  • 31. Data: 2012-03-15 12:42:46
    Temat: Re: problem z rozruchem wentylatora
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "zlotowinfo" <u...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jjsmo1$r6g$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "L501 aneryS" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    >>

    > i nie robi to zwarcia miedzy napięciami?

    Ale ja zrobiłem zastrzeżenie - dla uproszczenia pomijam oczywistości... Jest
    na początku postu...

  • 32. Data: 2012-03-15 12:44:34
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    > Użytkownik "L501 aneryS" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    >>

    > czy to wogóle bezpieczne?
    >
    > przecież tak samo te 12v dostaną wszystkie podzespoły 5v a nie tylko
    > wentylatory

    Jak się właściwie zrobi, to na pewno bezpieczne. I żadne obce napięcie nie
    dostanie się tam, gdzie nie powinno.

  • 33. Data: 2012-03-15 13:14:41
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Jak się właściwie zrobi, to na pewno bezpieczne. I żadne obce napięcie nie
    > dostanie się tam, gdzie nie powinno.

    Genialne w prostocie :)
    Pytanie czy dwa elementy wystarczą, czy trzeba kondensator "podstemplować"
    tranzystorem, bo pojemności trzeba trochę.

    --
    Desoft

  • 34. Data: 2012-03-15 13:44:24
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    zlotowinfo <u...@g...pl> napisał(a):
    > proszę tylko o pomoc z polaryzacją tranzystora
    > naprawdę nie umiem tego rozpracować

    W poprzedniej odpowiedzi podałem link do karty katalogowej tego tranzystora, są
    oznaczone wyprowadzenia. Na schemacie regulatora tranzystor jest niedbale
    rozrysowany i brak wewnętrznej diody (schottky'ego ?), którą widać na karcie
    katalogowej, ale reszta jest OK.
    PP

  • 35. Data: 2012-03-15 14:35:05
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    L501 aneryS <s...@s...pl> napisał(a):

    > Taniutkie... tylko jak z jakością?

    Nie wiem, pozostaje tylko sprawdzenie w praktyce. Jakiś czas temu, nabyłem
    wiatrak z regulatorem wbudowanym - z obudowy wystawał tylko termistor. W
    zakresie temperatur 20-50, wiatrak miał zwiększać obroty od 1000-2000.
    Przebadałem 2 egzemplarze - w rzeczywistości obroty zmieniały się w zakresie
    1000-1200, a więc znacznie za mało do skutecznego chłodzenia.
    PP

  • 36. Data: 2012-03-15 15:12:47
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > oznaczone wyprowadzenia. Na schemacie regulatora tranzystor jest niedbale
    > rozrysowany i brak wewnętrznej diody (schottky'ego ?), którą widać na

    to jak rozumiem z tego katalogu i schematu:
    http://panel.comze.com/avt1596.jpg

    1. G idzie w lewo
    2. S idzie w prawo i w gore
    3. D idzie w prawo
    4. G i S są ze sobą zwarte

    erator/

  • 37. Data: 2012-03-15 17:38:19
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    zlotowinfo <u...@g...pl> napisał(a):
    > to jak rozumiem z tego katalogu i schematu:
    > http://panel.comze.com/avt1596.jpg
    >
    > 1. G idzie w lewo
    TAK
    > 2. S idzie w prawo i w gore
    TAK
    > 3. D idzie w prawo
    TAK
    > 4. G i S są ze sobą zwarte
    NIE - to schemat jest mało starannie narysowany. Gdyby tak miało być, to
    zwarty zostałby równocześnie potencjometr PR1.
    PP

  • 38. Data: 2012-03-15 20:51:52
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Genialne w prostocie :)
    > Pytanie czy dwa elementy wystarczą, czy trzeba kondensator "podstemplować"
    > tranzystorem, bo pojemności trzeba trochę.

