  • 41. Data: 2009-06-17 08:22:51
    Temat: Re: pytanie o historam
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisał w wiadomości
    news:h19v3v$1vc$1@node1.news.atman.pl...

    > Nie chodzi o to, żeby jasnych było więcej, raczej o to by ciemnych było
    > mniej. Dlatego się histogram odsuwa od lewej (dosuwa do prawej). Jak
    > daleko? Jak najdalej, ale nie za daleko, tak żeby nie przepalić za dużo.
    >
    > Reszta, czyli docelowa tonacja zdjęcia uzyskiwana jest podczas obróbki.

    Dlaczego ciemnych ma być mniej, jeśli na zdjęciu jest twarz na ciemnym tle?
    Przesunąć do lewej = mocniej naświetlić? O ile? 2/3EV, a może więcej? W
    jaki sposób histogram "mówi" Ci, że już prześwietliłeś główny motyw zdjęcia?

  • 42. Data: 2009-06-17 08:29:50
    Od: XX YY <j...@u...at>

    .

    > Zakładając, że masz prawidłowo działający światłomierz, jakiś tam pomysł na
    > zdjęcie, naświetlasz mocniej, bo histogram pokazał Ci OGÓLNIE ZBYT MAŁO
    > JASNYCH PIKSELI?!

    patyjacy pyta o poslugiwanie sie histogramem w trakcie obrobki zdjec ,
    nie w trakcie naswietlania / fotografowania.

    a to roznica duza - zasadnicza.
    oczywiscie w trakcie expozycji przydaje sie choc za wygodny nie jest ,
    z tym ze dobra automatyka w aparacie i tak wykorzystuje dane do
    pomiaru swiatla z tego samego zrodla , tzn tak wybiera parametry
    naswietlania , ze histogram jest wykorzystany optymalnie - lepiej tego
    recznie nie zrobisz , to zludzenie . Recznie mozesz wprowadzic
    swiadomie pewne poprawki , ktore wynikaja z subiektywnych
    przeslanek , o czym automatyka naturalnie wiedziec nie moze.

    XXX

  • 43. Data: 2009-06-17 08:40:06
    Od: John Smith <u...@e...net>

    awygo napisał(a):
    > U?ytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisa? w wiadomo?ci

    > Dlaczego ciemnych ma byae mniej, je?li na zdjeciu jest twarz na ciemnym tle?

    Dla uzyskania jak najmniejszych szumów na zdjęciu naświetlasz jak
    najjaśniej się da bez przepaleń, w ten sposób uciekasz od szumów.

    Nawet jeśli chcesz, żeby to tło było docelowo czarne, to lepiej to
    zrobić w postprocesie, zyskasz na mniejszym zaszumieniu pozostałych
    części obrazu.

    > Przesun?ae do lewej = mocniej na?wietliae? O ile? 2/3EV, a mo?e wiecej? W
    > jaki sposób histogram "mówi" Ci, ?e ju? prze?wietli?e? g?ówny motyw zdjecia?

    Poczytaj, naprawdę, bo zadajesz dość podstawowe pytania. Nie chce mi się
    tłumaczyć.

    --
    Mirek

  • 44. Data: 2009-06-17 09:00:57
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    > Dla uzyskania jak najmniejszych szumów na zdjęciu naświetlasz jak
    > najjaśniej się da bez przepaleń, w ten sposób uciekasz od szumów.

    Skąd wiesz, że jeszcze nie przepaliłeś? W jaki sposób histogram informuje
    Cię o tym? Przecież to statystyka dotycząca CAŁEGO zdjęcia, a nie fragmentu,
    który ma być odpowiednio naświetlony.

    > Poczytaj, naprawdę, bo zadajesz dość podstawowe pytania. Nie chce mi się
    > tłumaczyć.

    To naprawdę jest nie fair. Udowodnij swoją rację. Oto dwa histogramy:

    http://img4.imageshack.us/img4/6088/60388276.jpg

    http://img44.imageshack.us/img44/5114/51614734.jpg

    Ten sam motyw, różnie naświetlone. Które zdjęcie jest dobre? Ewentualnie co
    zrobić, żeby poprawić? Nie ukrywam, że chętnie zapoznałbym się również z
    inerpretacją Janka Muzykanta.

    P.S.
    Czytałem, czytałem, choćby to:
    http://www.algorytm.org/index.php?option=com_content
    &task=view&id=132&Itemid=28&PHPSESSID=855bef7210599e
    245e45e037d30ea0f4

  • 45. Data: 2009-06-17 09:07:58
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik "awygo" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > co zrobić, żeby poprawić? Nie ukrywam, że chętnie zapoznałbym się również

    Zapomniałem o najważniejszym pytaniu: jaka jest różnica w naświetleniu tych
    dwóch zdjęć? Konkretnie w stopniach EV?

  • 46. Data: 2009-06-17 09:18:55
    Od: John Smith <u...@e...net>

    awygo napisał(a):
    > U?ytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisa? w wiadomo?ci

    > Sk?d wiesz, ?e jeszcze nie przepali?e?? W jaki sposób histogram informuje
    > Cie o tym? Przecie? to statystyka dotycz?ca CA?EGO zdjecia, a nie fragmentu,
    > który ma byae odpowiednio na?wietlony.

    Rzeczywiście, histogram dotyczy całego zdjęcia, i jest przydatny do jak
    najlepszego naświetlenia całego kadru. Jeżeli świadomie chcesz
    prześwietlać duże jego fragmenty, bardziej przydatny jest podgląd
    przepaleń na podglądzie zdjęcia (u mnie mruga obszar przepalony).

