  • 1. Data: 2009-11-27 09:13:18
    Temat: różnica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
    Od: BeLesiu <b...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich.
    Zaniosłem wybrane zdjęcia do labu, odebrałem (zadowolony), przyniosłem
    do domu. W labie upewniłem się, że Pani Laborantka nie będzie stosować
    żadnej korekty barwnej (nalegałem na to). Chciałem porównać kolory
    odbitek z tym co widzę na ekranie, żeby dopasować monitor i wiedzieć,
    czego mogę potem spodziewać się po wydrukach.
    Generalnie - różnica nie wyszła jakaś wielka - zdjęcia z labu wyszły
    trochę mniej kontrastowe, o około 1/3 EV słabiej doświetlone, wyraźnie
    mniej ostre i jakby lekko cieplejsze ale jednocześnie przesunięte ku
    niebieskiemu. Czyli tak jakby wzmocniony został kolor czerwony i
    niebieski lub osłabiony zielony.
    Chcąc dopasować wyświetlanie do wyników zacząłem grzebać w systemie -
    poszukałem profilu barwnego jakim windows steruje monitorem i
    odkryłem, że to jakiś uniwersalny sRGB. Znalazłem na stronie Samsunga
    właściwy profil (mam SM 2232BW) i zamieniłem ten "oryginalny" w
    windows i w GIMPie. I.... porażka na całej linii - kolory przesunęły
    się rzeczywiście w kierunku niebieskiego, ale do tego stopnia, że moja
    modelka stała się granatowowłosą, niebieskooką smerfetką w błękitnej
    koszuli na granatowym tle. Inne kolory są wyraźnie zdominowane
    niebieskim - istnieją ale z mocną dominantą.
    Wiedziony instynktem postanowiłem sprawdzić, jak zachowuje się moja
    drukarka (Canon MP510) - wydruk też wyszedł mi cały niebieski - a
    przecież sama zawartość drukowanego pliku nie zmieniła się, czyli
    zmiana profilu barwnego monitora nie ma wpływu na to, co drukuje moja
    drukarka.
    Jakie wnioski powinienem z tego wyciągnąć i co zrobić, aby jednak
    dopasować wyświetlaną zawartość do tego, co potem dostanę z labu?
    Żeby było śmieszniej i bardziej niezrozumiale - picasa i inne
    przeglądarki widzą zdjęcia w miarę normalnie - to znaczy tak jakby
    zmiana profilu w windows nie wpłynęła na nie...
    Głupi już jestem - pomóżcie, proszę.
    Leszek

  • 2. Data: 2009-11-27 09:34:14
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    A przy jakim świetle oglądasz odbitki?

    --
    Lol

  • 3. Data: 2009-11-27 09:49:35
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-11-27 10:13:18 +0100, BeLesiu <b...@p...onet.pl> said:

> [...]
    > właściwy profil (mam SM 2232BW) i zamieniłem ten "oryginalny" w
    > windows i w GIMPie. I.... porażka na całej linii -

    Bo zasadniczo zrobiłeś prawdopodobnie największą głupotę, jaką mogłeś -
    przypisałeś profil monitora (w dodatku jakiś generyczny) jako
    przestrzeń roboczą w programie do obróbki. Tam powinno być sRGB lub
    Adobe RGB.
    A tak pozatym temat wałkowany dość dobitnie na tej grupie i nie tylko,
    więc w ramach rozwoju samokształcenia podrzucę Ci tylko hasło do
    guglania: Color Management lub po naszemu zarządzanie barwą.

    de Fresz

  • 4. Data: 2009-11-27 10:06:30
    Od: BeLesiu <b...@p...onet.pl>

    On 27 Lis, 10:34, "Lol" <l...@l...pl> wrote:
    > A przy jakim świetle oglądasz odbitki?
    >
    > --
    > Lol

    Mam specjalne lampy (których używam do zdjęć w namiocie bezcieniowym)
    - o temperaturze barwowej 5500 Kelwinów.
    Kiedy oceniam zdjęcia pod względem kolorystycznym robię to przy tych
    lampach, lub (jeśli mogę) przy świetle dziennym ale nie w słońcu.
    Leszek

  • 5. Data: 2009-11-27 10:14:48
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik "BeLesiu" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
    On 27 Lis, 10:34, "Lol" <l...@l...pl> wrote:
> [...]

    Kiedy oceniam zdjęcia pod względem kolorystycznym robię to przy tych
    lampach, lub (jeśli mogę) przy świetle dziennym ale nie w słońcu.

    =====

    To super - a jak masz ustawioną temperaturę barwową monitora? Był
    kalibrowany?

    --
    Lol

  • 6. Data: 2009-11-27 10:21:32
    Od: BeLesiu <b...@p...onet.pl>

    On 27 Lis, 10:49, de Fresz <d...@n...o2.pl> wrote:

> [...]
    > więc w ramach rozwoju samokształcenia podrzucę Ci tylko hasło do
    > guglania: Color Management lub po naszemu zarządzanie barwą.

    No więc tak...
    W gimpie mam po kolei:
    Profil RGB - i tu przypisany profil sRGB
    profil CMYK - i tu brak
    profil monitora - i tu przypisany profil pobrany ze strony samsunga

    w ramach samorozwoju wałkuję strona za stroną o tej tematyce -
    polskie, angielskie i widzę że tam gdzie 2-ch ludzi, tam 3 zdania -
    dlatego proszę o taką ludzką - praktyczną poradę...

    Leszek

  • 7. Data: 2009-11-27 10:52:57
    Od: Marx <M...@n...com>

    BeLesiu pisze:
> [...]
    > polskie, angielskie i widzę że tam gdzie 2-ch ludzi, tam 3 zdania -
    > dlatego proszę o taką ludzką - praktyczną poradę...

    oprofiluj monitor kalibratorem.
    Mozesz go sobie kupic, wynajac, lub wynajac firme dokonujaca kalibracji.
    Generyczny profil monitora, nawet ten od producenta, moze byc niestety
    do bani. Jezeli monitor jest cienki to byc moze nie uda sie go
    skalibrowac wcale.
    Alternatywnie mozesz wszedzie ustawic sRGB i powinnio byc mniej-wiecej
    dobrze.
    Marx

  • 8. Data: 2009-11-27 11:04:38
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-11-27 11:52:57 +0100, Marx <M...@n...com> said:

    > oprofiluj monitor kalibratorem.

    Co zapewni tylko połowiczny sukces, bo żeby było po bożemu, ktoś
    jeszcze powinien oprofilować lab. Niestety, im dalej w las, tym więcej
    drzew.

    > Generyczny profil monitora, nawet ten od producenta, moze byc niestety do bani.

    Generalnie to najczęściej jest do bani.

    > Jezeli monitor jest cienki to byc moze nie uda sie go skalibrowac wcale.

    Doprawdy? NIezwykle śmiałe twierdzenie.

    > Alternatywnie mozesz wszedzie ustawic sRGB i powinnio byc mniej-wiecej dobrze.

    Raczej mniej niż więcej.

    de Fresz

  • 9. Data: 2009-11-27 11:08:52
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-11-27 11:21:32 +0100, BeLesiu <b...@p...onet.pl> said:

> [...]
    > Profil RGB - i tu przypisany profil sRGB
    > profil CMYK - i tu brak
    > profil monitora - i tu przypisany profil pobrany ze strony samsunga

    Zacznij od helpa Gimpa i sprawdzenia jak działa jego moduł CM. Przy
    normalnie napisanej aplikacji powinno programowi w zupełności
    wystarczyć to, co jest ustawione w Windzie. Tu jak widać jest jakiś
    dodatkowy mechanizm CM do zarządzania obrazem i już na taj linii mogą
    dziać się jaja. Po drugie - generyczny profil jest w większości
    przypadków howno wart.

    > w ramach samorozwoju wałkuję strona za stroną o tej tematyce -
    > polskie, angielskie i widzę że tam gdzie 2-ch ludzi, tam 3 zdania -

    Poszukaj lepszych źródeł, bo większość podstawowych kwestii jest
    bezdyskusyjna (przynajmniej na interesującym Cię poziomie).

    de Fresz

  • 10. Data: 2009-11-27 11:20:07
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    BeLesiu pisze:

    > w ramach samorozwoju wałkuję strona za stroną o tej tematyce -
    > polskie, angielskie i widzę że tam gdzie 2-ch ludzi, tam 3 zdania -

    ... i myślisz że tym razem będzie inaczej?
    To się nazywa optymizm :)