  • 61. Data: 2013-03-30 13:39:19
    Temat: Re: parametry śrubokrętów
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    d530 / N610c napisało:

> [...]
    jpg

    > Początkowo miałem wątpliwości. Obecnie je rozwiałeś.
    > Jednym z kryteriów diagnostycznych kwalifikacji do osobowości
    > paranoicznych jest reakcja obronna polegająca na wmawianiu paranoi
    > innym, w celu odwrócenia uwagi od własnych schorzeń.
    >
    > Przynajmniej w kilku postach nazywałeś innych paranoikami.
    > Causa finita.

    To kryterium jest całkiem do bani, bowiem działa w obie strony -- nie
    da się obiektywnie stwierdzić, kto komu wmawia.

    Jarek

    --
    Przedstawiciel paranoi
    Dziś nikogo się nie boi

  • 62. Data: 2013-03-30 13:44:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sławomir Januszkiewicz napisał:

    > A nie wiem co z widmem. Dla mnie światłu "żółtemu" na drogach podobnie
    > jak "pomarańczowemu" przy torach bliżej do pomarańczy niż cytryny :-).
    > Choć nie wykluczam różnic w "przepisowej" długości (długościach) fali.

    Wystarczy osiągnąć odpowiednio wysoką prędkość zbliżania się do
    sygnalizarora, a wtedy światło pomarańczowe może być postrzegane
    jako żółte. Nawet czerwone może, tylko trzeba jeszcze szybciej.

    Jarek

    --
    Kto to pędzi tak przez miasto
    Komu w tych ulicach ciasno

  • 63. Data: 2013-03-30 13:51:55
    Od: Sławomir Januszkiewicz <n...@c...com.pl>

    > Wystarczy osiągnąć odpowiednio wysoką prędkość zbliżania się do
    > sygnalizarora, a wtedy światło pomarańczowe może być postrzegane
    > jako żółte. Nawet czerwone może, tylko trzeba jeszcze szybciej.

    Ma Pan rację. Głupi jestem, że na to nie wpadłem. Ta prosta obserwacja
    tłumaczy przy okazji zachowanie niektórych osobników w "tuningowanych
    beemkach" na drogach oraz to, że na kolei to jednak "pomarańczowe".
    Efekt Dopplera przy prędkościach rozwijanych przez pociągi na naszych
    kolejach ma nikłe szanse by zostać zaobserwowany.

    Nuter

  • 64. Data: 2013-03-30 15:02:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Mar 2013 13:23:21 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > Wychodzi że obrażasz wojskowych.
    > Przecie to oni wykoncypowali, że armata różni się od haubicy
    > tym, że oblany żelazem słup powietrza jest nagwintowany.

    Nie pomyliles ? IMO - haubica jak najbardziej jest gwintowana.
    to taka krotka armata do strzelania stromotorowego ... choc to sie ostatnio
    tez zmienia.

    Armaty ... moze i kiedys byly gladkie, potem raczej gwintowane, dopiero
    czolgowe znow sa gladkie, bo przeciwpancernym pociskom lepiej jest jak sie
    nie kreca (hm, to i dziala ppanc powinny byc gladkie).

    Mozdzierze - o, te to z natury gladkie ... choc byly i ladowane odtylcowo,
    wtedy mogly byc dowolne.

    U nas tego nie ma - ale to znow anglosasi ze swoim "rifle" odrozniaja
    "karabin" gwintowany od gladkiego.

    J.

  • 65. Data: 2013-03-30 17:05:56
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 30.03.2013 09:08, d530 / N610c pisze:

    > 2) Jeśli śruba to nie wkręt to istnieją cechy, które je odróżniają od
    > siebie.
    >
    > Możesz wymienić te cechy w postaci w miarę ogólnej zasady ?

    Ja miałem w szkole na przedmiocie Podstawy Konstrukcji Mechanicznych.
    Sprawa prosta, śrubę kręcimy kluczem, wkręt wkrętakiem.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 66. Data: 2013-03-30 17:09:38
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    AMEN, ludzie darujcie już sobie...

  • 67. Data: 2013-04-01 05:17:37
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > wtedy mogly byc dowolne.
    >
    > U nas tego nie ma - ale to znow anglosasi ze swoim "rifle" odrozniaja

    Cała ta dyskusja jest bezsensowna - język to narzędzie...
    Jeśli komunikacja nie wymaga odróżniania śrub od wkrętów to nie
    ma sensu ich rozróżniać... :-) Po co się kłócić o semantykę tam, gdzie
    nie ma to żadnego znaczenia a i tak wiemy o czym mowa w 100%?

  • 68. Data: 2013-04-01 10:45:14
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    To ustosunkuj się do tego co napisał sławomir:

> [...]
    0/9780/9787/978701_GB_01_FB.EPS_250.jpg>
    wkręta w śrubę?

    Odróżnienie wkręt-śruba na zasadzie tego, czy służy do łączenia z
    przygotowanym gwintem czy samo nacina materiał wydaje się być
    ewentualnie jedynym sensownym. (I nadal można by określić wkręt jako
    "śrubę samogwintującą", a co ;) ).

