  • 21. Data: 2009-06-16 08:01:49
    Temat: Re: pytanie o historam
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    awygo napisał(a):
    > Użytkownik "JD" <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > A jak będzie wyglądał histogram zdjęcia, na którym połowę kadru zajmuje
    > śnieg, a drugą połowę węgiel leżący na tym śniegu? Nadal nie rozumiem, jak z
    > histogramu możecie odczytać, czy zdjęcie jest prawidłowo naświetlone, czy
    > nie. Moim zdaniem to bzdura.

    Zależy dużo od zdjęcia też. Ale histogram to tylko narzędzie pomocnicze,
    nie wyrocznia.

    wer

  • 22. Data: 2009-06-16 08:10:48
    Od: John Smith <u...@e...net>

    awygo napisał(a):
    > U?ytkownik "JD" <j...@g...com> napisa? w wiadomo?ci

    > A jak bedzie wygl?da? histogram zdjecia, na którym po?owe kadru zajmuje
    > ?nieg, a drug? po?owe wegiel le??cy na tym ?niegu? Nadal nie rozumiem, jak z
    > histogramu mo?ecie odczytaae, czy zdjecie jest prawid?owo na?wietlone, czy
    > nie. Moim zdaniem to bzdura.

    Realny obraz nie jest jednolicie jasny, rozkład jasności ma kształt
    zbliżony do krzywej Gaussa. Śnieg ma fakturę, więc nie powinien być
    całkiem biały (255,255,255) na całej powierzchni, powinien być
    minimalnie poniżej i z "rozrzutem". Powyższy kształt histogramu sugeruje
    zarejestrowanie jedynie dolnej części krzywej gausa, więc domyślamy się
    (z dużym prawdopodobieństwem), że górna część nie została
    zarejestrowana. Bo sygnał wejściowy jest obrazem realnym, a nie
    syntetycznym.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 23. Data: 2009-06-16 08:12:39
    Od: "JD" <j...@g...com>

> [...]
    > z histogramu możecie odczytać, czy zdjęcie jest prawidłowo naświetlone,
    Zacznij od tego, co to jest histogram.
    W skrócie: na osi poziomej jest klin szarości,
    od pełnej czerni do pełnej bieli,
    na osi pionowej ilość pikseli o danym zaczernieniu w zdjęciu.
    Wszystkiego ci histogram nie powie, to taki poglądowy wykres,
    dobry np. do pobieżnej oceny zdjęcia na LCD aparatu.

    JD

  • 24. Data: 2009-06-16 08:33:04
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    awygo pisze:
    > Jak wyglądają prześwietlone i niedoświetlone miejsca na histogramie?

    Nie schodzi do zera na krańcach.
    Histogram to tylko informator o przepaleniach, czasem jeszcze narzędzie
    do ustalania kompromisu przepaleń (przy blikach czy skrajnie jasnych
    powierzchniach). Interpretacja kształtów itp. (czy już nie daj boże
    obciętych wierzchołków) obija się o akademickie dyskusje niewiele do
    techniki foto wnoszące).
    Jedna zasada podstawowa - w materiale ''typowym'' do obróbki histogram
    powinien schodzić do świateł na styk do przepaleń. Lewa strona dobrze,
    gdy nie zostanie obcięta, ale gdy się nie da, może wchodzić w czernie.
    Najlepiej, gdy cały histogram mieście się w 1/2-2/3 prawej strony.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 25. Data: 2009-06-16 09:29:52
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisał w wiadomości

    > Śnieg ma fakturę

    Niestety, więc weźmy na przykład czarne i białe pole. Przecież musi to
    wyglądać na niedoświetlone i prześwietlone w/g histogramu. A wcale tak nie
    jest.
    Czy nie prościej i pewniej obejrzeć zdjęcie? Histogram to tylko statystyka.
    Niestety nie wie, co fotografowałem, więc nie ma możliwości, żeby wykazał
    czy zdjęcie jest prześwietlone, czy niedoświetlone. Owszem, może dać
    informację o kontraście, rozpiętości tonalnej. Ale to widać też na zdjęciu.

  • 26. Data: 2009-06-16 09:46:48
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    > Najlepiej, gdy cały histogram mieście się w 1/2-2/3 prawej strony.

    Nawet w cytowanych przypadkach węgla na śniegu czy księżyca na czarnym
    niebie?
    Śmiem twierdzić, że określenie "dobry" lub "zły" histogram" to
    nieporozumienie.
    Podgląd histogramu, czy zaznaczania prześwietlonych obszarów zdjęcia
    zaimplementowano w aparatach dla laików, którzy i tak nie są w stanie
    niczego poprawić. Kolejny bajerek. Zielone "P" załatwia wszystko.

