  • 81. Data: 2013-04-03 00:54:33
    Temat: Re: parametry śrubokrętów
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 01.04.2013 12:29, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Coś dziadek -- nomen omen -- pokręcił. Śrubstak nadaje się do połączeń
    > wciskanych.

    Yyy... chwila... a "śrubstak" to nie imadło? - coś mi sie takiego
    przypomina.

    Mirek.

  • 82. Data: 2013-04-03 00:58:47
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Coś dziadek -- nomen omen -- pokręcił. Śrubstak nadaje się do połączeń
    > wciskanych.

    http://www.zamczysko.art.pl/index.php?do=strony&stro
    na=240
    znam w wersji ze śrubstakiem właśnie. Tak było w książce Bolesława
    Wojewódzkiego "Strachy na smugu", którą przeczytałem całą jeszcze grubo
    przed stanem wojennym. Dopiero długo później, na podstawie różnych innych
    opisów, zorientowałem się, że to imadło właśnie.
    Ale od razu mówię - to lat temu było sporo, więc może coś być pokręcone.

  • 83. Data: 2013-04-03 01:00:43
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 03.04.2013 00:54, Mirek wrote:

    > Yyy... chwila... a "śrubstak" to nie imadło? - coś mi sie takiego
    > przypomina.

    Tak, imadło. Ale mój dziadek czasami żartobliwie tak mówił na
    śrubo...wkręta...klu... ten wihajster do instalowania wkręt...śru...
    tych gwintowanych wihajstrów co się je wkręca.

    Btw - są kołki szybkomontażowe w których wkręt się 'wkręca' młotkiem a
    wykręca śrubokrętem (WYkrętakiem?).

    Michoo

  • 84. Data: 2013-04-03 01:04:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michoo,

    Wednesday, April 3, 2013, 1:00:43 AM, you wrote:

    [...]

    > Btw - są kołki szybkomontażowe w których wkręt się 'wkręca' młotkiem a
    > wykręca śrubokrętem (WYkrętakiem?).

    Wkrętowykrętem :P

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 85. Data: 2013-04-03 01:05:22
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Sławomir Januszkiewicz" <n...@c...com.pl> napisał w
    wiadomości news:kj6gg8$mll$1@news.task.gda.pl...
    > Ależ to oczywista oczywistość Panie Jarosławie ;-). Pojęcie to zresztą ma
    > korzenie w matematyce, która królową nauk jest. Tylko że przemądrzali
    > matematycy zwykli linię śrubową zwać helisą. Może więc zakończyć ten spór
    > nazywając śruby i wkręty heliakami :-).

    To i też, chyba z podobnego powodu, krótkofalowcy na antenę spiralną (coby
    tak do końca OT nie było), mówią "helikalna". Nie muszę chyba tumaczyć, jak
    konkretnie jest sprokurowana? :)

    > A o tym, że niczego śruba łączyć nie musi to wiedział już imć Archimedes.

    Za to może np. transportować, jak w maszynce do mięsa, czy niektórych
    pompach. A nawet w mechanice, jako element przekładni ślimakowej - nie łączy
    przecież.

    > A bo z babami to nigdy nic nie wiadomo. Jak wieszałem takiej jednej szafki
    > w kuchni z pół roku temu stwierdziła (w zgodzie obowiązującą
    > nomenklaturą), że mam fajny młotek udarowo-obrotowy. Ja tam potocznie
    > nazywam to wiertarką (z SDSem).

    To było wykuć otwór w jakiejś blasze, czy deszczułce :)) Będzie zagwozdka
    jak z łbem naciętym zarówno w sześciokąt, jak i krzyż w srodku...

  • 86. Data: 2013-04-03 01:25:59
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 03.04.2013 01:05, Anerys wrote:

    > To było wykuć otwór w jakiejś blasze, czy deszczułce :))

    To raczej będzie wybicie otworu (chyba, że blacha mocno hartowana). W
    deszczułce za to otwór prawdopodobnie zostałby jednak wywiercony.

    > Będzie
    > zagwozdka jak z łbem naciętym zarówno w sześciokąt, jak i krzyż w srodku...

    Zagwozdka to wiercenie gwoździem: nie ma skrawania tylko ścieranie, więc
    to nie wiercenie - wyszlifowanie otworu?

    Michoo

  • 87. Data: 2013-04-03 01:31:03
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Rentier" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    > nie wypadek tylko zdarzenie drogowe

    Rosjanie się z tym nie zgodzą - u nich to jest "awaria" :) Jak ci Rosjanin
    się spóźni i poobijany i podrapany powie, że miał awarię, to można się
    martwić o niego.

    > nie helikopter tylko śmigłowiec ( samolot to skrzydłowiec???)

