    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Date: Sat, 21 Nov 2009 11:12:19 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Generalnie mi bardziej zależałoby na grającym zabytku. Na kompromis
    > musieli iść już domorośli "serwisanci" w czasach PRLu, kiedy
    > wykorzystywało się to, co było pod ręką. Stąd nieraz układ elektroniczny
    > takiego zabytkowego odbiornika po tych wszystkich przeróbkach potrafi
    > się różnić od oryginału. ;)

    Sa specjalisci, ktorzy sie tym zajmuja i stare radia ocalaja od zapomnienia.
    Jeden a moze nawet dwoch takich "wypucowalo" mi strych w moim rodzinnym domu
    na wsi - nie zostalo doslownie nic, nawet luznego opornika firmy always ani
    jednego kondensatorka, ktorych pojemnosci wydrukowane byly w cm. Nie mowiac
    juz o wypasionych kilkumikrofaradowych "blokach", czyli
    poprzednikach "slektrolitow", ktorych trescia ozdabiano swiateczne choinki.
    A bylo tam pare reakcyjniakow w pieknych obudowach i niemieckie heterodynki
    z lampami serii RV 2000 itp. Jedynie pionier U-2 z kolorowa skala i cewka
    oscylatora nawinieta posrebrzanym drutem jakos dziwnie sie ostal. I pierwsza
    Aga na szwedzkich lampach tyle, ze jej myszy cewki zesrutowly...
    Zatem zapomnij o budowie nawet reakcyjniaka, ktory moglby udawac antyk.
    Taniej bedzie kupic nawet zloma i go ozywic uzywajac czesci z... kilku innych.
    Kilka lat temu widzialem duzo sprzetu na Allegro i oczywiscie na Ebay-u. I
    ceny nie byly takie zaporowe. Ladnego "szwaba" z lat 30-tych mozna kupic juz
    za stokilkadziesiat dolarow. A zlom diory na Allegro chodzil po kilkadziesiat
    zl. Zajrzyj tam, moze cos interesujacego jeszcze znajdziesz, gdyz zapewne tych
    pol-antykow jeszcze sie sporo po strychach poniewiera.
    Ja szukam literatury; mialem kilkanascie tomow "Empfenger schaltungen", czyli
    praktycznie caly asortyment kilkuset typow odbiornikow produkowanych
    przez "nazistow". To byly jak na owe czasy bardzo dopracowane konstrukcje.
    Chociaz moze rzeczywiscie ktos utworzy tu kacik porad retro i na zasadzie
    wymiany nie tylko informacji moznaby te piszczalki probowac jakos ozywiac.
    One maja jedna zalete, za mozna i z reguly odbiera sie na nich kilka stacji
    naraz
    Pzdr.