  • 1. Data: 2014-09-06 15:39:35
    Temat: poważne zastosowania arduino
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    Parę lat temu, chciałem zrobić elektroniczną zabawkę dla
    niepełnosprawnych dzieci. Wy poradziliście, aby zamiast 20
    tranzystorków, kondensatorków i rezystorów, użyć atmegi, lub podobnego
    "procesorka" który dzięki oprogramowaniu zrobi to co chciałem osiągnąć.
    Ostatnio dostałem reklamę arduino nano za mniej niż 4 dolce z przesyłką.
    z tego co wyczytałem, jest to "komputerek" który programuje się za
    pomocą PC podłączonego przez usb, a wszystkie wystające nóżki to
    wejścia/wyjścia. Dla mnie bomba. W zasadzie taka elektronika+program,
    załatwia sterowanie dosłownie wszystkim, co nie potrzebuje super mocy
    obliczeniowej. Jednakże nie słyszałem aby ktoś zastosował arduino
    zamiast wypalonej płyty głównej w pralce, mikrofalówce czy piecyku
    gazowym (w ostatnim przypadku bezpieczeństwo może być problemem).
    Kupiłem sobie takie arduino do zabawy, ale nie wiem co chciałbym z nim
    zrobić. może alarm samochodowy? może pilota na podczerwień, który o 1:00
    w nocy powyłącza mi telewizor, tuner sat...
    Czy możecie się podzielić działającymi projektami opartymi na arduino?
    Ale nie chodzi mi o udowodnienie że jest to możliwe, o zabawę, tylko o
    urządzenia wykorzystywane na codzień, najlepiej w zastępstwie czegoś co
    poszło z dymem i nieda się kupić zamiennika
    Pozdrawiam
    ToMasz

  • 2. Data: 2014-09-06 16:35:29
    Temat: Re: poważne zastosowania arduino
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    ToMasz <t...@p...fm.com.pl> napisał(a):
> [...]
    > PC podłączonego przez usb, a wszystkie wystające nóżki to wejścia/wyjścia.

    To nie jest komputerek, tylko prosta płytką właśnie z ATmegą.

> [...]
    > nie słyszałem aby ktoś zastosował arduino zamiast wypalonej płyty głównej
    > w pralce, mikrofalówce czy piecyku gazowym (w ostatnim przypadku

    Zastosowań jest tysiące, zobacz np. tu:
    http://www.instructables.com/id/Arduino-Projects/

    > Kupiłem sobie takie arduino do zabawy, ale nie wiem co chciałbym z nim
    > zrobić. może alarm samochodowy? może pilota na podczerwień, który o 1:00 w
    > nocy powyłącza mi telewizor, tuner sat...

    Przerób podstawy programowania Arduino i wtedy zobaczysz.

> [...]
    > urządzenia wykorzystywane na codzień, najlepiej w zastępstwie czegoś co
    > poszło z dymem i nieda się kupić zamiennika

    Arduino to ATmega, a ATmegi są wykorzystywane od lat. Nie jestem pewien z
    czego wynika Twój post. Arduino przez przyjazne biblioteki i programator
    umieszczony na płytce zyskało popularność wśród początkujących, ale to nadal
    jest stara, dobra ATmega.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2014-09-06 21:55:07
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > To nie jest komputerek, tylko prosta płytką właśnie z ATmegą.
    masz racje. wtedy była potrzebna taka płytka do programowania - teraz
    jest usb.

    > Zastosowań jest tysiące, zobacz np. tu:
    > http://www.instructables.com/id/Arduino-Projects/
    tak:
    kierunkowskazy na plecach
    włączanie czajnika z twitera
    i masa innych projektów. Wiem o nich. Ale to jest totalna odjechana
    zabawa. Fajnie że się da, ale to mi przypomina propeler clock. Zajebiste
    ale nikomu nie potrzebne. Druga taka zabawka: Pudełko z wyłącznikem.
    przełączasz na "1" z pudełka wychyla się rączka przełącza na "0". I tak
    w kółko. fajny pomysł, ale zabawa na 5 minut. ja wolałbym zastosowanie
    niewidoczne, ale takie w którym sprzęcik za 4 dolce zastępuje sterownik,
    komputer, za 100 dolców.

    > Przerób podstawy programowania Arduino i wtedy zobaczysz.
    wtedy zobaczę że jestem "cieńki bolek", a na tym sprzęcie wogóle nie da
    się zrealizować mojego pomysłu..

> [...]
    > programator umieszczony na płytce zyskało popularność wśród
    > początkujących, ale to nadal jest stara, dobra ATmega.
    no właśnie dla tego dziwię się że ATmeg nie stosuje się masowo jako
    sterowników wszystkiego co ma być sterowane. powinny być w każdym
    elektrosprzęcie który ma jakikolwiek sterownik. ja już widziałem piece
    gazowe z panelem dotykowym, ale jaja sobie dam oglolić że tam ATmegi nie
    było w środku.....
    Być moze istnieją jakieś ograniczenia w stosowaniu ATmegi w domowych
    sprzętach? W alarmach samochodowych, domowych centralkach alarmowych,
    nawet w głupich sterownikach pogodowych(sterowanie temperaturą pieca w
    zależności od dnia, godziny, temperatury na zewnątrz budynku)
    ToMasz

  • 4. Data: 2014-09-06 22:11:19
    Od: butek <email.is@invalid>

    W dniu 06.09.2014 o 21:55, ToMasz pisze:
> [...]
    > nawet w głupich sterownikach pogodowych(sterowanie temperaturą pieca w
    > zależności od dnia, godziny, temperatury na zewnątrz budynku)

    ASIC (włącznie z projektowaniem) dla konkretnego zastosowania (wąskiej
    grupy zastosowań) sprzedany w ilości przysłowiowego miliona sztuk jest
    dużo tańszy / sztukę niż wzięcie uniwersalnego mikrokontrolera "do
    wszystkiego" AVR/PIC/whatever nawet po mega (nomen omen) rabatach.
    Dlatego nie widziałeś.

