    From: Michoo <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: pytanie o laser w CD
    Date: Sun, 11 Mar 2012 03:09:52 +0100

    On 09.03.2012 16:17, Wojtek B. wrote:
    > Z napędami laserowymi to jest tak:
    >
    > Nie tyle ulegają zepsuciu co zabrudzeniu, przede wszystkim lustereczka
    > półprzepuszczalne ( diafragmy), które są niedostępne do czyszczenia (bo
    > soczewkę na to chyba każdy jakoś czyści). Mikrokurz dostaje się przez
    > szczeliny i lustereczka mętnieją i nawet mocne przedmuchiwanie nie pomaga
    > ( niektóre cząsteczki są kleiste i zasychają) rozbieranie tego nie ma sensu
    > bo na oko ustawić się praktycznie nie daje.
    Tak głośno myślę - a co jakby cały moduł lasera, bez demontażu
    przepłukać czystym izopropanolem?

    > Płytki do audio należy nagrywać z prędkością ok. 70 proc. prędkości
    > maksymalnej danego napędu.
    Możesz podać jakieś źródło, bo mnie zaciekawiło?

    CD to nie moja dziedzina, ale ZTCW:

    Jeżeli najlepsze by było 70% prędkości to chyba płyty a nie napędu?

    > Maksymalna może wypalać zbyt małe dziurki w
    Afaik nie wypala dziurek a powoduje ściemnienie barwnika wrażliwego na
    temperaturę.

    > warstwie odbijającej co daje zbyt mały poziom sygnału na wyjściu detektora
    > , a zbyt niska powoduje, że wypalone dziurki bywają zbyt duże i potrafią się
    > zlewać gubiąc niektóre bity.
    Chodzi o długość, czy o szerokość? Zresztą i tak napędy przecież robią
    kalibrację przed rozpoczęciem nagrywania - to nie wystarcza?

    Zawsze myślałem, ze problemy z płytą nagrywaną "za szybko" to skutek
    niedostatecznego ściemnienia barwnika z powodu za małej dostarczonej
    energii na jednostkę powierzchni (za małej mocy lasera). A z problemem
    nagrywania płyty za wolno się nie spotkałem.

    Michoo