  • 21. Data: 2011-09-08 16:50:16
    Temat: Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściowych
    Od: Piotr <t...@a...gov.mg>

    W dniu 2011-09-08 18:14, sundayman pisze:

    > Co prawda układy PI nie są najtańsze, ale w tym przypadku nie robi mi
    > różnicy czy zasilacz będzie kosztował 10 czy 30 zł.
    > Bardziej szkoda mi czasu, który musiałbym poświęcić na naukę n/t
    > przetwornic, głównie dlatego, że w mojej praktyce
    > mam z tym do czynienia rzadziej niż sporadycznie...

    A myślałeś o tym żeby wstawić gotowy moduł przetwornicy DC/DC? Czas
    który przeznaczysz na dłubanie przetwornicy z elementów dyskretnych
    kosztuje dużo więcej niż kupienie nawet w detalu paczki "gotowców" i ich
    przesyłka z drugiego końca świata. Chyba że projektujesz urządzenie
    które potem będzie wytwarzane w tysiącach sztuk.

    pozdrawiam

  • 22. Data: 2011-09-08 16:58:11
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > przesyłka z drugiego końca świata. Chyba że projektujesz urządzenie które
    > potem będzie wytwarzane w tysiącach sztuk.

    Pomyślałem o tym, bo to by było wygodne.
    Ale z tego co sprawdzałem (głównie w TME) mają za mały zakres wejściowy,
    poza tym
    dla 12V 2A to jest już 24W, co też jest sporawo.

    Ale może jest jakieś lepsze źródło niż TME ?

  • 23. Data: 2011-09-08 17:02:52
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    w Farnell;

    PRZETWORNIK DC-DC, 15 W, 12V
    Typ O/P konwertera DC/DC:Stała długość
    Nr of Outputs:2
    napięcie wejściowe -:18V to 75V
    Moc:15 W
    napięcie wyjściowe:12 V DC
    Prąd wyjścia:625mA
    Output Voltage 2:12 V PR. STAŁY,
    Prąd wyjścia 2:-625mA

    Cena 370 zł , jakaś masakra :)

  • 24. Data: 2011-09-08 17:06:36
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 08.09.2011 16:11, sundayman pisze:
    > Ponieważ mam zero doświadczenia z flyback, poczytałem sobie o
    > projektowaniu przetwornic np. z UC.
    > ale niestety słabo to do mnie dociera (chyba wrodzona odporność niestety).
    Jeżeli to jest rzeczywiście 12V i 0.5A to najważniejsze to dobrze dobrać
    dławik. RoMan ma na swojej stronie link do kalkulatora, ale nie wiem,
    czy nie lepiej by było w Twoim przypadku mu to po prostu zlecić.

    Po stronie uC ustawiasz analog watchdog i jakiś timer, włączasz PWM na
    30..150kHz (zależnie od dławika i częstotliwości uC). Potem w przerwaniu
    od aw zależnie od tego, który limit zaskoczył zwiększasz/zmniejszasz
    wypełnienie - ot i cała filozofia. Jak dasz dostateczny kondensator na
    wyjściu to nawet za bardzo się nie musisz groźbą oscylacji martwić.

    Michoo

  • 25. Data: 2011-09-08 17:20:27
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > czy nie lepiej by było w Twoim przypadku mu to po prostu zlecić.

    Dla kilku sztuk, które robię niestety zapewne przekroczyłoby to mój budżet
    :)
    Gdyby tego było więcej, to oczywiście byłoby to sensowne, i opłacalne nawet
    (bo taka przetworniczka byłaby najtańsza pewnie).
    No ale jak pisałem wcześniej, użyję układów Powerint. Na oko koszt zasilacza
    wychodzi jakieś 40 zł, więc ok.
    Zakres 20-75V Vin, 12V/2A. Rdzenie jak już wspomniałem z ferystera.

    Do moich "jednostkowych" zastosowań to jest chyba całkiem wystarczające.
    Sam program PI polecam szczerze, bo jest wszystko łopatologicznie pokazane;
    łącznie z sugestiami co do PCB, nawinięciem
    trafo itp. Sama przyjemność.

> [...]
    > wypełnienie - ot i cała filozofia. Jak dasz dostateczny kondensator na
    > wyjściu to nawet za bardzo się nie musisz groźbą oscylacji martwić.

    To też jest pewnie akceptowalne rozwiązanie - ale będę czuł się pewniej
    "zlecając" robotę "fachowcowi" (DPA425).
    Ale będę musiał to rozwiązanie, o którym piszesz przetestować też kiedyś, bo
    parę razy się spotkałem
    z takim rozwiązaniem (znaczy czytałem o tym), i pewnie często-gęsto to by
    się świetnie sprawdziło.

