    From: de Fresz <d...@n...o2.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: photoshop z USA
    Date: Tue, 7 Jul 2009 13:33:43 +0200
    <h2t2n4$60a$1@atlantis.news.neostrada.pl> <h2t3c5$je0$1@news.wp.pl>
    <h2t5a0$bj4$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <h2t67b$gnh$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <9...@g...googlegroups.com>
    <T...@n...onet.pl>
    <4...@g...googlegroups.com>
    <h2tcqr$jrs$1@news.onet.pl> <h2tdu3$pra$1@news.wp.pl>
    <e...@t...googlegroups.com>
    <9...@d...googlegroups.com>
    <h2tkee$2i8$1@news.interia.pl> <h2v1kj$8s2$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <h2v51m$o4j$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <h2v7fb$4h2$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <h2v88q$7si$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>

    On 2009-07-07 13:04:45 +0200, januszek <j...@p...irc.pl> said:

    > Prawo nie zabrania sprzedawania nabytego utworu ale takze i nie nakazuje
    > jego sprzedazy.

    Co to ma do rzeczy?

    > W Polsce istnieje swoboda zawierania umów, co znaczy, że
    > strony mogą dowolnie kształtować treść

    Jeśli są strony kształtujące, to i owszem. Ale koniecznie opowiedz coś
    więcej o kształtowaniu umów licencyjnych przez nabywcę oprogramowania.

    > a jeśli jakaś kwestia jest
    > uregulowana w przepisach jako bezwzględnie obowiązująca, tylko sprzeczne
    > z nią zapisy umowy można uznać za nieważne. Czy przytoczony przez Ciebie
    > fragment z UPA może być uznany za bezwzględnie obowiązujący - hmm, moim
    > zdaniem nie.

    Pracujesz w BSA? Bo doprawdy nie jestem w stanie pojąć co w
    przytoczonym przepisie może być niejasnego, poza sytuacją, gdy gruby
    szmal aż tak przestawia optykę widzenia...

    > Z USA nie zawarliśmy takiej umowy. Czyli ten akurat fragment z UPA nie
    > jest dobry ;)

    Dla wątkotwórcy - nie, ale też i czegoś innego dotyczyła ta gałąź wątka.

    > To wyraźnie obrazuje, że książki i oprogramowanie istnieją w różnych
    > rzeczywistościach prawnych bo najwyraźniej producenci oprogramowania
    > mają większą siłę przebicia.

    Najwyraźniej, co nie znaczy że ten stan rzeczy jest dobry dla klientów.
    Oraz że należy przyjmować za prawdę objawioną wszelkie bzdury, które
    firmy sprzedające soft wpiszą sobie w licencji.

    > ps. W treści polskojęzycznej licencji na PS4 jest punkt 4.6 w którym
    > jest zakaz zbywania ale jest dopuszczone przelanie wszystkich prawa
    > Użytkownika na inną osobę fizyczną lub prawną na określonych warunkach.
    > Czy ten zapis jest Twoim zdaniem niezgodny z prawem?

    IMHO jest niezgodny. Producent może conajwyżej określić jakie są części
    składowe pakietu, które stanowią integralną część przedmiotu licencji
    (nośnik, pudełko, licencja, harware itepe, choć i to ostatnie w
    przypadku OEM-ów upadło w niemickim sądzie najwyższym i tam można na
    legalu odsprzedawać również OEMy), ale nie może dyktować warunków, na
    jakich ktoś zbywa swoją własność (czyli w tym przypadku wcześniej
    NABYTE prawo do użytkowania).

    de Fresz