  • 31. Data: 2013-03-29 23:57:01
    Temat: Re: parametry śrubokrętów
    Od: Sławomir Januszkiewicz <n...@c...com.pl>

    W dniu 2013-03-29 23:33, d530 / N610c pisze:

    > "Sławomir Januszkiewicz" <n...@c...com.pl> wrote in message

    0do%20drewna.jpg

    > Czy to o co pytasz to to samo:
    >
    > http://www.fixnvis.pl/ruby-do-drewna-0/ruby-do-drewn
    a-i-p-yt-wiorowych-z-bem-sto-kowym-p-askim-naci-cie-
    torx-0.html

    > (tytułem wyjaśnienia, to że sprzedawca nazywa to śrubą to nie znaczy, że
    > robi to prawidłowo, odpowiedź należy znaleźć w normie)

    To nie sprzedawca nazywa to śrubą tylko tłumacz (z francuskiego w tym
    przypadku i diabli wiedzą czy nie automat). Blachowkręty nazywa śrubami
    do blachy. Gratuluję wyboru przykładu.
    Co do norm to burdel w nazewnictwie wprowadziło też tłumaczenie norm
    najpierw niemieckich DIN, a potem ISO. Stąd śruby z łbami stożkowymi
    itp. stały się normatywnie wkrętami z gwintem metrycznym.

    Nuter

  • 32. Data: 2013-03-30 00:14:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sławomir Januszkiewicz napisał:

> [...]
    > najpierw niemieckich DIN, a potem ISO. Stąd śruby z łbami stożkowymi
    > itp. stały się normatywnie wkrętami z gwintem metrycznym.

    Podejrzewam, że jeśli któryś z paranoików od "do wkrętów -- wkrętaki,
    do śrub -- klucze" zobaczy coś takiego

    http://www.marcopol.pl:8080/mrc/i/WWW/1/28355/32318.
    jpg

    to mu żyłka pęknie, w oczach pociemnieje, a na koniec legnie w gruzach
    obraz pięknie uporządkowanego świata.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2013-03-30 00:36:01
    Od: "d530 / N610c" <a...@a...com>

    > To nie sprzedawca nazywa to śrubą tylko tłumacz (z francuskiego w tym
    > przypadku i diabli wiedzą czy nie automat)

    Sprzedawca. Tłumacz tłumaczy, ale treść jest firmowana przez sprzedawcę.

    > Blachowkręty nazywa śrubami do blachy. Gratuluję wyboru przykładu.

    Ale przykład podany przeze mnie to śruby do drewna.

    > Co do norm to burdel w nazewnictwie wprowadziło też tłumaczenie norm
    > najpierw niemieckich DIN, a potem ISO. Stąd śruby z łbami stożkowymi itp.
    > stały się normatywnie wkrętami z gwintem metrycznym.

    Zanim zaczęto tłumaczyć normy europejskie i międzynarodowe mieliśmy w Polsce
    przez wiele lat normy PN i BN.
    Stosowanie norm jest dobrowolne i dla mnie nie ma znaczenia czy będziesz
    śruby nazywał wkrętami czy też odwrotnie, oraz wkrętaki śrubokrętami.

  • 34. Data: 2013-03-30 00:40:48
    Od: "d530 / N610c" <a...@a...com>

    http://www.marcopol.pl/title,pid,2,ni,28359.html

  • 35. Data: 2013-03-30 00:55:22
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Hello yabba,
    >
    > Friday, March 29, 2013, 10:44:13 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Tylko, że Stanley jakiś czas temu sprzedał cały dział narzędzi
    > Topexowi i teraz nie odróżnisz słabego sprzętu od dobrego :(
    Ale takie "topexopodobne" wkrętaki marketowej firmy Neo (albo Neotools?
    szaro-pomarańczowy desing, kiedyś były w leroyu dostępne) są co najmniej
    bardzo dobre. Używam ich zawodowo równolegle z Wihą (i to Wiha
    Profesional serią), z Jonnesway-em, z Zebrą (z Wurtha), i niczym nie
    odstają. Tak żywotność samej końcówki, jak i ergonomia rękojeści - super.
    Piszę o samych wkrętakach, zwłaszcza "małej" serii
    http://www.kreocen.pl/img/z/0/p/553163/1/Neo-Tools-0
    4-094-Wkretak-precyzyjny-Torx-T9-x-40-mm-CrMo.jpg
    - z obrotową nakładką (teflonowa wkładka ślizgowa wewnątrz!), bo inne
    narzędzia z tej firmy bywają mocno tandetne.

    Ale żeby wygodnie używać jakiegokolwiek wkrętaka, to trzeba zdawać sobie
    sprawę, że nie tylko mamy dwa podstawowe (i kilka egzotycznych) rodzajów
    główki śruby krzyżakowej, ale jeszcze kilka rozmiarów w każdym rodzaju
    wkrętu...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 36. Data: 2013-03-30 01:01:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    d530 / N610c napisało:

    jpg

    > http://www.marcopol.pl/title,pid,2,ni,28359.html

    Proszę ich nie obrażać, to są ludzie, którzy utrzymują się z rzetelnego
    handlu tym towarem. To całkiem co innego. Poprzednio pisałem o paranoikach.
    O takich, co na piąte piętro jeżdzą osobowym dźwigiem szybowym. Bo tak stoi
    w piśmie.

