    From: "slawek" <s...@h...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: przewidywanie wartości cyklicznego wykresu
    Date: Tue, 24 Aug 2010 21:59:39 +0200

    Użytkownik "Segmentation Fault" <c...@o...eu> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:4c73d821$0$22796$6...@n...neostrad
    a.pl...
    > FFT daje Ci informację ile jest jakiej składowej w całej próbce. Jeśli
    > chcesz uchwycić zmiany w czasie, możesz robić FFT na mniejszych wielu
    > krótszych próbkach ( ale wtedy stracisz "najdłuższe" składowe).

    Trochę nie tak. Polecam encyklopedię Popularkisa, nic jej przeczytanie nie
    daje, ale można się o nią oprzeć, bo gruba książka (CRC wydało). W Googlach
    znajdziecie.

    FFT - NIE JEST TRANSFORMACJĄ FOURIERA - WBIJCIE TO SOBIE DO GŁOWY RAZ NA
    ZAWSZE.

    W Polsce i nie tylko w Polsce są książki, których autorzy nie potrafią tego
    zrozumieć. Liczba artykułów naukowych ze źle obliczoną transformacja
    Fouriera... jest przerażająca!

    Transformacja Fouriera jest transformacją całkową, bardzo przyjemną, nieco
    bardziej popularną od transformacji Laplace'a albo Z. Po prostu trzeba
    policzyć całkę z iloczynu danej
    funkcji oraz czynnika E^(I omega t), gdzie I^2 = -1. Do tego dochodzi
    jeszcze czynnik 2 Pi w którymś miejscu, a bywa że zamiast omega jest 2 Pi f
    albo jeszcze coś innego. Nietrudno znaleźć definicję, wszędzie pełno
    rozmaitych wzorów i twierdzeń.

    Jeżeli spróbować liczyć tę całkę - czyli transformację Fouriera - dla
    dyskretnych danych - czyli po prostu numerycznie - to wychodzi taki mniej
    więcej wzorek:

    (coś) Suma[ czegoś(częstotliwość), po czymś]

    FFT daje jako wynik, tak już tradycyjnie jest to zrobione, wartości tej
    sumy - czyli nie zawiera czynnika "coś" ! (W istocie rzeczy jest to krok z
    jakim próbkowane są dane wymnożony przez "2Pi do jakiejś potęgi", ale to
    nieistotne na tym poziomie zagłębiania się w FFT.)

    W dodatku, tradycyjnie, FFT zwraca wartości w tablicy w porządku
    "warp-around", tj. najpierw pół tablicy idzie dla rosnących częstości, a
    drugie pół tablicy jest wypełniane od końca dla malejących UJEMNYCH
    częstości.

    W dodatku aby liczyć FFT poprawnie, trzeba uwzględnić intermodulację (łół,
    ładne słowo - oznacza po polsku angielski termin aliasing), trzeba umieć
    zastosować funkcję okna. Trzeba pamiętać, iż "zwykły" algorytm FFT wymaga
    równomiernie rozmieszczonych danych wejściowych w ilości 2^n itd. itp.

    Jeszcze raz - FFT to klocek, przy pomocy którego /można/ obliczyć
    transformację Fouriera - ale potrzeba jeszcze: policzyć jak transformują się
    odcięte; przeskalować przez "coś"; rozpakować "warp-around". Tymczasem
    rozmaici jeniusze potrafią po prostu jako transformację Fouriera rzucić
    wynik funkcji fft() z Matlab-a... no bo co im tam...

    Aby było ciekawiej - do niektórych zastosowań (np. liczenie splotu) można
    ominąć niektóre rzeczy - np. dziwaczne zwarpowanie danych - przy
    transformacji odwrotnej samo się odkręci. Dlatego opłaca się aby FFT było
    jakie jest. Ale pamiętajcie - to nie jest prawdziwa transformacja Fouriera!
    To taki sam półprefabrykat jak pół kilo mięsa z kością z którego robi się
    schabowe.

    > Poczytaj też ogólnie o szeregach czasowych ( w tym o metodach opartych
    > na falkach). Konkretnej metody Ci nie doradzę, nie znam się na tym.
    -
    Falki są zajebiaszcze. Ale! NAJPIERW PRZECZYTAĆ KSIĄŻECZKĘ pani Ingrid D.
    (której - patrz http://www.pacm.princeton.edu/~ingrid/ ), "Ten lectures..."
    SIAM.

    Dlaczego? Bo cała reszta jest niemal bezwartościowa przy tym. Albo mnóstwo
    lania wody, albo - gorzej! - silenie się na "naukowość". Ok, jest jeszcze
    parę niezłych autorów, każdy jednak zawsze cytuje Ingrid - więc coś w tym
    jest. Ostrzegam! Tam są całki. I nie tylko.

    Co da przeczytanie tej książki? Np. byłem sobie raz na pewnej obronie
    pewnego doktoratu... komisja łykała niczym młode pelikany opowieści o tym,
    jak to po sprawdzeniu że dany sygnał daje się obrabiać falkami jakimiś tam,
    sprawdzane było czy da się obrabiać falkami innymi. Tak z tuzin falek
    sprawdzano, pół roku, każdymi - zadziwiające - się dało! Pół pracy o tym
    było. No cóż, twierdzenie o równoważności wszystkich transformacji falkowych
    jest w jednym z pierwszych rozdziałów wspomnianej książki... ale
    szczęśliwie, komisja nie czytała, i dobrze jej tak.

    Stosunkowo proste jest przerzucenie szeregu czasowego falkami w "scroll
    map". To na dzień dobry wystarcza niemal do wszystkiego, jest dużo lepsze
    niż FFT. Tak, jest wavelet toolbox w Matlabie. Jaką falkę wybrać? Patrz
    wyżej.

    A teraz jeszcze jedno. Szeregi czasowe szeregami czasowymi. Jednak wątpię,
    czy bez znajomości chaosu da się coś zrobić naprawdę dobrze. Aby wykryć
    chaos trzeba albo bawić się w rekonstruowanie atraktorów i takie tam, albo
    po prostu - jeżeli to możliwe - policzyć transformację Fouriera (widmo mocy
    na ten przykład wyliczyć sobie).

    I jeszcze jedno - jeżeli wykres jest generowany przez istoty rozumne i z
    wolną wolą - to kupa. Przewidywanie będzie tak dobre, jak gapienie w szklaną
    kulę. Polecam lekturę "Tono Bungay", taka książka, tam jest prześlicznie
    opisane, co jak i dlaczego. Google wiedzą kto napisał, a nawet podsuną
    streszczenie.

    slawek