    Rozróżnianie po łbie jest _kompletnie_ bez sensu, bo _istnieją_
    funkcjonalnie identyczne środki połączeniowe z różnymi łbami jak również
    istnieją (patrz obrazek wyżej) twory dostosowane do wkręcania zarówno
    kluczem jak i wkrętakiem/śrubokrętem.

    Skoro do kucia otworów w betonie[*] używa się WIERTŁA udarowego i
    WIERTARKI to do wkręcania śrub możemy używać wkrętaków, do wkręcania
    wkrętów śrubokrętów i kluczy a w ogóle wszystko co ma łeb krzyżowy
    instalować "śrubstakiem" (by mój dziadek).

    [*] Wbrew temu co próbują uskuteczniać moi sąsiedzi w betonie się NIE
    wierci tylko kuje. Wiercenie to obróbka skrawaniem. Próba skrawania
    betonu za pomocą wierteł udarowych jest wysoce nieskuteczna.

    Btw:

    Miałem na studiach teraz-już-profesora, który mówił:
    nie ikona (ikona to święty obrazek) a piktogram
    nie plik (plik to struktura danych w pascalu (sic!) a zbiór dyskowy
    nie okno (okno jest w ścianie) a formatka
    A "32-bit native code compiler" to był "kompilator uwzględniający kraj
    użytkownika systemu windows. Oznacza to, że kody wynikowe programów
    uwzględniają specyficzne (zależne od kraju użytkownika) sposoby zapisu
    daty, czasu, liczb, waluty itp.". (W nowych slajdach w końcu zmienione ;) )

    Uważasz, że mamy jako wykształceni informatycy z tytułem magistra używać
    tak niedorzecznego słownictwa?

    Michoo

  • 69. Data: 2013-04-01 12:02:08
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 30.03.2013 15:02, J.F. wrote:

    > Nie pomyliles ? IMO - haubica jak najbardziej jest gwintowana.
    > to taka krotka armata do strzelania stromotorowego ... choc to sie ostatnio
    > tez zmienia.

    Taki gwintowany moździerz? ;P

    > Armaty ... moze i kiedys byly gladkie, potem raczej gwintowane, dopiero
    > czolgowe znow sa gladkie,

    To tylko kwestia technologii - różnica armata-moździerz(wcześniej
    bombarda) w sposobie prowadzenia ognia - bezpośredni, czy pośredni.
    Potem opracowano gwint poprawiający własności armaty i przeniesiono go
    do zastosowań "moździerzowych", powstała haubica.

    > bo przeciwpancernym pociskom lepiej jest jak sie
    > nie kreca (hm, to i dziala ppanc powinny byc gladkie).

    Nie pociskom przeciwpancernym a jednemu rodzajowi - HEAT. Pociski z
    twardym penetratorem mogą być odpalane z gwintowanej lufy.

    > Mozdzierze - o, te to z natury gladkie ... choc byly i ladowane odtylcowo,
    > wtedy mogly byc dowolne.

    Jak jest gwintowany to jest to haubica. Warto zauważyć, że "moździerz
    lekki" to taki przerośnięty granatnik.

    > U nas tego nie ma - ale to znow anglosasi ze swoim "rifle" odrozniaja
    > "karabin" gwintowany od gladkiego.

    Masz np sztucer, który jest gwintowany z definicji. W przypadku strzelby
    mówi się "strzelba gładkolufowa/strzelba o lufach gładkich" bo
    "domyślny" jednak w strzeladłach jest gwint.

    Michoo

  • 70. Data: 2013-04-01 12:10:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

> [...]
    > ma sensu ich rozróżniać... :-) Po co się kłócić o semantykę tam,
    > gdzie nie ma to żadnego znaczenia a i tak wiemy o czym mowa w 100%?

    Ma sens -- pozwala na spuszczenie powietrza z kolesi, co to im się wydaje,
    że norma na nazwę dla śrubki jest tym samym, co norma na śrubkę. Oni to
    traktują z taka powagą, jakby wierzyli, że jak ktoś będzie wkręcał wkręty
    zamiast śrub (albo odwrotnie), to od tego zaczną się walić mosty i spadać
    samoloty.

    Poza fanatykami są też i tacy, co po prostu się nie zastanowili i uwierzyli.
    Bo skoro w normach piszą o wkrętakach, a o śrubokrętach nigdy, to może
    wolno używać tylko tej jednej nazwy? W publikacjach Instytutu Ziemniaka
    być może ani razu nie pada słowo "kartofel", co wcale nie znaczy, że takie
    słowo nie istnieje. Jeśli u kogoś obniży się Poczucie Winy przy wkręcaniu
    śrubki śrubokrętem, to uznam, że nie na darmo było to stukanie w klawisze.

    Jarek

    --
    Jak masz chęć to se wkręć, śrubkę w dupkę numer pięć.