    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: przerwa iskrowa na PCB
    Date: Wed, 3 Apr 2013 10:53:52 +0200

    news:kjflqn$1v7$1@news.task.gda.pl...

    > No tak, to jest realne ryzyko.
    > Dobra, dołożyłem jeszcze transil, bo one chyba sporo szybsze od warystora
    > są. Ząbki zostawię, ale nakryję soldermaską, i tyle.

    Kiedyś dawno też kombinowałem z ząbkami, ale chodziło mi o zadziałanie przy
    wyższym napięciu (były równolegle do transoptora 4kV i maiły nie dopuścić do
    napięcia ponad 4kV na nim).
    Nakrycie ząbków solder maską to chyba w zasadzie rezygnacja z ich
    ewentualnego działania.
    Ogólnie ząbki według mnie nie mają sensu - za duża zależność zadziałania od
    wilgotności powietrza i zanieczyszczeń na płytce.

    Transil i warystor równolegle to też chyba prawie bez sensu (może przy
    odpowiednim doborze napięć jakiś sens by się dało znaleźć).
    Wydaje mi się, że oba działają mniej więcej tak samo szybko. Ostrzejsza
    ch-ka transila spowoduje, że całą energię weźmie on na siebie. Natomiast
    warystor przy tych samych gabarytach może chyba łyknąć większą energię.
    Gdybym miał dać i warystor i transil to najpierw byłby warystor (łyka
    największą energię i obcina napięcie ale niezbyt skutecznie), potem jakaś
    indukcyjność (i może rezystancja) i transil (obcina napięcie ostro, a
    energii musi już łyknąć mniej).
    Przed tym wszystkim mógłby jeszcze być jakiś iskrownik, ale też oddzielony
    indukcyjnością od warystora, bo bez niej nigdy by nie zadziałał, bo warystor
    nie dopuściłby do napięcia zapłonu iskrownika.
    P.G.