    > To naprawde jest nie fair. Udowodnij swoj? racje. Oto dwa histogramy:
    >
    > http://img4.imageshack.us/img4/6088/60388276.jpg
    >
    > http://img44.imageshack.us/img44/5114/51614734.jpg
    >
    > Ten sam motyw, ró?nie na?wietlone. Które zdjecie jest dobre?

    Za mało informacji.
    Czy to jest histogram surowego materiału przed obróbką?
    Jeśli tak, to z dużym prawdopodobieństwem mogę przypuszczać, że:
    a) pierwszy jest niedoświetlony (ale może nie dało się bardziej wydłużać
    czasu bez ryzyka poruszenia),
    b) drugi jest prześwietlony (krzywa oparła się o prawą krawędź). O ile?
    Trzeba by poznać aparat i poeksperymentować.

    Jeżeli to jest materiał docelowy, to naświetlanie zależy od preferencji
    fotografa i nic nie podpowiem. Jeden i drugi histogram może być prawidłowy.

    --
    Mirek

  • 47. Data: 2009-06-17 09:25:01
    Od: John Smith <u...@e...net>

    awygo napisał(a):
    > Zapomnia?em o najwa?niejszym pytaniu: jaka jest ró?nica w na?wietleniu tych
    > dwóch zdjeae? Konkretnie w stopniach EV?

    Nie da się powiedzieć, drugi kadr wygląda na mocno prześwietlony, ale na
    ile? Nie jestem wróżką. Trzeba eksperymentować, wiadomo jedynie w którą
    stronę kręcić. Żeby stwierdzić o ile, trzeba doświadczenia i szczęścia
    (albo trafisz po pierwszej próbie albo dopiero po paru iteracjach).

    --
    Mirek

  • 48. Data: 2009-06-17 09:28:19
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Wed, 17 Jun 2009 11:00:57 +0200, "awygo" <a...@g...pl> wrote:

    >Użytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisał w wiadomo?ci

    >Sk?d wiesz, że jeszcze nie przepaliłe?? W jaki sposób histogram informuje
    >Cię o tym? Przecież to statystyka dotycz?ca CAŁEGO zdjęcia, a nie fragmentu,
    >który ma być odpowiednio na?wietlony.

    Najważniejsza dla Ciebie jest prawa strona histogramu, dokładniej jego
    skraj - im wyższy jest ostatni prążek tym większa część zdjęcia ma
    kolor 255,255,255 czyli maksymalnie biały. Otwartą sprawą jest
    kryterium selekcji - jak dużo takiej bieli (lub bieli w każdym kanale)
    daje w efekcie przepalenie, a kiedy nie ma to znaczenia - tego nie
    wyczytasz z histogramu wprost, a dopiero podglądając zdjęcie. Kompakty
    na podstawie analizy histogramu dobierają ekspozycję: mają ustawiony
    jakiś poziom udziału pikseli o maksymalnych wartościach i tak regulują
    ekspozycją, aby ten udział był jak najbliższy założonemu.
    Podsumowując, histogram nie służy do poprawnego naświetlenia zdjęcia z
    punku widzenia kompozycji a z punktu wykorzystania możliwości matrycy.

> [...]
    >Czytałem, czytałem, choćby to:
    >http://www.algorytm.org/index.php?option=com_conten
    t&task=view&id=132&Itemid=28&PHPSESSID=855bef7210599

    Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
    dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish

  • 49. Data: 2009-06-17 09:34:57
    Od: XX YY <j...@u...at>

    biorac pod uwage kryterium pokrycia zakresu tonalnego ( w tym celu
    stosuje sie histogram )
    to oczywiscie ze drugie zdjecie.
    ciekawy przyklad , dajacy troche do myslenia.

    a jesli maja decydowac kryteria estetyczne to histogram nie jest tutaj
    odpowiedni - nic nie mowi n.t. temat.

    XXX

  • 50. Data: 2009-06-17 10:06:31
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

> [...]
    > prześwietlać duże jego fragmenty, bardziej przydatny jest podgląd
    > przepaleń na podglądzie zdjęcia (u mnie mruga obszar przepalony).

    Sfotografuj białą kartkę na czarnym tle. Też będzie "mrugać".

    > Czy to jest histogram surowego materiału przed obróbką?

    Mówimy o histogramie, który ma umożliwić prawidłową ekspozycję, a więc przed
    obróbką.

    > Jeśli tak, to z dużym prawdopodobieństwem mogę przypuszczać, że:
    > a) pierwszy jest niedoświetlony (ale może nie dało się bardziej wydłużać
    > czasu bez ryzyka poruszenia),

    A może jest to zdjęcie na ciemnym tle?

    > b) drugi jest prześwietlony (krzywa oparła się o prawą krawędź).

    A może to świeca w kościele?

    > O ile?
    > Trzeba by poznać aparat i poeksperymentować.

    Jak to? 1EV ma różną wartość w różnych aparatach

    > Jeżeli to jest materiał docelowy, to naświetlanie zależy od preferencji
    > fotografa i nic nie podpowiem. Jeden i drugi histogram może być
    > prawidłowy.

    Nie ma prawidłowych lub nieprawidłowych histogramów. Jest taki efekt
    filmowy: "noc amerykańska". Polega na niedoświetlaniu materiału w celu
    uzyskania wrażenia zdjęć nocnych. Z histogramu, czy ze zdjęcia (lub własnego
    doświadczenia) ustalisz, o ile trzeba niedoświetlić, żeby uzyskać pożądany
    efekt?