    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 1 Apr 2015 02:57:12 -0700 (PDT)
    <b...@g...com>
    <4...@g...com>
    <f...@g...com>
    <8...@g...com>
    <b...@g...com>
    <c...@g...com>
    <2...@g...com>
    <b...@g...com>
    <6...@g...com>
    Subject: Re: poprawność algorytmu
    From: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, March 31, 2015 at 7:49:55 PM UTC+2, g...@g...com wrote:

    > Generalizowanie to tyle, co uogólnianie, czyli przechodzenie
    > od przypadku konkretniejszego do ogólniejszego. Stąd, że Twoje
    > generalizowanie jest nieprecyzyjne, nie wynika, że każde generalizowanie
    > jest nieprecyzyjne.
    Poczekaj bo się robią jakieś jaja z tej rozmowy:) Wątek ten dotyczy (nie)przydatności
    formalnego dowodu na poprawność programu w
    praktyce programistycznej/biznesowej. Potem ja wtrąciłem, że
    wymagania są różne, np. klient chce najlepszy program. Jak słuszne
    zauważyłeś, nie precyzowałem co oznacza najlepszy. Piłem do tego,
    że jeśli już tak ściśle i formalnie chcemy dowodzić, to należało
    by również dowieść, że program istotnie jest najlepszy. Więc moje
    generalizowanie obejmuje zbiór kryteriów według których
    w praktyce programistycznej ocenia się programy. Co widzisz
    nieprecyzyjnego w takim generalizowaniu? Albo jakie kryteria
    uznajesz (we wcześniejszym poście) za łatwe. Mój klient np.
    chce, aby program zarobił jak najwięcej pieniędzy i wymagał
    jak najmniejszego personelu do jego administracji. Takie
    stawia wymagania. A czy mu dostarczę program do grania na
    giełdzie, czy serwis do ogłoszeń matrymonialnych to sprawa
    drugorzędna.

    > Na przykład dodanie funkcji porównującej jako parametru
    > dla funkcji "sort" jest generalizowaniem, a jest piekielnie
    > precyzyjne.
    Dlaczego można precyzyjne generalizować po tejże funkcji, a po
    spotykanych kryteriach oceny programu nie można?

    > Problem polega na tym, że nie wiem, o co Ci chodziło, bo wyraziłeś
    > się dość nieprecyzyjnie
    Myślałem że jak tylko odrzucisz przypadki nonsensowne, to będzie
    precyzyjnie.

    > W pewnym zakresie może tak. Ale znajdzie się również taki, w którym
    > eksperci będą między sobą dywagować, czy Słomczyński, czy Barańczak
    TO też da się rozwiązać, można uznać za takie same, jeśli eksperci od
    razu nie są jednoznaczni - ale nie ma sensu brnąć dalej.

    > Też nie wiem. Prawdopodobnie nie można, tym bardziej, że
    > nie umiemy nawet uściślić, co to znaczy "lepiej tłumaczyć tekst"
    No więc właśnie. Co z tego, że nawet jeśli są jakieś znikome
    szanse na udowodnienie poprawności programu, to zwykle nie ma
    żadnych szans, czy program, choć jest poprawny, to realizuje
    zamierzony cel.

    > W niektórych przypadkach możemy być może policzyć, jaka jest teoretyczna
    > granica wydajności, i pokazać, że nasz algorytm ją realizuje (jeżeli
    > poprze "lepszość" rozumiemy mniejszą złożoność obliczeniową)
    Nie wiem czy jest to możliwe. Dla mnożenia macierzy kwadratowych wszyscy
    byli przekonani że dolna granica to N^3 - a okazało się że nie.

    > Ale niestety Twoje użycie słowa "najlepszy" jest nieprecyzyjne,
    > bo "najlepszy" może być również w sensie "maintainability" -- że
    > ma najlepsze komentarze, jest najłatwiej rozszerzalny itd.
    Oczywiście że może. Przecież to jest bardzo często spotykany
    wymóg. Ja np. mam sprzeczne wymogi: program ma być wydajny, ma
    obsługiwać bardzo dużą ilość użytkowników na tanim sprzęcie i
    jednocześnie ma być bardzo podatny na zmiany, żeby szybko go
    rozbudowywać.

    > Nie rozumiem o co pytasz. W ogólności zależy to od przypadku.
    Pytam o to, jakie miałeś na myśli przypadki, gdy pisałeś, że
    może dowód być łatwy.

    > Umożliwia synchronizację wątków przed dostępem do pamięci.
    Po to jest prawie każda synchronizacja, a jeśli słowo pamięć
    zmienimy na zasób, to chyba dosłownie każda.

    > Jeśli Cię to bardziej interesuje, polecam kurs z "Heterogenous Parallel
    > Programming" na Courserze albo książkę "CUDA w przykładach" (wyd. Helion)
    Nie mam aż tyle czasu, myślalem że rzucisz kilka zalet.

    > Nie. Każdy wątek może bezpiecznie wywołać __syncthreads i nie ma potrzeby
    > zabezpieczania jej semaforami,
    Nie pisałem że trzeba ją zabezpieczać semaformai, tylko że trzeba ją
    traktować jakby była zabezpieczona według takiego schematu.

    > zaś (pomijając kwestię marnowania zasobów)
    > właśnie z tego względu zabezpieczanie semaforami nic w tym przypadku nie
    > da, a tym bardziej nie ochroni przed deadlockiem.
    Nie wiem totalnie o co chodzi. Semafory nigdy nie chronią przed deadlockiem,
    chroni właściwa metoda używania semaforów.