  • 27. Data: 2009-06-16 10:21:45
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Zgubior" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    > histogram choć trochę wkraczał w obszar przepalony i niedoświetlony

    Gdzie są takie obszary na histogramie?

  • 28. Data: 2009-06-16 14:00:35
    Od: John Smith <u...@e...net>

    awygo napisał(a):
    > U?ytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisa? w wiadomo?ci

    > Niestety, wiec we 1/4 my na przyk?ad czarne i bia?e pole. Przecie? musi to
    > wygl?daae na niedo?wietlone i prze?wietlone w/g histogramu. A wcale tak nie
    > jest.

    Co to znaczy czarne i białe pole? Namalowane? Wyświetlone? W realnej
    praktyce coś takiego nie występuje, zawsze będziesz miał albo nierówno
    oświetlone, albo winietę obiektywu, albo fakturę, albo jeszcze coś.

    > Czy nie pro?ciej i pewniej obejrzeae zdjecie? Histogram to tylko statystyka.
    > Niestety nie wie, co fotografowa?em, wiec nie ma mo?liwo?ci, ?eby wykaza?
    > czy zdjecie jest prze?wietlone, czy niedo?wietlone. Owszem, mo?e daae
    > informacje o kontra?cie, rozpieto?ci tonalnej. Ale to widaae te? na zdjeciu.

    Nie widać.
    Ze względu na akomodację oka, jak też zmienne oświetlenie otoczenia,
    patrząc na samo zdjęcie na ekraniku nie jesteś w stanie autorytatywnie
    stwierdzić, czy wykorzystałeś matrycę maksymalnie (dosuwając histogram
    do prawej) czy może mogłeś jeszcze 1EV dorzucić. Histogram, zwłaszcza
    Live histogram Ci to powie.

    Popatrz na to jak na przykładanie nosa do szyby. Niby cały widać, ale
    jednak czubek jest zniekształcony.

    --
    Mirek

  • 29. Data: 2009-06-16 15:39:04
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "awygo" <a...@g...pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > zaimplementowano w aparatach dla laików, którzy i tak nie są w stanie
    > niczego poprawić. Kolejny bajerek. Zielone "P" załatwia wszystko.

    Tak sądzisz? Bo dla mnie post-histogram jest jednym z
    najważniejszych (najczęściej wykorzystywanych) narzędzi w terenie...

    BTW: Ale nie wiem jak to jest z "zielonym" - użyłem tylko raz, bez
    zdejmowania dekla, do wygenerowania EXIFa do porównań.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 30. Data: 2009-06-16 16:36:53
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    awygo pisze:

    > Nawet w cytowanych przypadkach węgla na śniegu czy księżyca na czarnym
    > niebie?

    Rozkład półtonów nie ma nic do rzeczy. Ważne, by zdążać ku prawej
    stronie nie przekraczając jej, jeśli to niemożliwe można przekroczyć
    stronę lewą.
    W wymienionych 1/2 -2/3 prawej części histogramu obraz posiada dobrą
    jakość techniczną (spory odstęp od szumów, dobrą interpretację barw).

    > Śmiem twierdzić, że określenie "dobry" lub "zły" histogram" to
    > nieporozumienie.

    Ja też i nawet pisałem o tym post wcześniej. Ważne jest, gdzie leży
    sygnał, a nie jaki ma rozkład.

    > Podgląd histogramu, czy zaznaczania prześwietlonych obszarów zdjęcia
    > zaimplementowano w aparatach dla laików, którzy i tak nie są w stanie
    > niczego poprawić. Kolejny bajerek. Zielone "P" załatwia wszystko.

    Bzdura. Tylko dzięki histogramowi jestem w stanie powtarzalnie wyciągać
    znacznie większa dynamikę i zapewnić sobie wysokiej jakości obraz z
    kompakta, w którym dobrą jakość posiada sygnał reprezentowany przez
    prawą połowę histogramu. A lustrzanki wciąż szaleją z rozrzutem
    ekspozycji powyżej +-1EV.
    Tak na marginesie, laikom nic z histogramu, bo nie wiedzą jak go
    interpretować. Najczęściej kombinują, żeby był równy i żeby siedział
    dokładnie na środku.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /zamiast telewizora oglądam pralkę - program ten sam, a jeszcze pierze/