-
Data: 2015-12-31 21:17:19
Temat: Re: postarzanie nie poplaca
Od: JaNus <bez@adresu> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2015-12-31 o 09:47, Budyń pisze:
> W dniu środa, 30 grudnia 2015 22:48:51 UTC+1 użytkownik Pszemol
> napisał:
>> I nie byłoby w tym nic złego, bo pieniądze niby małe, ale marnuje
>> się przy tym materiały, energia i rosną góry śmieci. Z punktu
>> widzenia współżycia na tej Planecie zamiast jednorazówek chyba
>> lepiej kupić coś trwałego i dbać o to a nawet naprawić jak się
>> zepsuje niż poddać się coraz bardziej wszechobecnemu
>> konsumpcjonalizmowi.
>
Ale świat najwyraźniej idzie w kierunku przeciwnym: aby wywierać na
konsumenta jak największą presję, by ten jak najkrócej użytkował te
wszystkie urządzenia AGD, RTV, tudzież elektronikę wszelaką. I współgra
to z mentalnością ludzką, bo zamiast naprawiać - dorobkiewicz po prostu
*musi* sobie co sezon, góra dwa - "zamienić na nowszy model".
Najchętniej naj-nowszy!
A firmy robią co mogą, aby zniechęcić ludzi do naprawiania, tak, jakby
było zapisane w niebiesiech, że naprawianie *musi* być droższe od
produkcji wielkoseryjnej. I praktyka jest taka, że ono takie jest! Acz
przecież nie na zasadzie "niepodważalnych praw ekonomii", ale za sprawką
"polityki firmowej", której zasadności nikt z jej kierownictwa nie
podważy, a nawet nie odważy się zaproponować jej... zbadania!
Części zamienne są (w porównaniu do ceny wyrobu finalnego) coraz
droższe, no ale utrzymanie serwisu też, lecz... Zwrócę uwagę, że jeśli
serwis mało-co naprawia, to koszty jego utrzymania są takie same, co
wtedy, gdy zapitala jak fryga!
A jeszcze: gdy naprawa sprzętu wymaga nie daj Panie Boże jakiegoś
kawałka oprogramowania, to firma-matka sprzedaje serwisom ten soft po
cenach iście astronomicznych! i to jest chyba największy skandal, bo:
1. Przecież będzie on wykorzystywany (no raczej!) *tylko* do naprawy jej
własnych wyrobów, czyli dla dobra jej (firmy) oraz jej klientów. A to
oznacza, że będzie sprzyjać "budowie jej marki", nieprawdaż?
2. Jeśli soft już został (w pocie czoła, i przy sporych wydatkach)
napisany, to firma powinna to "wrzucić w koszta", a swym autoryzowanym
wszak serwisom - udostępniać go *za_darmo*!!
3. Nie powinno być tak, że powyższe praktyki okazują się dla firmy
korzystne. Ale jak to zmienić? Nie wiem.
Co do niedopuszczalności takiego zaśmiecania, i skal marnotrawtwa - w
pełni się z Pszemolem zgadzam.
>
> czyli skutki "jednorazowosci" dostrzegasz, jednorazowosc w drobnych
> przedmiotach też - ale jak mowimy o pralkach to juz nie. Pralki sie
> nie psują :) Głosuję na obowiązkową 10letnią gwarancję na produkty
> przemysłowe przeznaczone dla odbiorcy końcowego -czyli konsumenta.
>
Tak 10-letnia gwarancja to pomysł chyba nie najlepszy, może podejść
dałoby się do tematu inaczej? Np. by firma była zobowiązana do
utylizacji odpadów w jakie zamieniają się (zbyt szybko!) ich wyroby? Gdy
tuż obok fabryki zacznie się piętrzyć góra elementów, które jakoś tam
dało by się wykorzystać, to może w końcu ktoś pójdzie po rozum do głowy?
Przy czym jeśliby to miało zostać wymuszone jakimiś ustawami, to byłbym
za tym, aby zabronić praktyki następującej:
- oddajesz starą pralkę Bosch, i możesz kupić nową, ale *tylko* tej
samej firmy! Myślę bowiem, że byłoby to w efekcie szkodliwe. Jednak
jestem za tym, aby było powiązanie typu "pralka-złom, za nówkę"...
> No to pytanie troche inne - konsumenta sie skłania do kupowania coraz
> nowych przedmiotów zatem nie muszą, albo wręcz nie mogą, być trwałe.
> A jak to jest w biznesie? Drukarka czy pralka w pralni przemysłowej
> pewnie są trwalsze niz 24miesiące+histereza :)
Trochę się zz tym zetknąłem, i najczęściej różnica w ich *wytrzymałości*
("Heavy Duty") jest naprawdę wielka. Podkreśliłem to, że nie chodzi o
"trwałość w ogóle" (liczoną w latach) bo i tu obowiązuje zasada, aby
dość szybko sprzęt intensywnie wyeksploatować, i po 2, góra 3 latach -
kupić najnowszy. Bardziej eko-(nie)logiczny ;)
Oszczędniejszy w eksploatacji, wydajniejszy, bardziej samo-obsługowy.
To prawda, sprzęt taki jest mocniejszy, ale przy tym droższy, i to nie o
głupie procenty, ale bywa, że... kilkukrotnie! I często nie za bardzo
wiadomo, co takiego wpływa na różnicę aż tak wielką.
Następne wpisy z tego wątku
- 31.12.15 23:26 Budyń
- 01.01.16 00:17 Pszemol
- 01.01.16 00:19 Pszemol
- 01.01.16 00:20 Pszemol
- 01.01.16 14:24 JaNus
- 01.01.16 15:32 Dariusz Dorochowicz
- 01.01.16 15:44 Dariusz Dorochowicz
- 01.01.16 17:44 Budyń
- 01.01.16 19:22 Dariusz Dorochowicz
- 02.01.16 12:27 yabba
- 02.01.16 12:29 yabba
- 02.01.16 13:36 b...@g...com
- 02.01.16 13:46 b...@g...com
- 02.01.16 15:58 Dariusz Dorochowicz
- 02.01.16 20:33 Pszemol
Najnowsze wątki z tej grupy
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
- jak szybko plynie prad
- Płytki Milkv-Duo
- Światłowód między budynkami
- POtrzebny bufor 3.3<>5V, jedonkieruowy, trójstanowy, wąski
- retro
- Bezprzewodowe polączenie Windows z projektorem
Najnowsze wątki
- 2024-11-17 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- 2024-11-18 Gdynia => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-18 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-18 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-18 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-11-18 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2024-11-18 Kraków => Network Systems Administrator (IT Expert) <=
- 2024-11-18 Kraków => Administrator Systemów Sieciowych (Ekspert IT) <=
- 2024-11-18 Zdunowo => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-18 Łódź => QA Inżynier <=
- 2024-11-18 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-18 Gdynia => Front-End Developer (React/Three.js) <=
- 2024-11-18 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-18 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=