  • 26. Data: 2011-09-08 17:26:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello sundayman,

    Thursday, September 8, 2011, 6:14:08 PM, you wrote:

    > Po pierwsze, to co dla jednego jest elementarzem, dla innego niekoniecznie.

    I właśnie dlatego rzuciłem Elektrodę. Bo zamiast pomagać innym
    musiałem się wiecznie tłumaczyć, dlaczego nie znoszę lamerii pytającej
    o rzeczy na poziomie prawa Ohma.

    > Po drugie, to że akurat komuś się nie chce, nie znaczy że komuś innemu by
    > się nie mogło chcieć.

    Jasne. Dział Zasilanie pada na pysk. Jakoś nie znalazł się nikt, komu
    chciało się chcieć. Już prawie półtora roku...

    > Zwłaszcza, że to działa w dwie strony. Może się okazać, że moja wiedza w
    > innym miejscu może się dla kogoś okazać równie cenna.
    > Ale moderator zawsze wie lepiej, prawda ?

    Ale ja nie jestem moderatorem. Już od dość dawna. Dzięki takim jak Ty,
    którzy uważaja, że im się wszystko należy. Marnowałem czas zamiast
    przekazywać istotną wiedzę.

    > Oczywiście, że nie. Czasem jednak do rozwiązania problemu wystarcza o wiele
    > mniej, niż przekazywanie swoje wieloletniej wiedzy.

    Jasne. Ale to wymaga minimum własnej pracy. A Ty zaczynasz od tego, że
    nic nie rozumiesz. I jak z Toba rozmawiać?

    > Czy akurat tak jest w typ przypadku - nie wiem.
    > Ja znalazłem PI expert z Power Integrations, i to jest chyba dla mnie
    > rozwiązanie.

    To zdecydowanie nie jest rozwiązanie dla Ciebie. Nie zrobiłeś jeszcze
    żadnej przetwornicy a chcesz się rzucać na coś, co pracuje z
    częstotliwością min. 300kHz - zapomnij.

    > Dość prosto można sobie zaprojektować przetwornicę, w dodatku z użyciem
    > elementów z Ferystera.

    OMG! A Tobie się wydaje, że dla innych układów Feryster nie produkuje
    elementów indukcyjnych?

    > Co prawda układy PI nie są najtańsze, ale w tym przypadku nie robi mi
    > różnicy czy zasilacz będzie kosztował 10 czy 30 zł.

    Popatrz - a niedawno miałeś problem z transformatorem za 5PLN. Choć
    faktycznie - przy jednej sztuce dla osoby fizycznej to będzie jednak
    troszkę drożej.

    > Bardziej szkoda mi czasu, który musiałbym poświęcić na naukę n/t
    > przetwornic, głównie dlatego, że w mojej praktyce
    > mam z tym do czynienia rzadziej niż sporadycznie... A może nawet nie tyle mi
    > szkoda, bo na naukę nigdy nie szkoda czasu,
    > ile go po prostu nie mam.

    Czyli tak - chciałbyś się nauczyć ale nic z tego nie rozumiesz i nie
    masz czasu się uczyć. Ale masz czas, żeby narzekać, jaki to świat jest
    okrutny i zły oraz że nikt nie chce Ci pomóc.

    Dostajesz konkretną sugestię układową, ze wskazaniem rozwiązania, to
    wybrzydzasz i chcesz się rzucać w ramiona PI.

    > Tak czy owak, dzięki za sugestię dot. flybacka (sam powieniem na to wpaść
    > pewnie, no ale jakoś nie wpadłem :)

    Życzę powodzenia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 27. Data: 2011-09-08 17:27:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    Thursday, September 8, 2011, 7:06:36 PM, you wrote:

> [...]
    > wypełnienie - ot i cała filozofia. Jak dasz dostateczny kondensator na
    > wyjściu to nawet za bardzo się nie musisz groźbą oscylacji martwić.

    Chodzi o UC3843 a nie mikrokontroler.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 28. Data: 2011-09-08 20:11:45
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-08 16:28, sundayman pisze:

    > Polemizowałbym. Jeśli elektroda nie ma służyć m.in. umożliwieniu
    > pomocy/nauki , to niby czemu ?
    > Wielokrotnie mi tam pomagano, jeśli mogę też staram się to robić.
    > No, ale o tym już tu było wielokrotnie więc co będziemy dyskutować.

    html

    > Ano właśnie.

    Google daje setki odpowiedzi na pytanie o uc3843 (lub inny tej rodziny).
    Wystarczy zastosować schemat z którejś ze znalezionych aplikacji. A sam
    transformator przeliczyć na wskazanym kalkulatorku online.

    MD

  • 29. Data: 2011-09-08 22:39:27
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Ale ja nie jestem moderatorem. Już od dość dawna. Dzięki takim jak Ty,
    > którzy uważaja, że im się wszystko należy. Marnowałem czas zamiast
    > przekazywać istotną wiedzę.

    1) nie mam do ciebie żadnych pretensji ani nie sugerowałem że jesteś moderatorem
    2) nie mam wrażenia, że mi się należy. Nie sądzę też żebym napisał cokolwiek co
    by to sugerowało.

    > Jasne. Ale to wymaga minimum własnej pracy. A Ty zaczynasz od tego, że
    > nic nie rozumiesz. I jak z Toba rozmawiać?

    Cóż, imho na tym etapie jest każdy w pewnym momencie pozyskiwania wiedzy.

    > To zdecydowanie nie jest rozwiązanie dla Ciebie. Nie zrobiłeś jeszcze
    > żadnej przetwornicy a chcesz się rzucać na coś, co pracuje z
    > częstotliwością min. 300kHz - zapomnij.

    No cóż, zobaczymy..=

    > OMG! A Tobie się wydaje, że dla innych układów Feryster nie produkuje
    > elementów indukcyjnych?

    A po czym wnioskujesz że tak mi się wydaje ? Doskonale wiem, że produkuje.
    Parę razy zdarzyło mi się korzystać. Nadinterpretujesz wypowiedzi -
    niepotrzebnie.

    > Popatrz - a niedawno miałeś problem z transformatorem za 5PLN. Choć
    > faktycznie - przy jednej sztuce dla osoby fizycznej to będzie jednak
    > troszkę drożej.

    Znowuż to samo. Nie miałem żadnego problemu. Wspomniałem tylko, że "wydaje mi
    się"
    że chyba sam transformator za 5 zł nie rozwiązuje problemu. Nic nie wspominałem
    o kosztach,
    jako że to drugorzędna w tym przypadku sprawa. Na zasilacz mogę wydać i 100 zł,
    o ile
    to by było uzasadnione jakoś.

    > Czyli tak - chciałbyś się nauczyć ale nic z tego nie rozumiesz i nie
    > masz czasu się uczyć. Ale masz czas, żeby narzekać, jaki to świat jest
    > okrutny i zły oraz że nikt nie chce Ci pomóc.

    RoMan, ty jakiś strasznie nadwrażliwy jesteś :)
    Po pierwsze jednak parę osób pomaga (w tym ty sam), po drugie
    jak dotąd na nic nie narzekałem, jedynie w rozmowie z Tobą delikatnie
    sugeruję, że czasem, kiedy ktoś potrzebuje, to można mu pomóc w rozwiązaniu
    konkretnego
    problemu, bez wykładania całej teorii w temacie.
    Jestem wdzięczny za wszelkie wskazówki, czasem niestety nie do końca one
    wystarczają,
    ale cóż zrobić.

    > Dostajesz konkretną sugestię układową, ze wskazaniem rozwiązania, to
    > wybrzydzasz i chcesz się rzucać w ramiona PI.

    Nie wybrzydzam, tylko po poświęceniu całego dnia na przeglądanie wszystkiego co
    mi wpadło
    n/t UC doszedłem do wniosku, że (być może prosta dla kogoś) adaptacja układu
    , którego nie jestem w stanie zanalizować mnie przerasta. A nie bardzo podoba mi
    się
    robienie czegoś, co może "jakoś" zadziała, ale jak i na jak długo - to już nie
    wiadomo.
    A nie znalazłem ani jednego projektu na UC na zakres napięć jaki mnie jest
    potrzebny.

    Ponieważ nie chcę (i nie ma sensu) poświecać sprawie 2 tygodnie, to rozwiązanie
    PI
    jest wygodne - daje gotowy schemat i tyle. Akurat flybacków nie robiłem, robiłem
    parę przetwornic
    "step-down" (w tym wg. wskazówek RoMana :), i jakoś to poszło.

    W określonych przypadkach priorytetem jest nie walka z materią, a szybkie
    załatwienie sprawy.
    Jak wspominałem, z tematem przetwornic stykam się średnio raz na rok czy dwa,
    przy czym przeważnie są to tzw. duperele.
    znacznie mniej ciekawe od powyższego.

    Zajmuję się głównie systemami embedded, i zgłębianie projektowania przetwornic
    byłoby pewnie fascynujące,
    ale nie ma dla mnie teraz uzasadnienia. Zatem muszę iść na kompromis.
    Tak się nieszczęśliwie składa, że nie mam kolegi, który by mi pomógł zyczliwie,
    stąd próba szukania pomocy tutaj.

    Zresztą, wielokrotnie w różnych kwestiach koledzy forumowicze i grupowicze
    okazali się bardzo pomocni,
    czasem w sytuacjach równie "lamerskiej" wiedzy w danym temacie.

    No i tyle w temacie :)