  • 61. Data: 2010-06-22 05:44:15
    Temat: Re: program do "obróbki" zdjęć cyfrowych
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Pirate napisał(a):

    > Nie wnikam gdzie są zapisywane poprawki.
    > Dla mnie najważniejsze jest aby można było zrobić takową poprawkę.

    Nie rozumiesz. Popatrz na sprawe tak: plik RAW to jest cyfrowy zapis
    stanu matrycy w chwili zrobienia zdjecia. Taki plik wywoluje sie w
    odpowiednim oprogramowaniu i wynik tego zapisuje juz w formacie
    graficznym badz wczytuje do oprogramowania graficznego.

    j.

    --
    bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

  • 62. Data: 2010-06-22 05:45:38
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Jakub Jewuła napisał(a):

    > RAWa nie da sie "poprawic" i zapisac ponownie (przynajmniej
    > oficjalnie, bo pewnie "tak wogole" to by sie dalo).

    Oczywiście, że się da - bierzesz edytor szesnastkowy, edytujesz i
    poprawiasz... ;)

    j.

    --
    bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

  • 63. Data: 2010-06-22 08:12:21
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 21 Jun 2010 22:49:00 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Nie, a jeśli nawet jakiś znam, to raczej nie ten, o który pytasz.

    Idzie sobie turysta polaną w górach i widzi bacę, który pasie owce. Czarne
    i białe. No i turysta się go pyta:
    - Baco, ile mleka dają te owce?
    - Ano białe czy czorne?
    - No, wszystkie.
    - Białe dwa litry.
    - A czarne?
    - Tyż dwa litry.
    - A ile trawy jedzą?
    - Białe czy czorne?
    - No, wszystkie.
    - Białe trzy kilo.
    - A czarne?
    - Tyż trzy kilo.
    Rozmawiają tak z piętnaście minut i okazuje się, że białe owce nie różnią
    się niczym innym niż kolor wełny. Wreszcie zdenerwowany turysta pyta się
    jeszcze raz:
    - No to czemu, baco je tak rozróżniacie?
    - Ano białe owce są moje.
    - A czarne czyje?
    - Ano tyż moje.

    I tak jest z raw, tiff, jpg... wszędzie są jakieś cyferki 12-, 16-,
    8-bitowe oznaczające jakieś kolorki plus dodatkowe opisy które tak naprawdę
    niewiele znaczą. To czy dekodujesz jpg jakimiś tam cosinusami czy
    dekodujesz raw algorytmami demozaikowania nic nie znaczy - to tylko różne
    wzory matematyczne. Tak samo balans bieli "przypisany" do raw odpowiada
    profilom barwnym przypisanym do jpg - informacja jak zmienić kolorki (znowu
    matematyka) żeby naturalniej wyglądało. Nie ma znaczących różnic między
    tymi formatami zapisu.
    Znacząco różnić to się mogą pliki cdr/eps/wmf i jpg.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 64. Data: 2010-06-22 18:48:48
    Od: Pirate <p...@g...pl>

> [...]
    > (niby można, ale trzeba jeszcze mocniej odsunąć
    > lampę od osi aparatu)
    >

    > -- można przymknąć oczęta silnym przedbłyskiem
    > (lub świecić na nie jakiś czas delikatnie)
    >

    > Czerwień na fotce można zamienić w czerń na wiele sposobów. :)
    >

    > Lampa słaba czy mocna (zła lub dobra) niewiele wnosi.
    > Dno oka jest czerwone, nie czarne. :) (co niby każdy wie!)

    > ,,Redukuj'' na TIFFce i dopiero po tej redukcji zamień na JPG.
    > Obrabiany TIFF koniecznie ma mieć 16 bitów lub 32 -- 32 to przesada;
    > 8 bitów to za mało do obrabiania, choć dostatecznie dużo do oglądania. :)

    Witam
    Może i ja się nie znam.

    Ale mając kiedyś EOS-a z Metz-em 60 CT4 nigdy na zdjęciu nie zobaczyłem
    czerwonych oczu.

    Z erą nastania małpek na kliszę na zdjęciach pojawiły się czerwone oczka.

    Może inni tak twierdzą co innego ale ja ze swojego doświadczenia mam
    takie spostrzeżenia.

    Pozdrowienia
    piratee

  • 65. Data: 2010-06-22 22:22:37
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > "Pirate" hvo63f$btd$...@i...gazeta.pl

    > Więc najwyraźniej nie wiesz. Aparat daje RAWki rożnie nastawione -- zawsze
    > są to RAWki. Rożnie nastawiony balans bieli czy odszumianie lub inne
    > ustawienia,
    > które można przestawić w programie odpalanym z komputera. Nawet z
    > czarno-białej
    > możesz zrobić na powrót kolorową fotkę. A wyostrzoną możesz odostrzyć. W
    > TIFF
    > już tego nie uczynisz.

    Tyle że te dane, obecne w RAWie, ściśle rzecz biorąc nie są informacją
    o zarejestrowanym obrazie, a tylko rodzajem dość arbitralnego komentarza
    czy też sugestii co do dalszej obróbki

    Komentarza, który nawet w przeciwieństwie do np. profilu barwnego, nie posiada
    jednoznacznie określonej interpretacji (każdy otwieracz RAW może użyć tych
    danych inaczej bądź je zwyczajnie zignorować). Tak więc pisanie że "zmiana
    balansu bieli" bądź "stopnia odszumiania" czy wyostrania (sic!) niesie
    faktyczną zmianę informacji o samym obrazie jest delikatnie mówiąc naciagane.

  • 66. Data: 2010-06-23 19:13:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Henry(k)" ubgb4e0ch0vd.axpg3cidhh6d$....@4...net

> [...]
    > matematyka) żeby naturalniej wyglądało. Nie ma znaczących różnic między

    Z tym nie zgadzam się. :)

    > Znacząco różnić to się mogą pliki cdr/eps/wmf i jpg.

    A o tym nie warto tutaj pisać. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 67. Data: 2010-06-23 19:57:46
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jakub Witkowski" hvrd3k$289p$...@n...ipartners.pl

    > Tyle że te dane, obecne w RAWie, ściśle rzecz biorąc nie są informacją
    > o zarejestrowanym obrazie, a tylko rodzajem dość arbitralnego komentarza
    > czy też sugestii co do dalszej obróbki

    No i co z tego? Taki to format właśnie. :)

    > Komentarza, który nawet w przeciwieństwie do np. profilu barwnego, nie posiada
    > jednoznacznie określonej interpretacji (każdy otwieracz RAW może użyć tych
    > danych inaczej bądź je zwyczajnie zignorować).

    Z tym zgadzam się. :)

    > Tak więc pisanie że "zmiana
    > balansu bieli" bądź "stopnia odszumiania" czy wyostrania (sic!)

    A po co ten (sic!)? Aparat daje informację o ustawieniach w aparacie -- można
    z niej (tej informacji) skorzystać lub nie i można ją zmodyfikować czasami. ;)
    Aparat daje na przykład 3 dla wyostrzenia (dla JPG to nieodwracalny wyrok i to
    3 zawarte jest tam w każdym pikselu; dla RAWki to informacja leżąca obok pikseli)
    a program graficzny ,,w komputerze'' może to przestawić na 2 lub coś innego. :)

    > niesie faktyczną zmianę informacji o samym obrazie jest delikatnie mówiąc
    naciagane.

    Pytanie -- co to jest ,,informacja''? Weźmy takie coś jak drukarka wierszowa drugiej
    połowy
    ubiegłego wieku. W każdym rzędzie obracającego się bębna jedna litera powtórzona jest
    132 razy. :)
    Czy tam jest jakaś informacja? Jest! Bęben obraca się i co jakiś czas w papier
    poruszający się
    przed tym kowadłem tłuką młotki -- czas (chwila, moment) uderzenia młotkiem przekłada
    się na
    treść wydruku. :)

    Można tak nieść informację, można inaczej.
    Kto wie -- może za jakiś czas doczekamy się formatów tego typu (piksele oddzielnie
    a obróbka oddzielnie) tak, jak doczekaliśmy się (; dyndamicznie ;) budowanych stron
    WWW.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 68. Data: 2010-06-23 20:03:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "januszek" s...@g...mierzwiak.com

> [...]
    > odpowiednim oprogramowaniu i wynik tego zapisuje juz w formacie
    > graficznym badz wczytuje do oprogramowania graficznego.

    Ty nie rozumiesz. :) JPEG czy TIFF też nie jest zrozumiały bez
    (kolejnego) programu graficznego. :) To nie zadrukowana kartka
    papieru -- gotowa do oglądania gołym :) okiem, ale nadal jakiś
    zapis zrozumiały dla człowieka dopiero dzięki jakiejś obróbce
    ,,komputerowej''.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 69. Data: 2010-06-23 20:05:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Pirate" hvr0ih$g4m$...@i...gazeta.pl

    > Może i ja się nie znam.

    Nie czytasz. :) (gardzisz rozmówcą)

> [...]

    > Z erą nastania małpek na kliszę na zdjęciach pojawiły się czerwone oczka.

    > Może inni tak twierdzą co innego ale ja ze swojego doświadczenia mam

    W ,,małpce'' lampa jest po prostu bliżej obiektywu.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 70. Data: 2010-06-24 14:01:31
    Od: Pirate <p...@g...pl>

    Witam

    > "Pirate" hvr0ih$g4m$...@i...gazeta.pl

    to wiedziałem :)

    > Nie czytasz. :) (gardzisz rozmówcą)

    Nie gardzę rozmówcą.

    > W ,,małpce'' lampa jest po prostu bliżej obiektywu.

    Nie raz czytając tą grupę czegoś się dowiedziałem.
    Jestem też wdzięczny za wypowiedzi innych.
    Wiec jeśli kogoś uraziłem to przepraszam.

    Pozdrowienia
    Piratee