    A przeca było przed chwilą "statek powietrzny" (co więc nazwiemy statkiem
    lątowym? bo wodne już mamy) :))

    > nie inwalida tylko niepełnosprawny

    (Jaki niepełnosprawny!? SPRAWNYYY! (ino inaczej... nie pamiętasz akcji
    informacyjnej w mediach, lat temu od ch.ja?) :P ) :))

    > nie Murzyn tylko Afroamerykanin

    Zwłaszcza, gdy (zdarza się) od 5-6 pokolenia ani Afryki, ani Ameryki nie
    widział... (a od conajmniej dziesiątego przynajmniej jednego z tych
    kontynentów) Ostatnio Amerykańcom odbiło nie wiem już co - zniknęło z ich
    słowników słowo "negro" (nie nigger, które jest ponoć obraźliwe), absolutnie
    neutralne słowo, tylko, że nie angielskie "black" (które przyjęto zamiast
    "negro"), lecz hiszpańskie/portugalskie "negro", oznaczające dokładnie to
    samo - "czarny".
    Wśród krótkofalowców swego czasu było popularne urządzenie (nie wiem, ilu
    jeszcze to ma, skoro łatwiej o gotowy sprzęt) "murzynek", przestrajane do
    pracy na 2m/70cm, jak dzisiaj powinni je określać? Jest też ciastko o tej
    nazwie... nie zaszkodzi mi?

    > i wreszcie moje ulubione: nie pedał tylko gej

    O kurczę, przypomniałeś mi - geje mi w rowerze zardzewieją... ale ja tam nie
    jestem "cudownym dzieckiem dwóch pedałów", jak podobno jakiś redachtór w
    telewizorni powiedział... Więc jak zardzewieją (już czuję, jak prof. od
    technologii stawia mi minusa i na "skorodują" poprawia), to je naprawię (a
    nie powinienem napisać raczej "usunę usterkę/czy jaki ch.j tam wstawić"?)...
    (a ja głupi rozróżniam pojęcia pedał i gej, adresowane w tym samym
    kierunku)...

    > Niech żyje polityczna debilna poprawność!
    > Przepraszam, nie debilizm tylko niepełnosprawność intelektualna w stopniu
    > lekkim....

    Ale to podobno zmienili ze względu na zmianę (jak to się nazywa) powszechnie
    znanej konotacji tego słowa (podobnie "imbecyl" i "idiota"), nazbyt
    powszechnie używanego w celach obraźliwych. A jeszcze w okolicach stanu
    wojennego używałem go zgodnie ze znaczeniem (choc "powszechne" też już
    znałem i zdarzyło się posłużyć w ten sposób...)

    I w ten sposób, zamiast marnować energię na coś pożytecznego, marnuje się na
    pierdoły, szumnie zwane poprawnością polityczną. Nie, nie Tobie to
    zarzucam... nikomu z grupy nie zarzucam... dla mnie "murzyn" jest słowem
    absolutnie neutralnym i uważam, że trafniej oddaje opis człowieka, krócej i
    każdy wie, o co / o kogo chodzi, a dopiero "afroamerykanin" użyłbym jako
    precyzer określenia, a nie jego zastępnik...

  • 88. Data: 2013-04-03 02:12:19
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > To raczej będzie wybicie otworu (chyba, że blacha mocno hartowana). W
    > deszczułce za to otwór prawdopodobnie zostałby jednak wywiercony.

    No tak... ja jednakże miałem na myśli nomenklaturę, czy jak to kiedyś
    popularnie nazywano - narzędzie zależnie od sposobu użycia zmienia nazwę.

    > Zagwozdka to wiercenie gwoździem: nie ma skrawania tylko ścieranie, więc
    > to nie wiercenie - wyszlifowanie otworu?

    To już się gwoździ nie wbija? :))
    No, ale ja, jak mi się pies na nogach całym ciężarem swym położy, to mówię,
    że mnie przygwoździł :)) (i potrafi kilka godzin tak przespać) :))

  • 89. Data: 2013-04-03 10:22:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michoo napisał:

    > Zagwozdka to wiercenie gwoździem: nie ma skrawania tylko ścieranie,
    > więc to nie wiercenie - wyszlifowanie otworu?

    Jest dziedzina techniki, co się zwie "wiertnictwo". Dziury w ziemi
    można wiercić na wiele rozmaitych sposobów, skrawanie ma w tym procederze
    marginalne znaczenie. Tak więc opisywanie wiercenia jako "rodzaju obróbki
    skrawaniem", to też tylko przesąd. Ta definicja ma mocno ograniczony
    zakres działania. Właściwie tylko do podręcznika obróbki skrawaniem.

    --
    Jarek

  • 90. Data: 2013-04-03 12:09:36
    Od: Sławomir Januszkiewicz <n...@c...com.pl>

> [...]
    > skrawaniem", to też tylko przesąd. Ta definicja ma mocno ograniczony
    > zakres działania. Właściwie tylko do podręcznika obróbki skrawaniem.

    A stare przysłowie pszczół mówi, że wbity wkręt działa lepiej niż
    wkręcony gwóźdź ;-)

    Nuter