  • 11. Data: 2012-03-12 23:44:38
    Temat: Re: problem z rozruchem wentylatora
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    news:slrnjlt2cf.oai.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > W drugiej dekadzie XXI wieku tanie zasilacze mają od spodu zamontowany
    > duży wolnoobrotowy wentylator, którego wcale nie słychać, więc nie
    > potrzeba regulacji.

    ten mój jest raczej starszy, nie lubię tego typu zasilaczy
    stosuję wentylator wywiewający z tyłu obudowy

    erator/

  • 12. Data: 2012-03-12 23:49:39
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik zlotowinfo napisał:
    > w zasilaczu komputera wymieniłem wentyle na 12cm
    > od czasu do czasu przy przełączeniu na 5V nie startują

    Dawnymi czasy na taką samą okoliczność przyrody podłączyłem wiatrak
    między 5 a 12V, minus do 5V, dostawał 7V i zawsze startował.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 13. Data: 2012-03-12 23:53:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    zlotowinfo napisało:

    > ten mój jest raczej starszy, nie lubię tego typu zasilaczy
    > stosuję wentylator wywiewający z tyłu obudowy

    One też wywiewaja z tyłu obudowy, tyle że tłoczą powietrze z dołu.
    W cyrkulacji powietrza wewnątrz obudowy nic się nie zmienia, tyle
    że jest ciszej. A wentylator żyje dłużej zanim nie zacznie warczeć
    jak ruski czołg.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2012-03-13 00:36:11
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    W dniu 2012-03-13 00:49, AlexY pisze:

    > Dawnymi czasy na taką samą okoliczność przyrody podłączyłem wiatrak
    > między 5 a 12V, minus do 5V, dostawał 7V i zawsze startował.

    Świetny pomysł. W razie zwarcia w wentylatorze cały komputer do
    wyrzucenia, bo komponenty zasilane z +5V dostaną +12V.

  • 15. Data: 2012-03-13 00:49:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Świetny pomysł. W razie zwarcia w wentylatorze cały komputer do
    > wyrzucenia, bo komponenty zasilane z +5V dostaną +12V.

    A bo to panie trzeba ten, no, wyłącznik różnicowoprądowy zainstalować.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2012-03-13 07:11:25
    Od: marek <n...@u...o2.pl>

    On 12.03.2012 21:31, zlotowinfo wrote:
    > w zasilaczu komputera wymieniłem wentyle na 12cm
    > od czasu do czasu przy przełączeniu na 5V nie startują
    to może zamiast do 5V podłącz je do ~8V ?

    Albo opornikiem zejdź z 12V, albo regulatorem napięcia (coś klasy LM317,
    najlepiej regulowane).

    Marek
    --
    http://webcheck.me

  • 17. Data: 2012-03-13 09:27:00
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Świetny pomysł. W razie zwarcia w wentylatorze cały komputer do
    > wyrzucenia, bo komponenty zasilane z +5V dostaną +12V.

    No, a wiesz jaki jest układ elektroniczny wentylatora? Istnieje tam
    możliwość całkowitego zwarcia? W kwestii praktycznej - działało toto do
    czasu zmiany kompa na nowszy z regulowanymi wiatrakami, nawet nie wiem
    ile lat bo nie mam parcia na posiadanie najnowszego sprzętu.

  • 18. Data: 2012-03-13 09:40:24
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    W dniu 2012-03-13 10:27, AlexY pisze:

> [...]
    > czasu zmiany kompa na nowszy z regulowanymi wiatrakami, nawet nie wiem
    > ile lat bo nie mam parcia na posiadanie najnowszego sprzętu.

    Zależy, co to za wentylator. Normalnie są tam 2 pary cewek i scalony
    przełącznik hallotronowo-tranzystorowy. Scalak ma 4 nogi - zasilanie,
    masa i 2 wyjścia na cewki, więc w razie zwarcia zasilanie-masa mogłoby
    stać się tak jak napisałem.

  • 19. Data: 2012-03-13 10:10:26
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
    [..]
> [...]
    > przełącznik hallotronowo-tranzystorowy. Scalak ma 4 nogi - zasilanie,
    > masa i 2 wyjścia na cewki, więc w razie zwarcia zasilanie-masa mogłoby

    Budowa wewnętrzna owego scalaczka nie pozwala na przepuszczenie prądu
    niszczącego cokolwiek (drucik łączący wyprowadzenie i strukturę), choć
    znając prawa murphy'ego komuś coś by uszkodziło.
    Inna kwestia, widział ktoś wiatrak od PC robiący zwarcie?

  • 20. Data: 2012-03-13 10:20:57
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > A bo to panie trzeba ten, no, wyłącznik różnicowoprądowy zainstalować.

    Jeden to mało. Co najmniej sześć.

    MD