  • 51. Data: 2010-06-21 18:09:09
    Temat: Re: program do "obróbki" zdjęć cyfrowych
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Janko Muzykant" hvo6ap$2kq$...@n...onet.pl

    > Może tam być cokolwiek, co sobie wymyśli producent aparatu,

    Nie może -- tam jest!!! Dlatego nie jest to uniwersalne.
    Jeden aparat ma taką matrycę, inny inną. :)
    Nawet dwa modele tego samego producenta nie mają takiej samej.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 52. Data: 2010-06-21 18:20:43
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 21 Jun 2010 18:35:54 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Filozofowanie uprawiasz Ty, nie ja. :) RAW tym różni się od TIFFka czy JotPeGa,
    > że ma takie rzeczy jak balans bieli zapisane nie na każdym pikselu, ale oddzielnie,
    > nie w EXIFie (który ma także TIFF czy JPG) ale w RAWce. :)

    Znasz kawał o białych i czarnych owcach?

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 53. Data: 2010-06-21 18:57:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Jun 2010, jhru wrote:

    > Ściągnąłem wersję próbna /30 dni/ Adobe Photoschop elements 8.
    >
    > Po Kilku dniach testowania tego programu jakoś nie mogę się do niego
    > przekonać.

    [...]
    > Chciałbym się Was zapytać jakie jest ewentualnie Wasze zdanie na temat tego
    > programu.

    Kupiłem i mam z powodu ACRa.
    Jestem niekompatybilny z PSE ;) - służy wyłącznie do przerzucenia
    odebranej z ACRa fotki (bo ACR pracuje wyłącznie jako "wtyczka")
    do GIMPa, Pant.NET albo innego wynalazku.

    BTW: Paint.NET i Photobie sobie obejrzyj, oba darmowe - mają warstwy,
    są uboższe niż GIMP, ale za to miewają funkcje ktorych w GIMPie
    brakuje; z mojego p. widzenia - krzywych na jasności (w Paint.NET
    są, w GIMP jak nie było tak nie ma, trzeba się nakombinować
    albo kopią warstwy sprowadzoną do szarości albo czym innym,
    nie ma "wprost").

    Uprzedzając: do katalogowania mam TotalCommandera i proszę mnie
    nie przekonywać że ma być inaczej :D

    pzdr, Gotfryd

  • 54. Data: 2010-06-21 20:27:17
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Wszystko na JPG? ;)

    Wszytko.

    > Mądry człowiek

    ...skacze do apteki po pigułki, gdy ich brak zaczyna sprawiać, że
    mądrość zanika...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 55. Data: 2010-06-21 20:31:36
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
    > Boisz się tego, że czytelnik nauczy się obrabiania fotek i stracisz zysk?

    Boję się, jak Buki z Muminków...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /niestety, humaniści bywają równie głupi jak umysły ścisłe/

  • 56. Data: 2010-06-21 20:49:00
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Henry(k)" f...@4...net

    > Znasz kawał o białych i czarnych owcach?

    Nie, a jeśli nawet jakiś znam, to raczej nie ten, o który pytasz.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 57. Data: 2010-06-21 21:16:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Janko Muzykant" hvohv8$8re$...@n...onet.pl

    > ...skacze do apteki po pigułki, gdy ich brak zaczyna sprawiać, że mądrość zanika...

    Ja dziś skoczyłem. :) Ale zadano mi poważne pytanie -- 50 czy 200? :)
    Wziąłem 200. :) Na leczenie głowy już za późno, ale leczę to, co niżej. ;)
    (czyli szyję, bo boli ręka -- usycha!!!)

    -=-

    Pigułka to inaczej środek antykoncepcyjny. :)
    Tak jest w Polsce od wielu lat. :)

    Zaś Ty chyba masz na swej myśli leki psychotropowe, a te chyba są na recepty.