    Jarek (ciekawe jakim kluczem oni te marcopolowe śrubki kręcą)

    --
    Redaktor "Świata Zwierząt" przyzna chyba, że lepiej znam swego ptaka, niż
    znać go może niefachowiec. Orzechówka nazywa się według dra Bayera Mucifraga

  • 37. Data: 2013-03-30 01:35:07
    Od: Sławomir Januszkiewicz <n...@c...com.pl>

    W dniu 2013-03-30 00:36, d530 / N610c pisze:

    > "Sławomir Januszkiewicz" <n...@c...com.pl> wrote in message

    > Sprzedawca. Tłumacz tłumaczy, ale treść jest firmowana przez sprzedawcę.

    Kiepskie sobie wystawia świadectwo.

    > Ale przykład podany przeze mnie to śruby do drewna.

    Wkręty. I popatrz w normy. Tylko nie maszynowe i konstrukcyjne, a
    stolarskie i meblarskie tym razem.
    Tu masz z przywoływanego w innym poście przez Jarka Marcopolu
    (producenta nie tylko sprzedawcy nota bene i to przyzwoitego)
    coś od czego Ci oczy wypłyną - wkręt z sześciokątnym łbem.
    <http://www.marcopol.pl/katalog/wkrety-do-drewna/wkr
    et-do-drewna-z-lbem-6-katnym-z-gwintem-na-calosci/1/
    cat_4>

> [...]
    > Stosowanie norm jest dobrowolne i dla mnie nie ma znaczenia czy będziesz
    > śruby nazywał wkrętami czy też odwrotnie, oraz wkrętaki śrubokrętami.

    I przez to, że jakiemuś hiperpoloniście nie spodobał się śrubokręt do
    kręcenia śrubami z łbami innymi niż sześciokątne bo wkręca się
    wkrętakiem, a śruby kluczem mamy paranoję w normach maszynowych pod
    tytułem wkręt z gwintem metrycznym/calowym, które to mój dziadek stolarz
    zwał śrubami wpuszczanymi i wkręcał śrubokrętem, ojciec - technolog zwał
    najpierw śrubami z łbem stożkowym, cylindrycznym itp. a potem wkrętami
    maszynowymi i wkręcał jak dziadek śrubokrętem, a ja wkrętakiem muszę
    wkręcać wkręty z gwintem metrycznym, choć podobnie jak przy śrubach
    muszę mieć drugi element z gwintem wewnętrznym, który to gwint nie jest
    wymagany przy wkrętach. Wiwa normy.

    Nuter

  • 38. Data: 2013-03-30 08:17:42
    Od: "d530 / N610c" <a...@a...com>

    > maszynowymi i wkręcał jak dziadek śrubokrętem, a ja wkrętakiem muszę
    > wkręcać wkręty z gwintem metrycznym, choć podobnie jak przy śrubach
    > Nuter

    Nie musisz. Stosowanie norm (co do zasady, bo są wyjątki) jest dobrowolne.

    Ale jak pokażesz kobiecie wkrętak i zapytasz co to jest, to odpowie ci
    śrubokręt.

    BTW - jest kilkanaście PN dotyczących wkrętaków, ale nie ma ani jednej
    dotyczącej śrubokrętów, nawet wsród norm wycofanych.

  • 39. Data: 2013-03-30 08:44:42
    Od: Sławomir Januszkiewicz <n...@c...com.pl>

    W dniu 2013-03-30 08:17, d530 / N610c pisze:

> [...]
    >
    > BTW - jest kilkanaście PN dotyczących wkrętaków, ale nie ma ani jednej
    > dotyczącej śrubokrętów, nawet wsród norm wycofanych.

    I będzie mądrzejsza od fanatyków norm (choć zapewne jak ja nie ma nic
    przeciwko standaryzacji parametrów). Jak jej pokażę rezystor to powie,
    że to opornik. I w obu przypadkach będzie miała rację, bo nazwie te
    cosie zgodnie z normą języka polskiego. Kretyństwo podejścia kluczem
    śrubę, wkrętakiem wkręt najlepiej pokazuje to:
    <http://www.conrad.de/medias/global/ce/9000_9999/970
    0/9780/9787/978701_GB_01_FB.EPS_250.jpg>
    Czy jak wkręcę wkrętakiem a wykręcę kluczem to w międzyczasie toto
    zmieni się z wkręta w śrubę?

    Nuter

  • 40. Data: 2013-03-30 09:08:20
    Od: "d530 / N610c" <a...@a...com>

> [...]
    0/9780/9787/978701_GB_01_FB.EPS_250.jpg>
    > Czy jak wkręcę wkrętakiem a wykręcę kluczem to w międzyczasie toto zmieni

    Jeszcze raz po kolei.

    1) Są śruby i wkręty.
    Zapewne również ty uważasz, że to nie to samo.
    (Jeśli uważasz, że śruba to to samo co wkręt to dalsze wywody stają się
    zbędne).

    2) Jeśli śruba to nie wkręt to istnieją cechy, które je odróżniają od
    siebie.

    Możesz wymienić te cechy w postaci w miarę ogólnej zasady ?

    Nie skupiaj się na mniej typowych elementach łączących, gdyż wspomniane
    zasady powstały zanim rozpowszechniły się mniej typowe łby wkrętów i śrób.

    Zacznij od tzw. masówki.

    Gdy wymienisz te cechy, to podaj konkretne, wiarygodne źródło informacji.
    Wikipedii do takich nie możemy zaliczyć.

    Ja podałem podręcznik:

    http://tnij.org/u3ls