  • 121. Data: 2017-09-25 11:35:32
    Temat: Re: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-09-24 o 22:28, HF5BS pisze:
    [...]
    > Ale to chemia, ocet z sodą oczyszczoną, choć to piją niektórzy na zgagę,
    > czy co, próbowałem, średnio smakuje, ale nieco orzeźwia.

    Nie chodzi o kwas i sodę, ani o żadne bąbelki, to zupełnie inna bajka.
    Chodzi o bardzo niewielką ilość jonów sodowych które maskują goryczkę
    kawy. W czasie komunizmu, kiedy dostępna była tylko podła kawa,
    desperaci sypali szczyptę soli.
    A co do "chemii": z całym szacunkiem, Ty też jesteś chemią.

    P.P.

  • 122. Data: 2017-09-25 11:42:39
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-09-25 o 08:11, Cezary Grądys pisze:
    [cytat ze mnie]
> [...]

    [komentarz Cezarego]:
    > Niepewność ostatniej cyfry jest przypadłością układów cyfrowych,
    > jeśli wachanie o 1 to może tak być.

    Z całego tekstu przeczytałeś najwyraźniej jedno tylko zdanie, i to
    niecałe. Wszak wyraźnie stwierdzam, że wahanie (a *nie*: wachanie!)
    ostatniej cyfry o wartość "1" - jest OK! Natomiast tytułowa "frustracja"
    miernika polega na tym, że skacze o 1,6? (zaś "ostatnia cyfra" to 0,1?)

    Wszystko to widać, nawet zawarte jest w przytoczonych przez Ciebie
    cytatach!

  • 123. Data: 2017-09-25 11:55:33
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-09-25 o 09:13, robot pisze:

    > A nie da się jakoś taniej tej wody zmiekczyć?

    Cenę filtra "z odwróconą osmozą" pamiętam z czasów dość dawnych, *może*
    już znacznie potaniały, kto wie, poszperaj! Ale w opisach, na jakie się
    natknąłem, jest tyle wciskania kitu, że firmie, co tak mydli oczy - nie
    zaufałbym za grosz!
    A co do "mydlenia", to twardość wody oznacza się przez jej
    miareczkowanie specjalnym roztworem mydła...

  • 124. Data: 2017-09-25 12:38:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Kilka tego w telewizorni już pokazywali. W sztucznej wersji przy powodzi w
    > rejonie (w .pl też bywało), że woda podmywa (bo to nie ulica ma się
    > podmywać) ulicę od spodu i zaparkowane auta zostają ładnie (albo brzydko,
    > jeśli z błotem, to przeważnie) umyte w utworzonym dole. Najgorsze, zże mocno
    > niedelikatnie i jeśli skończy się na zalaniu i zadrapaniach karoserii, to
    > wystarczy umyć, wysuszyć, niektóre mechanizmy rozebrać i usunąć wodę, po
    > wysuszeniu złożyć do kupy i pomalować, gdy potrzeba, auto jeździ... to taki
    > pechowiec-posiadacz, ma wyjątkowe szczęście.

    Powódź nie jest nienaturalnym zjawiskiem. Ale wodociągi już są całkiem
    sztuczne, a też przy pęknięciu potrafią zrobić spore podmycia. Spotkałem
    sie z czymś takim oko w oko. Na środku wjazdu w uliczkę, którą często
    jeździłem, pojawiło się dziursko srogie, ze trzy metry głębokie, rozmiaru
    samochodu. W Warszawie, na Gocławiu.

    --
    Jarek

  • 125. Data: 2017-09-25 13:30:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JaNus" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >się
    >natknąłem, jest tyle wciskania kitu, że firmie, co tak mydli oczy -

    Sa jeszcze wymieniacze jonowe, bodajze w kazdej zmywarce, nawet w
    takiej za 800zl.

    Czy one nie produkuja slonej wody, to nie wiem ... bo regeneruje sie
    sola :-)

    Albo po prostu kupowac baniaczek destylowanej i mieszac z kranowka.

    Tylko uwaga - ta "destylowana" tez juz czesto "dejonizowana" i kto
    wie, czy sie do picia nadaje.

    J.

  • 126. Data: 2017-09-25 13:52:31
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 25.09.2017 o 11:42, JaNus pisze:
> [...]
    > ostatniej cyfry o wartość "1" - jest OK! Natomiast tytułowa "frustracja"
    > miernika polega na tym, że skacze o 1,6? (zaś "ostatnia cyfra" to 0,1?)

    A ty nie napisałeś czy to wahanie o 1,6? to są incydenty na tle płynnego
    pokazywania temperatury, czy raczej po prostu pokazuje zawsze z
    rozdzielczością 1,6?. A więc czy jeśli pokazuje 20,0 to pokaże też 19.9,
    19.8, 19.5 czy od razu tylko 18.4. No i czy od zawsze tak miał, czy mu
    się tak teraz zrobiło.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 127. Data: 2017-09-25 13:59:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Mam na myśli kationy i aniony tworzące typowy skład twardej wody
    >stającej się buforem zapobiegającym obniżaniu się jej względnie
    >wysokiego pH pod wpływem rozpuszczania się CO2 z powietrza.

    skoro mowimy o twardej, to kationy mamy ustalone,
    ale aniony ... chyba nie.
    Typowo bedzie duzo weglanowych, ale czy mozemy uogolniac na wszystkie
    twarde wody ?

    >Dzielisz włos na czworo...
    >Twarda woda, żeby nie wiem ile stała otwarta, z dostępem do CO2,
    >będzie mieć pH zabarwiające herbatę na brązowo...
    >Woda destylowana, wystarczy że otworzysz butelkę, a CO2 się
    >w niej rozpuści i będzie zabarwiać herbatę na jasno czerwono.

    Wsypie do tej destylowanej troche NaOH, postawie otwarta butelke -
    nadal bedzie zasadowe, a pH spadlo mocno, bo je CO2 obnizylo :-)

    >Nie trzeba podnosić pH dodatkiem zasad, ługów.
    >Obojętne sole wapnia i magnezu podbijają pH powyżej 8.
    >Idealne pH wody morskiej to jakieś 8.3 :-)

    I to jest wlasnie kwestia skrotow myslowych - Ty, nie bez racji,
    uwazasz, ze w slonej wodzie zrobionej z twardej kranowki za odczyn
    odpowiadaja jony "twardosciowe", ja sie zgodzic nie moge, ze tylko one
    maja wplyw na pH, bo cala inna masa jonow ma wplyw na pH.
    Ale ja sie nie ograniczam do solenia "typowej kranówy" na "morska
    wode" :-)

    >Bardziej bym się przejmował zawartością estrogenów w wodzie
    >pitnej wysikanych przez kobiety łykające pigułki antykoncepcyjne :-)

    Cos to pewnie rozklada po drodze.
    A mnie chodzi o to, ze sklad "typowej kranowy" juz sie zmienia :-)

    http://www.mpwik.wroc.pl/uslugi/uslugi-laboratoryjne
    /parametry-wody/

    siarczany, chlorki ... a o weglanach wprost nie pisza.

    Ale skad im sie wzielo 266mg CaCO3 skoro podaja 85mg wapnia ?

    Chyba, ze to jakas "twardosc przeliczeniowa", 85mg wapnia, 13mg Mg ...
    i z tego cos wyliczaja ?
    Chlorkow i siarczanow duzo, to ciekaw jestem jak to z "buforowaniem
    pH".

    A oni maja dla herbaty wode okropna
    http://www.mpwik.wroc.pl/uslugi/uslugi-laboratoryjne
    /parametry-wody/
    ... a nie potrafie sie dopatrzec czemu :-)

    Okropnosc polega na tym, ze w filizance osiada duza ilosc brazowego
    osadu na sciankach, wrecz widac taka błonkę na powierzchni herbaty ..

    J.

    > Pisales o zawartosci CO2, to myslalem tez o wplywie pH na
    > rozpuszczanie CO2.

    Mówiliśmy raczej o wpływie pH na kolor i smak herbaty.

  • 128. Data: 2017-09-25 14:16:02
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    JaNus <bez@adresu> wrote:

> [...]
    > zaufałbym za grosz!
    > A co do "mydlenia", to twardość wody oznacza się przez jej
    > miareczkowanie specjalnym roztworem mydła...

    Pisalismy o tych filtrach tu w tym watku.
    Okolo 300 zl za komplet.

  • 129. Data: 2017-09-25 14:16:03
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Albo po prostu kupowac baniaczek destylowanej i mieszac z kranowka.
    >
    > Tylko uwaga - ta "destylowana" tez juz czesto "dejonizowana" i kto

    Jak kupujesz w sklepie spożywczym to się nadaje.
    Jak na stacji benzynowej, do akumulatorow, juz mialbym watpliwosci.
    Ale jak pisza ze destylowana to powinna byc destylowana.

  • 130. Data: 2017-09-25 14:19:20
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > skoro mowimy o twardej, to kationy mamy ustalone,
    > ale aniony ... chyba nie.
    > Typowo bedzie duzo weglanowych, ale czy mozemy uogolniac na wszystkie
    > twarde wody ?

    Weglanowe, siarczanowe - nieważne w omawianym przypadku.

    > Wsypie do tej destylowanej troche NaOH, postawie otwarta butelke -
    > nadal bedzie zasadowe, a pH spadlo mocno, bo je CO2 obnizylo :-)

    Jak do destylowanej wrzucisz odrobinke NaOH to pH wyświruje bardzo wysoko,
    w okolice 11, o możesz wtedy CO2 dmuchac do takiej wody ile tylko chcesz,
    ale pH 6 nie uzyskasz nigdy.

> [...]
    > maja wplyw na pH, bo cala inna masa jonow ma wplyw na pH.
    > Ale ja sie nie ograniczam do solenia "typowej kranówy" na "morska

    Przywołujesz sztuczne przypadki, gdy ktos wrzuca NaOH do rozmowy o wodzie z
    kranu. Nie wiem po co to robisz.

> [...]
    >
    > siarczany, chlorki ... a o weglanach wprost nie pisza.
    >
    > Ale skad im sie wzielo 266mg CaCO3 skoro podaja 85mg wapnia ?

    Oprocz atomu wapnia masz jeszcze wegiel i trzy tleny...

    > Chyba, ze to jakas "twardosc przeliczeniowa", 85mg wapnia, 13mg Mg ...
    > i z tego cos wyliczaja ?
    > Chlorkow i siarczanow duzo, to ciekaw jestem jak to z "buforowaniem
    > pH".

    No jest tak jak to opisalem.

> [...]
    >
    > Okropnosc polega na tym, ze w filizance osiada duza ilosc brazowego
    > osadu na sciankach, wrecz widac taka błonkę na powierzchni herbaty ..

    Rob herbate z destylowanej :-) Albo zaloz sobie do kuchni filtr RO.