  • 91. Data: 2013-04-03 14:44:59
    Temat: Re: parametry śrubokrętów
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sławomir Januszkiewicz napisał:

    > A stare przysłowie pszczół mówi, że wbity wkręt działa lepiej niż
    > wkręcony gwóźdź ;-)

    Gwóźdź wkręcany w drewno (wiertarką) robi dziurę przez wypalenie.
    W plastiku zanim się materiał zapali, nabiera właściwości platycznych.
    W takim na przykład polistyrenie, może się potem nieźle trzymać.

    Jarek

    --
    Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

  • 92. Data: 2013-04-03 15:37:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > http://www.zamczysko.art.pl/index.php?do=strony&stro
    na=240
    > znam w wersji ze śrubstakiem właśnie. Tak było w książce Bolesława
    > Wojewódzkiego "Strachy na smugu", którą przeczytałem całą jeszcze grubo
    > przed stanem wojennym. Dopiero długo później, na podstawie różnych innych
    > opisów, zorientowałem się, że to imadło właśnie.

    Kiedyś wszystkie narzędzia miały nazwy brane z niemieckiego. Pamiętam
    jeszcze takich, co na lutownicę mówili lutkolba. Zmieniać to się zaczęło
    chyba dopiero po wojnie, kiedy nam Niemcy zdrowo podpadli. Polskie nazwy
    bywają bardziej lub mniej udane. Ja na przykład jakoś nie mogę zaakceptować
    nazywania hebla strugiem. A jeszcze bardziej "strugania desek" zamiast
    heblowania. Struga, to się patyk kozikiem. Albo wariata. Efekt jest inny
    niż przy heblowaniu.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2013-04-03 17:40:50
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Kiedyś wszystkie narzędzia miały nazwy brane z niemieckiego. Pamiętam
    > jeszcze takich, co na lutownicę mówili lutkolba. Zmieniać to się zaczęło

    Moja mama i dziś potrafi powiedzieć po prostu "kolba", ale ta nazwa, to mi
    się z kłuciem, koleniem kojarzy, czy np. z owocem kukurydzy, a technicznie z
    takim miedzianym profilowanym młotem, co się w palnik Bunsena wsadza, czy co
    się tam ma, na rozgrzane nabiera cyny i lutuje rynnę na dachu... To
    faktycznie lutkolba precyzuje, o jaką kolbę chodzi.

> [...]
    > zaakceptować
    > nazywania hebla strugiem. A jeszcze bardziej "strugania desek" zamiast

    Ale też skądś się wzięło "heble w dół" jako hasło do wyłączenia prądu, może
    chodziło też o rozróżnienie hebla do drewna, od hebla elektrycznego...?

    > heblowania. Struga, to się patyk kozikiem. Albo wariata. Efekt jest inny
    > niż przy heblowaniu.

    Takowoż. Gorzej, jeśli tego wariata struga ktoś z nas...

    (Czyli jeśli ktoś mi wyśle spam/reklamę/ogłoszenie/itp. "bo znalazł dane w
    ogólnodostępnym miejscu, jakim niby jest Usenet", to jest zwykłym chujem i
    spamerem)

  • 94. Data: 2013-04-03 17:55:10
    Od: Rentier <f...@g...com>

    W dniu 2013-04-03 00:42, Anerys pisze:

    > ... To "czebaby" chyba wysłać takie sugestie do Wilusia Bramy Trzeciego,
    > aby nie kaleczył języka, nazywając system "Łindołs" :)) (cholera, już
    > sobie wyobrażam, jak spijaczony informatyk-programista, zechce się na
    > kacu wyrzygać przez formatkę, żeby tylko nie pomylił obiektu) :)) (a
    > jeśli nie kibel, to co?) :))

    Interface- międzymordzie
    Joystick- radosna pała
    To moje ulubione:-)

  • 95. Data: 2013-04-03 17:56:08
    Od: Rentier <f...@g...com>

    W dniu 2013-04-03 00:58, Anerys pisze:

> [...]
    > przed stanem wojennym. Dopiero długo później, na podstawie różnych
    > innych opisów, zorientowałem się, że to imadło właśnie.

    Od niemieckiego Schraubstock.

  • 96. Data: 2013-04-03 18:01:49
    Od: Rentier <f...@g...com>

    W dniu 2013-04-03 01:31, Anerys pisze:

> [...]
    A,to jeszcze dodam:Nie Cygan tylko Rom
    Nawet don Wasyl nie bardzo wiedział dlaczego z nagła stał się Romem...

  • 97. Data: 2013-04-03 18:02:46
    Od: Rentier <f...@g...com>

    . Dziury w ziemi
    > Nuter
    Hej hej hej! Dziury czy otwory????

  • 98. Data: 2013-04-03 18:15:31
    Od: Rentier <f...@g...com>

    W dniu 2013-04-03 17:40, Anerys pisze:

> [...]

    Można też coś wyhamrować, zablindować i przyszwajsować.
    No i walizka z narzędziami:
    Majzel, holajza, raszpla, pudełko z dichtungami, hamer,bor,
    bormaszyna,sztamajza,wajcha,wichajster, flaszencug... tak mi się
    przypomniało.

    A na okrasę fragment z Tuwima:

    I poszedł po holajzę. Albowiem z powodu kajli na iberlaufie trychter
    rzeczywiście robiony był na szoner, nie zaś krajcowany, i bez holajzy w
    żaden sposób nie udałoby się zakrypować lochbajtel w celu udychtowania
    pufra i dania mu szprajcy przez lochowanie śtendra, aby roztrajbować
    ferszlus, który dlatego źle działa, że droselklapę tandetnie blindowana
    i teraz ryksztosuje.

  • 99. Data: 2013-04-03 18:24:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > Ale też skądś się wzięło "heble w dół" jako hasło do wyłączenia prądu, może
    > chodziło też o rozróżnienie hebla do drewna, od hebla elektrycznego...?

    Nie, nie o rozróżnienie chodziło. Waserwaga, krajzega i holajza z niczym
    się nikomu nie myliły, a też dostały nowe nazwy. Hebel elektryczny, to po
    niemicku też hebel, czyli dźwignia. A ten drzewniany, to hobel.

    --
    Jarek

  • 100. Data: 2013-04-03 18:42:39
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 03.04.2013 17:55, Rentier pisze:

    > Interface- międzymordzie
    > Joystick- radosna pała
    > To moje ulubione:-)

    A co powiesz na manipulator stołokulotoczny? (chociaż teraz to już tylko
    zostały "stołoświatłoodbijalne")

    Jakub Rakus