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 5. Data: 2014-09-06 23:09:34
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 06.09.2014 21:55, ToMasz wrote:

> [...]
    > elektrosprzęcie który ma jakikolwiek sterownik. ja już widziałem piece
    > gazowe z panelem dotykowym, ale jaja sobie dam oglolić że tam ATmegi nie

    To jak to jest na tej reklamie z wiewiórkami? Łyso? Mniej więcej półtora
    roku temu naprawiałem taki sterownik, a podgrzewacz to nie był jakiś
    bzdet do domku jednorodzinnego, tylko grzał wodę do hartowania w kuźni w
    dużym zakładzie przemysłowym. Mieli tam też automaty spawalnicze, jak
    myślisz jaki mcu był w sterowniku tego dziadostwa?

> [...]
    > nawet w głupich sterownikach pogodowych(sterowanie temperaturą pieca w
    > zależności od dnia, godziny, temperatury na zewnątrz budynku)

    Jeszcze byś się zdziwił w jakich urządzeniach siedzą te "głupie i wolne
    8-bitowe" mikrokontrolery. Na co dzień mam do czynienia z takimi
    "bzdurnymi" sterownikami programowalnymi za kilka tysiaków, które oprócz
    mrugania dwoma ledkami na obudowie obsługują całą automatykę na
    podstacjach trakcyjnych i w rozdzielniach 15kV. I jakoś spełniają
    wyśrubowane normy, których wymaga kolej i energetyka.

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2014-09-07 00:27:44
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik ToMasz napisał:
    [..]
    > w kółko. fajny pomysł, ale zabawa na 5 minut. ja wolałbym zastosowanie
    > niewidoczne, ale takie w którym sprzęcik za 4 dolce zastępuje sterownik,
    > komputer, za 100 dolców.

    To je wymyśl, na razie widzę że sam nie wiesz czego chcesz. Musisz mieć
    pomysł i go zrealizować albo przejrzeć zasoby gotowych projektów i coś
    sobie wybrać.

    [..]

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 7. Data: 2014-09-07 00:33:29
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 06/09/2014 20:55 ToMasz wrote:

    > wolałbym zastosowanie
    > niewidoczne, ale takie w którym sprzęcik za 4 dolce zastępuje sterownik,
    > komputer, za 100 dolców.

    Jeśli odpuścisz "niewidoczne" to ja(*) zrobiłem sobie interwałometr do
    aparatu pozbawionego możliwości sterowania przez kabelek.
    Arduino + małe servo modelarskie zastępuje mi urządzenie sprzedawane za
    bodajże $99.
    Dla mnie to moje to nawet lepsze jest bo mocuje się to w sankach lampy
    błyskowej i ma dużo większy zakres możliwych do zaprogramowania
    interwałów. Dokładność zapewne też (licznik vs potencjometr) choć nie
    miałem możliwości porównania.
    Teraz mając już tę bazę mogę dodać wyzwalanie bezprzewodowe (znów - do
    mojego aparatu nie ma pilota) - za urządzenie łączące funkcję
    interwałometru z pilotem musiałbym zapłacić $149.

    (*) z dużą pomocą od jednego z grupowiczów - Majek, jeszcze raz dziękuję.

    --
    Michał

  • 8. Data: 2014-09-08 21:42:43
    Od: "Ciemny" <a...@w...lhs.pl-na.tej.stron.ie>

    Użytkownik "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu> napisał w wiadomości

    > Teraz mając już tę bazę mogę dodać wyzwalanie bezprzewodowe (znów - do
    > mojego aparatu nie ma pilota) - za urządzenie łączące funkcję
    > interwałometru z pilotem musiałbym zapłacić $149.

    Zainteresuj się SmaTrigiem (http://www.doc-diy.net/photo/smatrig21/),
    ma to co piszesz a nawet więcej (wyzwalanie barierą świetlną, błyskiem
    pioruna, etc).
    Szkoda wyważać otwarte drzwi.

    Pozdr. TC

  • 9. Data: 2014-09-09 00:50:40
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 08/09/2014 20:42 Ciemny wrote:

    > Zainteresuj się SmaTrigiem (http://www.doc-diy.net/photo/smatrig21/),
    > ma to co piszesz a nawet więcej (wyzwalanie barierą świetlną, błyskiem
    > pioruna, etc).
    > Szkoda wyważać otwarte drzwi.

    Dziękuję faktycznie warte zainteresowania. Choć mój mi wystarczy aż
    nadto, i czegoś przy budowie się nauczyłem bo ostatni raz z lutownicą
    miałem kontakt ponad dwadzieścia lat temu...

    --
    Michał

  • 10. Data: 2014-09-09 02:43:07
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 08 Sep 2014 23:50:40 +0100, "Michal M. Lechanski"
    <m...@d...eu> wrote:

    >Dziękuję faktycznie warte zainteresowania. Choć mój mi wystarczy aż
    >nadto, i czegoś przy budowie się nauczyłem bo ostatni raz z lutownicą
    >miałem kontakt ponad dwadzieścia lat temu...

    Kup sobie ksiazke

    http://shop.oreilly.com/product/9780596802486.do?sor
    tby=publicationDate

    Arduino Cookbook:
    Recipes to Begin, Expand, and Enhance Your Projects
    By Michael Margolis

    A.L.