  • 11. Data: 2011-03-14 22:41:10
    Temat: Re: prośba o pomoc w ocenie poprawności wydruku
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 13 Mar 2011 23:41:27 +0100, M wrote:
    >dostalem do akceptacji PDF, zaakceptowalem (moze leciutko wpada w
    >fiolet, ale na pewno nie jest tak fioletowy jak wydruk) i dostalem to co
    >sfotografowalem (RAWy)
    >czy moja reklamacja jest zasadna? czy tez przez przypadek zaakceptowalem
    >fioletowego PDFa np. przez wadliwie ustawiony monitor

    pojsc do nich z wydrukiem, poprosic o pokazanie tego pdf, przylozyc
    wydruk .. no i wtedy bedzie sie mozna klocic czy wydruk zly, czy ktos
    tu ma monitor zly :-)

    J.

  • 12. Data: 2011-03-15 00:49:25
    Temat: Re: prooba o pomoc w ocenie poprawnooci wydruku
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Uzytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > pojsc do nich z wydrukiem, poprosic o pokazanie tego pdf, przylozyc
    > wydruk .. no i wtedy bedzie sie mozna klocic czy wydruk zly, czy ktos
    > tu ma monitor zly :-)

    pozostanie jescze do wyjasnienia kwestia przyjetego zarzadzania kolorami w
    PDF-ie...

  • 13. Data: 2011-03-15 07:48:54
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > nie rozumiem, tzn wydruk wg ciebie jest za mało fioletowy względem PDFa?
    No nie bardzo, raczej zdecydowanie zbyt fioletowy. Oryginał w ISO
    Coated v2 ma światła pastelowo-lawendowe

    > pozostanie jescze do wyjasnienia kwestia przyjetego zarzadzania kolorami w
    > PDF-ie...
    Zakładam, że jest to Fogra39 - ale zasymulowałem zachowanie wszystkich
    standardowych przestrzeni CMYK i nic nie daje tak intensywnego fioletu
    - więc obstawiam, że nie mieli dobrej kalibracji/profilu dla dibonda

  • 14. Data: 2011-03-15 13:27:22
    Od: "Damian \"Indygo\" Mikoda" <d...@g...com>

    Czepiasz się pan! Przy druku przemysłowym za przeproszeniem ktoś
    pierdnie i się kolory zmienią. Był proof? Była specyfikacja
    przygotowania prac? Były profile kolorów? A może próby do akceptacji?
    Ile było tych tablic - setka? A może producent "dibonda" zmienił
    barwnik? A może to nie był dibond dedykowany do druku? Może to w ogóle
    nie był dibond tylko jakiś materiał o połowę tańszy? Tak czy siak
    czeka Cię droga przez mękę. Odchylenia o 5-10% dla składowej na
    maszynie się zdarzają. Owszem, nie powinno tak być, owszem, podobno
    maszyna pracuje na profilu Fogra 27 (ta trochę starsza i trochę
    ciemniejsza wersja). Ale to wszystko piękna teoria! Przy jednej
    tabliczce, z całym szacunkiem, nikt się nie będzie bawił w profile.
    Inna sprawa, że 90% operatorów takich maszyn nie wie w ogóle co to
    jest profil koloru. W dodatku to odebrałeś. Trochę musztarda po
    obiedzie.

    Idąc dalej, masz pecha bo Twoja praca to praktycznie kolory neutralne,
    20%C, 20%M, 15%Y 0%K Takie kolory to jest loteria, nawet na offsecie.
    Tu każde wahnięcie koloru widać. Nie zdziwię się, jak kolejny wydruk
    na tej samej maszynie będzie inny. Zrób sobie eksperyment i zamień to
    na skale szarości i wydrukuj w tej firmie. Na bank będzie jakaś
    dominanta, którą Ty rasowy fotograf, który pracuje z kolorem
    zobaczysz, a 70% populacji nie.

    Osobiście tego typu pracę drukowałbym na jakimś systemie pigmentowym,
    najprędzej w jakiejś proofiarni, a jeśli chciałbym by miała jakiś
    szczególny odcień, zrobiłbym coś dużo bardziej zdecydowanego. Z całym
    szacunkiem, ale od fotografii do druku jest bardzo wyboista droga, i
    nie na darmo istnieje zawód fotoedytora. Ale to jakieś tam moje
    żale :-)

    Walcz dzielnie, pogadaj z właścicielem firmy o rozwiązaniu problemu a
    nie baw się w śledztwo, dochodzenie i udowadnianie, bo osiwiejesz. Na
    pewno się dogadacie, bo zwykle to są rozsądni ludzie. Jeśli chcesz
    mieć argument, zrób certyfikowanego proofa, (np. proofcyfrowy.pl) ale
    to i tak będzie tylko jakiś punkt zaczepienia.

    Powodzenia!
    Damian "Indygo" Mikoda

  • 15. Data: 2011-03-15 14:15:48
    Od: M <n...@w...pl>

    W dniu 2011-03-15 14:27, Damian "Indygo" Mikoda pisze:
> [...]
    > mieć argument, zrób certyfikowanego proofa, (np. proofcyfrowy.pl) ale
    > to i tak będzie tylko jakiś punkt zaczepienia.

    to pewnie do mnie, nie do Czornyj'a :-)

    wlasnie probuje sie dogadac, tylko wykonawca stwierdzil - nie ma
    dyskusji. I juz. Ba - chetnie pokryje jakas czesc (niewielką, bo nie
    chcę płacić za to drugi raz) kosztow drugiego wydruku - ale szukam
    potwierdzenia u specow od kolorow ;-) czy w ogole ide dobrym tropem, czy
    to jednak cos ze mna nie tak.

    zrobilem sobie nawet maly eksperyment, na jednym ekranie umiescilem obie
    grafiki (wywolany RAW z jak mi sie wydaje poprawnym ustawieniem wzgledem
    tabliczki kolorow, oraz PDF)

    http://dl.dropbox.com/u/6662740/dibond%20-%20dwie%20
    grafiki.jpg

    no ni cholery nie wydaje mi sie to nawet w miare poprawne odwzorowanie
    kolorow, jak wykonawca probuje udowodnic.

    Ja mam bardzo proste rozwiazanie sytuacji - kupilem przez internet,
    wszystko ustalane mailowo etc - mam 3 miesiace na zwrot produktu bez
    podawania przyczyny (nie poinformowano mnie o tej mozliwosci, wiec
    zamiast 10 dni jest 3 miesiace). Ale wlasnie o to chodzi, ze ja nie chce
    tego tak zalatwic, tylko chce sie dogadac - na razie jednak jest zero
    gadania... i szukam troche argumentów.

  • 16. Data: 2011-03-16 08:11:42
    Od: "Damian \"Indygo\" Mikoda" <d...@g...com>

    > to pewnie do mnie, nie do Czornyj'a :-)

    Sorry! Oczywiście, że adresatem mojej wypowiedz był autor, jak i
    wszyscy czytelnicy grupy. Używam teraz googla, a on jakiś taki
    niepozbierany.

    Wracając do meritum. Jeśli masz możliwość oddania tego i zakończenia
    sporu bez strat - zrób to. Naprawdę jest to bardzo trudna praca do
    wydrukowania, a Ty siłą rzeczy jesteś wymagającym klientem. Masz
    rację, że nie powinno to być tak wydrukowane, ale najprawdopodobniej
    ta firma i wiele innych nie jest w stanie tego lepiej wydrukować.
    Swoją drogą dziwne, że nie wysłali ci próbek do akceptacji. Nie moja
    sprawa, nie moje małpy nie mój cyrk ;-)

    Zainwestuj 50 zł i zrób proofa kontraktowego (certyfikowanego).
    Będziesz miał też informacje dla siebie, jak praca rzeczywiście jest
    przygotowana. Możesz też w "proofiarni" porozmawiać o tym jak
    dopuszczalne i mierzone odchylenia koloru wpływają na jego rzeczywisty
    wygląd.

    > Norma ISO 12647-7 określa dopuszczalne odchyłki barw. Wyglądają one następująco:
    >
    > o ?E średnia dla kolorów Cyan, Magenta, Yellow, Black < 5
    > o ?E symulacji podłoża < 3
    > o ?E Średnia dla całego paska (46 barw) < 3
    > o ?E Różnica maksymalna < 6
    > o ?H maksymalna dla pól cmyk < 2,5
    > o ?H średnia dla pól balansu szarości < 1,5

    [za: http://www.studioten.pl/89/proof-matchprint]

    Znajdź lokalną firmę która robi "druk UV", wyciągnij od nich
    specyfikację przygotowania prac, pokaż im to co masz przygotowane.

    Umów się z nimi na próby/akcept, daj im proofa

    Śpij spokojnie

    Sprawdź a później obierz gotową pracę

    Ciesz się wynikami

    Pozdrawiam
    D.

  • 17. Data: 2011-03-16 08:46:43
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Mar 2011 15:15:48 +0100, M wrote:
> [...]
    >wszystko ustalane mailowo etc - mam 3 miesiace na zwrot produktu bez
    >podawania przyczyny (nie poinformowano mnie o tej mozliwosci, wiec

    A to twoje zdjecie czy ich ?

    Nie czytalem ustawy pod tym wzgledem, ale to chyba byloby jakies
    przegiecie gdyby klient mogl zamowic wydruk na specjalne zamowienie, a
    potem sie rozmyslic. Co innego towar ze sie tak wyraze "masowy", a co
    innego indywidualna usluga. Chyba co innego.

    J.

  • 18. Data: 2011-03-16 14:06:20
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Wed, 16 Mar 2011 09:46:43 +0100, J.F. napisał(a):

> [...]
    > potem sie rozmyslic. Co innego towar ze sie tak wyraze "masowy", a co
    > innego indywidualna usluga. Chyba co innego.

    Pisał o produkcie więc chodzi o papier na jakim mu to wydrukowali ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 19. Data: 2011-03-26 15:12:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Mar 2011, J.F. wrote:

> [...]

    Ależ nie.
    Zamówiłeś przez internet *usługę*.
    Inna ustawa. Podsumowanie Henry(k)a jest dobre ;)
    (z gotowych rzeczu kupiłeś papier i barwnik, reszta to była usługa).

    > A to twoje zdjecie czy ich ?
    >
    > Nie czytalem ustawy pod tym wzgledem, ale to chyba byloby jakies
    > przegiecie gdyby klient mogl zamowic wydruk na specjalne zamowienie

    Byłoby.
    A ustawę polecam ;), przyjmując iż zakup był konsumencki:

    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=332
    +++
    Umowy zawierane na odległość
    +++
    3. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy
    zawartej na odległoœć nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:
    1) ąwiadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem
    terminu, o którym mowa w art. 7 ust. 1,
    [...]
    4) ąwiadczeń o właąciwoąciach okreąlonych przez konsumenta w złożonym
    przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobš,
    [...]

    Oba punkty wyłączające są spełnione, można sobie wybrać :)
    (klient może się rozmyślić *PRZED* rozpoczęciem wykonywania umowy,
    za to co zrobiono *do* wypowiedzenia wypadnie mu zapłacić).

    BTW:
    IMVHO - acz nie zaprzeczam, że łatwo być mądrym po szkodzie - pytanie
    jest o ustalone w umowie zakres tolerancji i sposób pomiaru koloru.
    Wg KC - jeśli strony nie umówiły się inaczej należy się "przecietna
    jakość", a to zachęcająco nie wygląda.

    pzdr, Gotfryd