    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 14 Jan 2014 12:19:13 -0800 (PST)
    <lb3ta8$o6m$1@node2.news.atman.pl> <lb3tke$oje$1@node2.news.atman.pl>
    <52d57fb0$0$2356$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: pryszcze...
    From: g...@g...com

    W dniu wtorek, 14 stycznia 2014 19:19:26 UTC+1 użytkownik R.e.m.e.K napisał:

    > Nie kompromituj sie polglowku, poczytaj raz w zyciu cokolwiek:
    >
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Konstrukcje_p
    rogramistyczne

    Chyba nie ma potrzeby wyzywania sie. Faktycznie w internecie
    mozna znalezc duzo informacji, ale tez trzeba wiedziec, gdzie
    szukac, wyrobic w sobie dobre nawyki itd.
    W kazdym razie wydaje mi sie, ze sa bardziej konstruktywne
    sposoby wzajemnej motywacji do zdobywania wiedzy, niz
    obrzucanie sie gownem.

    Jezeli idzie o meritum -- tzn. odroznienie deklaracji od
    definicji -- to tutaj akurat nazwy sa bardzo dobrze dobrane
    i pasuja nie tylko do kontekstu czysto informatycznego,
    ale do tego, jak sie tych slow powszechnie uzywa.

    Najkrocej rzecz ujmujac, definicja jest pojeciowym
    uchwyceniem istoty rzeczy, albo ustanowieniem relacji
    pomiedzy nazwa, a tym, do czego ta nazwa sie odnosi.

    Deklaracja zas jest jedynie okresleniem pewnego aspektu
    danej rzeczy, albo swojego rodzaju obietnica, ze pewna
    rzecz bedzie miala okreslona wlasnosc.

    Definicje zatem nadaja nazwy nowym pojeciom, z ktorych
    tworzy sie systemy. W szczegolnosci, w przypadku programow
    w jezyku C definiuje sie struktury, funkcje albo procedury
    oraz makra (a np. w C++ dodatkowo definiuje sie klasy; w
    prologu dla odmiany definiuje sie predykaty).
    Na przyklad

    double square(double x) { return x*x; }

    mowi nam, czym jest kwadrat danej liczby.

    Deklaracje funkcji w jezyku C -- w kontekscie systemu typow
    -- nazywa sie tez niekiedy sygnaturami albo prototypami.
    Na przyklad w wielu plikach naglowkowych znajdziesz cos
    takiego:

    double square(double x);

    Mowi to tyle, ze "square" jest funkcja pobierajaca jeden
    argument typu double, i zwracajaca rowniez argument typu
    double. Ale nie mowi nic o samym sposobie przeksztalcenia,
    czy tez -- jak sie ma wartosc argumentu do wartosci
    zwracanej.

    W jezyku C oprocz funkcji mozna deklarowac zmienne.
    Jezeli masz cos takiego w pliku zrodlowym (.c)
    int n;

    to to jest (poniekad) definicja, tzn. mowi nam to
    tyle, ze "n jest zmienna przechowujaca jakas liczbe
    calkowita". Ale mozesz tez miec w pliku naglowkowym
    cos takiego:

    extern int n;

    I to jest deklaracja (albo inaczej obietnica),
    ktora mowi, ze "w ktoryms z plikow zrodlowych jest
    zdefiniowana zmienna n, mogaca przechowywac liczbe
    calkowita".

    > ps. Macieju, czy zdajesz sobie sprawe z kim piszesz?

    Chyba nie zdaje. Jakze bym mial?