  • Data: 2009-11-21 19:10:08
    Temat: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tomasz Szczesniak pisze:

    > Na odbiornik reakcyjny masz wystarczający zapas lamp, pracukje tylko
    > prostowniczej.

    Wydaje mi się, że coś wyglądającego na lampową diodę prostowniczą też
    gdzieś w szafie leżało. Jeśli nie to zawsze pozostaje Allegro lub giełda.
    Hmm... A jest szansa na to, aby przy posiadanych lampach zorganizować
    jakieś zasilanie bateryjne? Przynajmniej tymczasowo, potem można by
    dorobić moduł do zasilania z sieci. Ile bateryjek 9V musiałbym połączyć
    szeregowo, aby uzyskać minimalne wymagane napięcie anodowe do tego typu
    zastosowań?

    > Do superheterodyny brakuje ci lampy do przemiany, ECH84 się średnio
    > nadaje, choć oczywiście można zeobić mieszacz na pentodzie. I
    > oczywiście EAA91.

    I tak nie mam odpowiedniego sprzętu do uruchomienia superheterodyny.
    Brak oscyloskopu, a mój częstotliwościomierz to prosty układ na PIC. Nie
    przeżyłby zapewne współpracy z lampą. :)
    Gdyby udało mi się zdobyć dostęp do sprzętu to pewnie w następnej
    kolejności (po jakimś czasie) nie rzucałbym się na budowę
    superheterodyny, ale uruchomił Pioniera i/lub stworzył jakąś homodynę. ;)

    > Możesz zrobić dobrze grający układ reakcyjny tylko na dwóch
    > pentodach: EF22 i EBL21. Jego czułość nie będzie porażająca, ale
    > zagra. Jak masz możliwość to lepiej dołożyć dodatkowy stopień w.cz.
    > na drugiej pentodzie, da to lepszy efekt od dołożenia stopnia m.cz -

    Hmm... Może to zabrzmi głupio, ale czy zastosowanie Pentod ma tutaj
    kluczowe znaczenie? Co by było, gdyby owe dwa stopnie zrealizować np. na
    duotriodzie ECC88?

    > poprawi ci się czułość i selektywność, będziesz mógł dać sensowną
    > regulację wzmocnienia w.cz. (tak się w reakcyjnych radiach regulowało
    > głośność)

    No tak, ale sygnał m.cz. po detekcji i tak będzie za słaby do
    wysterowania głośnika jak przypuszczam. Co prawda tuż obok lamp leżą
    odpowiednie słuchawki (2x250 omów oraz 2x1600 omów) ale odbiór na
    głośnik daje lepszy efekt. :)

    > odseparujesz obwód reakcyjny od anteny co plusuje w dwie
    > strony (przy wzbudznej reakcji nie siejesz w powietrze, antena nie
    > odstraja ci obwodu i stopnia reakcji).

    Hmm... Czyli jeśli dobrze rozumiem daję normalną cewkę z dwoma
    uzwojeniami przed siatką pierwszej lampy (obwód rezonansowy) i drugą
    między anodą pierwszej a siatką drugiej, przy czym uzwojenie łączę z
    siatką przez kondensator zmienny; to tutaj realizowana jest reakcja.
    Dobrze to zrozumiałem?