  • Data: 2009-06-20 13:24:50
    Temat: Re: przetwornica 230V/5V max. 0,2W
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F napisał:

    > W zaleznosci od rodzaju urzadzenia .. ale raczej zle zaprojektowane.
    > Bezpiecznik nie powinien sie palic sam z siebie.

    Paliły mi się na przykład we wzmacniaczu (wzmaku?). Nie operacyjnym,
    tylko takim do słuchania. W innym przepalały się czasem tranzystory
    mocy. Jeszcze inny (a może któryś z tych dwóch, nie pamiętam dobrze,
    dawno to było) notorycznie przepalał cewki głośników wysokotonowych.
    Ale to trochę inna historia. Zdecydowanie najbardziej odpowiada mi
    to pierwsze zachowanie.

    > Bezpieczniki to mi sie palily zasadniczo tylko w prostowniku do
    > ladowania akumulatora. Co jest zrozumiale, i projekt jest zasadniczo
    > prawidlowy, jesli zetkniecie koncowek nie prowadzi do uszkodzenia.

    No i tu mamy właśnie ten sam przypadek. W okdskulowych zasilaczach,
    takich co to mają trafo sieciowe, prostownik i jakieś wygładzanie,
    bezpiecznik w obwodzie pierwotnym stosuje się właśnie po to, by nie
    dopuścić do przegrzania lub przepalenia uzwojeń w sytuacji, gdy
    zasilane urządzenie z jakichś przyczyn pociągnie sobie za dużo prądu.

    > Ale projekt poprawilem i wsadzilem bezpiecznik automatyczny.
    > Bo jednak prostownik z przepalonym bezpiecznikiem jest uszkodzony
    > i nie laduje :-)

    Tu też można pójść tym śladem -- do transformatorka 200 mW dodać
    automatyczny bezpieczniczek z ceweczką i kotwiczką wyregulowane
    na prądzik 2 mA.

    --
    Jarek