eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodypodwyzka na A2Re: podwyzka na A2
  • Data: 2015-01-09 10:28:59
    Temat: Re: podwyzka na A2
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia 2015-01-07, o godz. 14:16:00
    masti <g...@t...hell> napisał(a):

    > właśnie nie wiem. dlatego też bym chętnie zobaczył jakieś realne dane.
    > choćby przybliżone.

    Dorwałem wczoraj telefonicznie na chwilę moje OZI. ;-)
    Odcinki autostrady A1 między Rusocinem i Toruniem kosztowały w sumie
    ~5,07mld. Co ważne jest to koszt budowy tzn. nie zawiera się w tym
    koszty wykup ziemi i procedur administracyjnych (pozwolenia,
    uzgodnienia etc.). Wykup ziemi i prawie wszystkie pozwolenia wykonuje
    GDDKiA - bo to ona zostaje autostrady po wygaśnięciu koncesji. Co do
    ceny wykupu gruntów moje OZI nie potrafiło z pamięci podać danych ale
    podało metodę szacunku: Autostrada ma tam ~150kilometrów. Pas
    wykupionego gruntu pod autostradę to w przybliżeniu ~50m. W sumie daje
    to ~7,5-8km^2 czyli ~7,5-8mln m^2 wykupionego gruntu. Trzeba by
    sprawdzić średnią cenę m^2 gruntu na Kujawach i Pomorzu w chwili
    budowy - w ARiMR ceny za 2009 rok to około 2,70 w pomorskim i 3.00 w
    kujawsko-pomorskim za ziemię najwyższej klasy. Cen płacona za
    grunt pod autostradę jest zwykle 3-4 razy większa niż grunt
    orny. Wyliczenia szacunkowe na tej podstawie można zrobić: 8mlnx3,00x4
    daje w sumie jakieś 96mln za ziemie. Dodajmy 20% - wiadomo że z jednej
    strony głównie ziemie gorsze ale z drugiej dochodzi powierzchni dróg na
    zjazdach, miejscami też jest drożej bo np. jakiś dom burzono i za niego
    trzeb było zapłacić. Z drugiej strony część strasy to ziemie Skarbu
    Państwa. Niestety nie jestem w stanie oszacować ile kosztowały
    pozwolenia, łapówki etc. Koncesja zakłada w przypadku A1 budowę,
    eksploatację i przekazanie po 30 latach drogi GDDKiA.

    Co do budowy dodatkowego pasa nie OZI nie podało mi kosztów. Natomiast
    zwróciło uwagę na to że jeśli w koncesji był przewidziany wymóg
    rezerwacji miejsca pod 3 pas to grunt pod jego budowę został już
    wykupiony. Wszelkie obiekty stałe (zjazdy, mosty, przepusty, wiadukty,
    prześwity pod nimi) są już wybudowane z zapasem pod 3 pas. Więc
    faktyczne roboty to głównie roboty ziemne przy nasypach, stabilizacja
    podłoża i wybudowanie jezdni. Wiec na pewno zdecydowanie mniej niż przy
    budowie 1/3 drogi na nieprzygotowanym gruncie. Niestety szacunku typu
    "wtedy to byłoby 5% drożej a teraz 15%" nie uzyskałem od OZI ale
    stwierdził że obecnie może to być nawet 2-3 razy droższe ze względu na


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: