eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodypodwyzka na A2Re: podwyzka na A2
  • Data: 2015-01-09 13:22:52
    Temat: Re: podwyzka na A2
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia 2015-01-09, o godz. 12:54:51
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Maciek "Babcia" Dobosz" napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:20150109103536.12976bfc@babcia-workstat
    ion...
    > >Odcinki autostrady A1 między Rusocinem i Toruniem kosztowały w sumie
    > >~5,07mld. Co ważne jest to koszt budowy tzn. nie zawiera się w tym
    >
    > za jakies 150 km ?
    > 34mln/km, ~10mln $/km ... takie mniej wiecej dane sie spotyka.

    Takie kwoty podaje wykonawca. 88,78km za 2mld PLN (520mln ojro) i 62,4km
    za 3.07mld PLN (730mln ojro).

    > cos mi sie kojarzy 60m. Ale moze zmienili i teraz jest zmienne.

    OZI twierdził 50. ;-)

    > Hm, czy to zasadne ? Przy wywlaszczaniu powinna byc podstawa aktualna
    > cena gruntu.
    > A potem bedzie "nie mozemy zaplacic wiecej niz wynosi wartosc".

    To nie takie proste. Tam się nie wywłaszcza tylko negocjuje. Wtedy
    kiedy budowali to bardzo niechętnie ze specustawy wywłaszczali i to
    raczej traktowano jako ostateczność. "Zwykła" cena za m^2 nei jest zbyt
    dobrym przelicznikiem bo w wykupie poza tym co przejmowano
    uwzględniano tez straty spowodowane budową typu. zmniejszenie plonów
    czy spadek wartości niewykupywanych części. Stąd te ceny są wyższe niż
    przy takim "zwykłym' wykupie.

    > >Wyliczenia szacunkowe na tej podstawie można zrobić: 8mlnx3,00x4
    > >daje w sumie jakieś 96mln za ziemie. Dodajmy 20% - wiadomo że z
    > >jednej
    >
    > Tak czy inaczej - drobiazg przy tych 5 mld.

    Też na to zwróciłem uwagę. Że nawet jeśli wszelkie pozwolenia, ustania,
    prace wstępne etc. to wychodzi że to jest kilka procent kosztów samej
    budowy.

    > Albpo podzielono pole na pol ...

    Dlatego cena była 3-4 większa od rynkowej - uwzględnia takie straty.

    > Myslisz ze jakies byly ?
    >
    > Tu o ile sie orientuje to inny model - inwestor buduje, utrzymuje,
    > nawet wystawia bilety na bramkach, ale GD mu placi stala kwote
    > tytulem splaty budowy, oplaty za utrzymanie itp. Byc moze pomniejsza
    > wplyw o kwoty z biletow, a moze nie pomniejsza, tylko naleznosc z
    > biletow operator przelewa do GD czy tam KFD.
    >
    > W tym momencie to GD ponosi koszta pozwolen, a lapowki ... to GD
    > zalezy na budowie autostrady, to niech placi :-)

    Na budowie zależy temu kto ma koncesję. Bo to na eksploatacji się
    zarabia.

    > A moze tam wszyscy wiedza, ze trzeba zarezerwowac 10% w ofercie, zeby
    > sie potem nie czepiali przy odbiorach i placili na czas :-)

    To nie tak. Największe koszty ponosi operator czy GDDKiA - bo to oni są
    inwestorami. Firma budowlana na budowie zarabia - ona ma wybudować
    zgodnie z projektem i przejść odbiory wewnętrzne. Dopuszczenie do ruchu
    i wszelkie pozwolenia to już operator.

    > >Co do budowy dodatkowego pasa OZI nie podało mi kosztów. Natomiast
    > >zwróciło uwagę na to że jeśli w koncesji był przewidziany wymóg
    > >rezerwacji miejsca pod 3 pas to grunt pod jego budowę został już
    > >wykupiony. Wszelkie obiekty stałe (zjazdy, mosty, przepusty,
    > >wiadukty,
    > >prześwity pod nimi) są już wybudowane z zapasem pod 3 pas. Więc
    > >faktyczne roboty to głównie roboty ziemne przy nasypach, stabilizacja
    > >podłoża i wybudowanie jezdni.
    >
    > Pasa awaryjnego. Bo nowy pas ruchu powstanie raczej na starym pasie
    > awaryjnym.

    Nowy pas awaryjny trzeba dobudować - o określonych parametrach. Koszty
    tak naprawdę porównywalne czy to jedno czy drugie.
    >
    > >Wiec na pewno zdecydowanie mniej niż przy
    > >budowie 1/3 drogi na nieprzygotowanym gruncie.
    >
    > Nawet 1/4 biorac pod uwage pas awaryjny,

    Ja sądzę że to 10-15% drożej niż przy natychmiastowej budowie - nie
    więcej. Ale to tylko mój szacunek.

    > Ale tez trzeba bedzie przestawiac slupki, barierki. Czy tez raczej
    > demontowac stare i stawiac nowe, bo stare juz troche nadgryzione ...

    Słupki i barierki to ułamek kosztów. Najwięcej kosztują prace ziemne,
    podbudowa i sam pas. Zwłaszcza że np. ekrany są zwykle na tyle
    odsunięte od jezdni że przy poszerzeniu nie będzie się ich
    przebudowywać.
    >
    > Czyli Shrek moze miec racje, ze to niewielka oszczednosc byla, a moze
    > i rozrzutnosc.

    Ja wprost uważam że wybudowanie od początku trzech pasów byłoby tańsze
    niż budowa dwóch i dodatkowe poszerzenie.

    > Tak nawiasem mowiac - 5 mld na 30 lat, to wypada placic ze 300-400
    > mln rocznie. Oj, chyba nawet wiecej.
    > 800k-1.1 mln dziennie ... przy sredniej 20k pojazdow na dobe wychodzi
    > 40-55 zl na pojazd.
    > Osobowe moze nieco mniej, jesli ciezarowki wiecej.
    >
    > To te proponowane 51zl za 150km A2 miesci sie w normie, choc jak
    > budowali, to koszta byly inne.

    W tej chwili na obwodnicy Poznania jest około 60-tysięcy na dobę. A1
    miało w połowie 2014 średnio 37 tysięcy pojazdów na dobę, Ponad 50
    tysięcy w lipcu i ~85 tys. w weekend świąteczny w sierpniu.

    Zdrówko

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 09.01.15 13:42 J.F.
  • 09.01.15 15:08 J.F.
  • 11.01.15 12:24 J.F.

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: