  • Data: 2009-11-21 17:45:44
    Temat: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 21 Nov 2009 11:05:52 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    Atlantis <m...@w...pl> nadala:

    > Hmm... Przejrzałem pobieżnie zbiorek lamp w szafie i poza ECC88
    > znalazłem: EF22, EBL21, EAA81, PCF82, EF86, ECH84, EF80. Niektóre z nich
    > po kilka sztuk. Jest tego więcej, chociaż niektóre mają mniej lub
    > bardziej pozacierane oznaczenia. Te są jeszcze wyraźnie opisane.
    > Oczywiście nie wiem czy każda z nich jest sprawna, ale sporo z nich
    > zapewne tak.

    Na odbiornik reakcyjny masz wystarczający zapas lamp, pracukje tylko
    prostowniczej. Do superheterodyny brakuje ci lampy do przemiany, ECH84
    się średnio nadaje, choć oczywiście można zeobić mieszacz na pentodzie.
    I oczywiście EAA91.

    > I teraz pytanie: co mógłbym wykorzystać do takiego prostego
    > odbiorniczka? Jest kilka pentod, więc można by wykorzystać do budowy
    > takiego odbiornika z reakcją o jakim wspominał w tym temacie kolega
    > Grzegorz Kurczyk. Chcąc dodać głośnik musiałbym dawać jakiś preamp czy
    > dałoby się wysterować pentodę głośnikową, w rodzaju EBL21?

    Możesz zrobić dobrze grający układ reakcyjny tylko na dwóch pentodach:
    EF22 i EBL21. Jego czułość nie będzie porażająca, ale zagra. Jak masz
    możliwość to lepiej dołożyć dodatkowy stopień w.cz. na drugiej pentodzie,
    da to lepszy efekt od dołożenia stopnia m.cz - poprawi ci się czułość
    i selektywność, będziesz mógł dać sensowną regulację wzmocnienia w.cz.
    (tak się w reakcyjnych radiach regulowało głośność), odseparujesz obwód
    reakcyjny od anteny co plusuje w dwie strony (przy wzbudznej reakcji nie
    siejesz w powietrze, antena nie odstraja ci obwodu i stopnia reakcji).

    Reakcję lepiej zrobić w klasycznym układzie z regulowanym kondensatorem
    zmiennym w szereg z cewką reakcyjną, to jest układ pewny i skuteczny.
    Regulacja poprzez zmianę napięcia siatki drugiej lub oporności
    filtrującej napięcie siatki drugiej z w.cz. jest bardziej kłopotliwa
    w budowie i strojeniu.

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl