    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Mon, 22 Jul 2013 10:04:20 -0700 (PDT)
    <e...@g...com>
    <51ed4667$0$1223$65785112@news.neostrada.pl>
    <ksjmn9$t5i$2@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: pl. usenet o agile
    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Monday, 22 July 2013 17:30:33 UTC+1, Edek wrote:

    > Wtedy, po trzech ...napojach z homara dadzą się przekonać i dać słowo,
    > że zaakceptują Documentation By Example czy dowolny inny nowoczesny
    > wynalazek i wystawią Certyfikat ze stemplem zwinnego kraba.

    Edek mnie nie czyta, co też mnie specjalnie nie martwi, ale jakby kogoś
    sensownego interesował temat, to ze Specification By Example można
    generować normalne dokumenty, np. PDF, .doc, czy czego tam sobie
    agencja certyfikacyjna życzy.

    Oczywiście biorąc pod uwagę to, czego konkretnie wymaga agencja
    certyfikacyjna, można zauważyć, że specyfikacja i dokumentacja to nie
    to samo: specyfikacja specyfikuje co program ma robić, dokumentacja
    opisuje co robi.

    Różnica nie jest kolosalna, bo w metodologiach Specification By
    Example i BDD produkt musi spełniać wszystkie wymogi specyfikacji
    żeby być "released" - wszystkie testo-przykłady muszą się z
    powodzeniem wykonywać, żeby iteracja była zaliczona jako udana i
    artefakty przez nią wytowrzony liczyły się jako release candidate
    (automat może to sprawdzać przez utworzeniem ostatecznego tarballa
    czy pakietu instalacyjnego). Gramatyka też niekoniecznie jest
    problemem, bo mozna przyjąć konwencję, w której specyfikację pisze
    się tak, jakby produkt już istniał - "sysyem robi cośtam", zamiast
    "system będzie" czy "system powinien".

    Podstawowa różnica jest taka, że dokumentacja będzie zawierać rzeczy,
    które nie były wymaganiami, tylko są konsekwencją techniczą takiej a
    nie innej implementacji, na przykład procedura instalacji, dokumentacja
    interfejsu użytkownika, format plików konfiguracyjnych itd.

    Druga różnica może być taka, że ostateczna postać Specification By
    Example może być zbyt szczegółowa dla celów dokumentacji, np. zawierać
    dużą liczbę przykładów wymyslonych przez QA w celu lepszej weryfikacji
    systemu (kombinacje różnych warunków brzegowych itp.). Rozsądne
    narzędzia i procedury umożliwiają jednak rozgraniczanie tych testów od
    głównej specyfikacji (Fitnesse ma ficzer do podstron z testami, przy
    Cucumber czy Fit można to załatwić konwencją np. nazewnictwa/lokalizacji
    plików.