    Podejrzewam, że takie leki zawierają jedynie wypełniacze :) i jakieś środki
    uzależniające -- nie wierzę w to, że duszę można uleczyć tabletkami,
    a psychiatra leczy właśnie duszę, nie ciało. Podobnież leczy psycholog
    i psychoterapeuta, ale ci ostatni przyznają, że leczą słowem, czyli
    ,,lekarstwem duchowym''. Uczelniany psycholog (kiedyś psychologii uczono
    chyba na każdym kierunek) Grzegorz Zalewski nawet przytaczał nacinanie
    płata mózgowego jako metodę :) leczenia a TV właśnie dziś pokazywała
    film ,,Lot nad kukułczym gniazdem'' -- czytałem książkę wielokrotnie,
    słuchałem w radiu czytania książki i oglądałem film wielokrotnie...
    Raz nawet w kinie nad białostockim (był wówczas tylko jeden Empik
    w tym mieście) Empikiem, do którego jechałem z domu autobusem
    linii 3, z którego wyskoczyłem w tak zwanym biegu, gdyż kiedyś
    ceniłem czas o wiele mocniej/wyżej niż dzisiaj a i zdrowie dopisywało...

    Nawet na witaminy chcą receptę!!!
    I mówią, że na receptę 2 razy taniej -- czyli o 80 groszy taniej. :)

    -=-

    BTW -- książka właśnie ukazywała obłudę amerykańskiej psychiatrii.

    -=-

    BTW -- trzymasz ;) się tematu jak pijany drogi. :)
    (najpierw duchowni, teraz pigułki -- Samu i aborcja Cię nakręca?)

    -=-

    JPG nie nadaje się do obróbki -- chyba, że do obracania i przycinania.
    Można o tym przeczytać niemal w każdej książce poświęconej obróbce graficznej.
    Książek jest dużo w ,,czytelniach'' i można je czytać do woli -- za darmo!!!

    Mądrzejsi od nas piszą tam, że do obróbki graficznej należy używać TIFFka
    z 16 bitami na piksel, chyba że mowa o HaDRowaniu, gdzie potrzeba 32 pikseli,
    co później i tak się tnie do 8 bitów w JPG...

    Można (to już ode mnie) też używać wewnętrznych formatów zapisu programów
    graficznych i formatów aparatowych -- zwanych RAWkami. W ogóle słowo RAW
    ma tak duże pole do opisu, że niewiele znaczy. :) (jest zbyt ogólne i nie
    bierze swego początku z fotografii)

    Do prezentacji w necie najlepiej używać PNG i JPG. PNG może mieć niestratną
    kompresję, zaś JPG musi mieć stratną. Są to ,,w miarę'' uniwersalne formaty,
    dość dobrze znane i opisane. Nie na tyle dobrze, żeby uniknąć niespodzianek
    na strona WWW oglądanych różnymi przeglądarkami. :)

    RAWki należy czytać programami dedykowanymi danemu aparatowi lub
    specjalnymi programami do obróbki -- typu choćby Adobe Photoshop.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 58. Data: 2010-06-21 22:05:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hvol64$a5j$...@i...gazeta.pl

    > (najpierw duchowni, teraz pigułki -- Samu i aborcja Cię nakręca?)
    + (najpierw duchowni, teraz pigułki -- Samul i aborcja Cię nakręca?)

> [...]
    > co później i tak się tnie do 8 bitów w JPG...

    > Mądrzejsi od nas piszą tam, że do obróbki graficznej należy używać TIFFka
    + z 16 bitami na piksel, chyba że mowa o HaDRowaniu, gdzie potrzeba 32 bitów
    + na każdy piksel, co później i tak się tnie do 8 bitów w JPG...

> [...]
    > dość dobrze znane i opisane. Nie na tyle dobrze, żeby uniknąć niespodzianek
    > na strona WWW oglądanych różnymi przeglądarkami. :)
    + na stronach WWW oglądanych różnymi przeglądarkami. :)

    -=-

    Weźmy skrajność -- grafikę szarą, czarnobiałą. (nie czarno-białą, ale
    monochromatyczną)
    Póki obrabiamy kolorowe zdjęcie, możemy zwiększyć nasycenie czerwieni niezależnie od
    nasycenia zieleni (oczywiście nie do końca niezależnie -- zawsze jakieś zależności
    będą) ale po zamianie na BW nie mamy już możliwości obrabiania selektywnej tego, co
    było czerwone bez ruszania tego, co było zielone.

    Trochę podobnie jest z JPG i TIFF. Po zamianie z TIFF na JPG (choćby i 100%
    jakości) trudno coś sensownie modyfikować -- chyba, że kadrować czy wywalać
    całą fotkę w ogóle. :)

    Jeśli zdjęcia maja być oglądane za pomocą urządzenia monochromatycznego,
    znaczenie ma kolejność -- {zamiana z koloru na BW i obrabianie BW} albo
    {obrabianie fotki kolorowej i zamiana z koloru na BW dopiero po wszelkich
    obróbkach kolorowej fotki} choć efekt finalny i tak nie pokazuje koloru.

    Podobnie z oczami -- oczy ludzkie nie widzą aż w 16 bitach czy 32, ale
    obróbka JPG ma sens problematyczny. Gdy nie mamy innej możliwości -- możemy
    rozjaśniać fotkę czy ,,redukować'' (skąd nazwa redukowanie?) czerwone oczy,
    ale powinniśmy tego unikać i w miarę możliwości należy obrabiać TIFFki
    z 16 bitami na piksel, nie JPGi, choćby i zapisane w jakości 100%. :)

    Co więcej -- JPG, nawet w jakości 100% nie niesie tyle informacji,
    co jednowarstwowy TIFF z 8 bitami na piksel. TIFF zawsze niesie
    więcej informacji niż JPG z niego powstały -- zawsze zamiana TIFF
    w JPG daje nieodwracalna stratę informacji. :) Do dalszej obróbki
    informacji w JPG może (i zwykle tak bywa) zabraknąć. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 59. Data: 2010-06-21 22:21:57
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

> [...]
    > jakości) trudno coś sensownie modyfikować -- chyba, że kadrować czy wywalać

    Chłopie, poczytaj o interpolacji, precyzji wewnętrznej przekształceń, a
    potem baw się w podręcznik.
    Wystawiłbym ci praktyczny przykład bredni, ale mi się nie chce.
    Powtarzam, nie tobie, innym: rozdzielczość ponadośmiobitowa potrzebna
    jest przy bardzo silnie nieliniowych czy kaskadowych przekształceniach.
    Robi się je rzadko, a do tego można się z doskonałym skutkiem wspierać
    interpolacją 8>16 bit na wstępie (typowy przykład - gradientowanie nieba
    z podprzepalonych obszarów). To jest jakiś margines praktyczny, zwykle
    jest maskowany szumem i artefaktami matrycy, a większość ludzi sie z tym
    nie spotkała nigdy.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /chciałbym kiedyś napisać coś takiego, co z miejsca rozśmieszyłoby mnie/

  • 60. Data: 2010-06-21 22:59:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Janko Muzykant" hvoom9$sm3$...@n...onet.pl

    > Chłopie,

    Jam szlachcic -- ino, że ubogi. :)

    A pozostałych odsyłam do książek. :)
    Po co daremnie mielić wodę młynkiem
    do kawy -- na dodatek popsutym młynkiem. :)

    Merdasz ludziom w głowach, zniechęcasz ich do poprawności,
    aby mieć pracę, której utraty -- boisz się. :) chcesz im
    (ludziom, którym mącisz w głowach) pokazać, że bez Ciebie
    nie poradzą sobie. :)

    Mnie (podobni do Ciebie, ale przychylnie o mnie myślący
    i lubiący mnie) wyklinali, :) gdy powiedziwłerm ,,klientom''
    (czyli gawiedzi, pospólstwu) o blurowaniu. :) (gdy wyjawiłem
    w pięciu słowach, czym jest blurowanie -- zamazywanie pomiędzykrawędziowe)

    Jako przykład -- pokazałem (jednym machnięciem zblurowaną) panienkę,
    którą nazwałem cukiereczkiem. :) Akurat nie mogę dać linka, bo nie
    mam dostępu do netu -- mam dziki, który rwie się z częstotliwością
    kilku herców, a na pamięć tego adresu nie znam. :) Do słania oraz
    do ściągania postów ta łączność wystarcza, ale do czegoś rozsądnego
    niekoniecznie.

    Może to tutaj:

    http://www.leszekc.w.tkb.pl/lotzen/cukiereczek/cukie
    reczek.JPG

    Od krawędzi do krawędzi posmarowane masłem, ;) ale krawędzie pozostały ostre.
    Ludzie (klienci -- się znaczy, ;) czyli gawiedź, którą porządny ;) fotograf
    pomiata) ponoć są zszokowani efektami blurowania. :) Ale (niemal cytując)
    należy im to [blurowanie] okazywać ;) tak, jak pokazuje się obwisły biust,
    dawkując :) ukazywane ,,piękno''... ;)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'