    W połączeniu z dwiema diodami germanowymi - przez diodę z napięcia 5V
    bezpośrednio wiatraczek, przez drugą do punktu wspólnego, oraz kondensator w
    szereg, 12V, po włączeniu napięcia póki kondensator jest rozładowany, 12V
    pójdzie na wiatrak, który ruszy, a jak kondzio się naładuje, to wiatrak
    dostanie 5V, a 12 będzie odcięte...
    Mnie ogólnie o to chodzi, by układ był jak najprostszy, jak najprzaśniejszy
    (byle mały), aby był skrajnie pewny.
    Spróbuję to przy okazji przećwiczyć, czy działa, diody germanowe gdzieś się
    znajdą. Niby mogę zakombinować stałe zasilanie z 12V, a kluczować napięciem
    odniesienia, im mniej elementów, tym lepiej.

  • 39. Data: 2012-03-15 21:23:47
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    W dniu 2012-03-15 21:51, L501 aneryS pisze:

> [...]
    > się znajdą. Niby mogę zakombinować stałe zasilanie z 12V, a kluczować
    > napięciem odniesienia, im mniej elementów, tym lepiej.

    Proponowałbym dorzucić jeszcze zenerkę 6V pomiędzy +5V a masą, tak na
    wypadek, jakby germanka przebiła i przepuściła to +12V na +5V.
    Oczywiście musi wytrzymać prąd rzędu 30A, więc może jeszcze bezpiecznik
    szybkoreagujący 1A?

  • 40. Data: 2012-03-15 21:58:24
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <t...@s...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > wypadek, jakby germanka przebiła i przepuściła to +12V na +5V. Oczywiście
    > musi wytrzymać prąd rzędu 30A, więc może jeszcze bezpiecznik

    Jak ktoś ma pecha, to go cegła w drewnianym kościele zdekapituje... Albo
    przynajmniej nabije guza.
    Może być inna dioda, byle miała niski spadek w kierunku przewodzenia.
    Ja wychodzę z założenia, że ze sprawnymi elementami przez lata nic się nie
    stanie. Poza tym, dobry zasilacz, jak stanie się zwarcie, natychmiast
    odłączy zasilanie. Do tego - nawet przy przebiciu dioda 12V ma jeszcze po
    drodze kondensator. Zawsze można rezystor dołozyć, dla ograniczenia prądu
    zwarcia, ale wtedy zasilaczmoże nie odpiąć się od uszkodzonego układu i go
    dobić.
    Co jakiś czas bawię się niegrzecznie popsutymi dyskami i napędami, (nie
    tylko) w celu dobicia. Ordynarnie na gorąco odpinam/przypinam, ŚWIADOM
    RYZYKA Z TYM ZWIĄZANEGO, wtyczkę zasilania (mam do tego osobną maszynę).
    Kilka razy się zdarzyło, że krzywo przypiąłem, to następowało conajwyżej
    ciche cyknięcie (pewnie od łuku) i wyłączenie zasilacza. Niegrzecznie
    traktowane peryferia przetrwały. Dawniej miałem zasilacz, co ciekawe, nie
    ATA, taki normalnie włącznikiem włączany, jak zrobiłem zwarcie, to nawet
    zaiskrzyć nie zdążyło, wyłączył się. Wystarczyło wyłączyć na chwilę napięcie
    sieci, by zasilacz wrócił w pełni sprawny do swiata żywych.

    Rozwiązań jest cała rzesza, ja usiłuję dążyć do możliwie najprostszego i
    najlepszego. Bez silenia się na rozbudowę elektroniki do cyfrowej obsługi
    jakie napięcie podpiąć wiatraczkowi... Bo to byłby przerost formy nad
    treścią, rzecz zbędna.
    O, dorabianie tu cyfrowej obsługi napięcia podawanego wiatraczkowi,
    zwłaszcza, gdy są tylko dwa do podawania, kojarzy mi się z cyzelowaniem
    jakichś bliżej nieokreślonych parametrów kabla audio top-end, czy kolejnych
    milibeli poziomu szumów/głośności, z zastosowaniem sodu dla kompensacji
    diamagnetyzmu miedzi (jak wspominałem, sód jest paramagnetykiem). Można,
    tylko po co, jak się da prościej?