  • 1. Data: 2009-02-08 16:05:05
    Temat: Re: oznaczenie ogniskowych - jak to jest?
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Sun, 08 Feb 2009 17:05:11 +0100, Marcin napisał(a):

    > Witam
    > szybkie pytanie:
    > czy oznaczenie zakresu ogniskowych na obiektywach dowolnego producenta
    > np: 10-20mm, 12-24mm, itd., odnosi się zawsze do pełnej klatki, nawet
    > wtedy jeżeli obiektyw jest przeznaczony do matrycy APS-C? (oznaczenia
    > dla APS-C: Canon - EF-S, Sigma - DC, Tokina - DX, Tamron - Di-II)

    Ogniskowa nie ma nic wspólnego z wielkością klatki. Nawet w małpkach
    najczęściej używa się poprawnego zapisu (znaczy nie potrafię sobie
    przypomnieć takiej, która na obiektywie ma tylko zapis equiv. xx-xxx mm -
    choć pewnie są).

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 3. Data: 2009-02-08 16:14:21
    Od: Niedzwiedz <n...@g...pl>

    Marcin pisze:
> [...]
    > wtedy jeżeli obiektyw jest przeznaczony do matrycy APS-C? (oznaczenia
    > dla APS-C: Canon - EF-S, Sigma - DC, Tokina - DX, Tamron - Di-II)

    Tak zawsze do pełnej klatki :) mimo ze szklo jest pod crop :)

    --
    Niedzwiedz

    www.mariuszspruch.pl - Fotografia Slubna
    www.mariuszspruch.blogspot.com - fotoblog niedzwiedzia

  • 4. Data: 2009-02-08 16:27:03
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Niedzwiedz pisze:
    > Tak zawsze do pełnej klatki :) mimo ze szklo jest pod crop :)

    Tak jak pisał RE - ogniskowa ma się nijak do wielkości klatki.

    Podaje się ogniskową rzeczywistą i czasem tzw. ekwiwalent ogniskowych w
    35mm (czyli z uwzględnieniem różnicy wielkości matryc a i to z pewnymi
    uogólnieniami dotyczącymi proporcji).

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 5. Data: 2009-02-08 16:32:11
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marcin pisze:
> [...]
    > wtedy jeżeli obiektyw jest przeznaczony do matrycy APS-C? (oznaczenia
    > dla APS-C: Canon - EF-S, Sigma - DC, Tokina - DX, Tamron - Di-II)

    Tak. To jest zawsze rzeczywista ogniskowa obiektywu. A oznaczenie EF-S,
    czy DX oznacza tylko tyle, że obiektyw jest przeznaczony pod matrycę
    APS-C ( w przypadku Canona, to chyba nawet niebezpiecznie jest podpinać
    EF-S do korpusów FF). Jak podepniesz, to najprawdopodobniej będziesz
    miał potężną winietę. W lepszym przypadku - spadek ostrości na brzegach.
    Przykład winiety jaka powstanie po podpięciu szkła DX pod FF(symulacja):

    Winieta - http://images46.fotosik.pl/59/4441d6942723cde5med.jp
    Bez winiety - http://images47.fotosik.pl/59/68f931db6776443bmed.jp

    W obu przypadkach obiektywy o tej samej ogniskowej, tylko że winietujący
    nie pokrywa pola obrazowego aparatu FF, a jedynie APS-C, co skutkuje
    tym, że obiektyw 18mm APS-C ma takie samo pole widzenia jak 27mm FF.
    W tym przypadku, gdyby obiektyw APS-C pokrywał całe pole widzenia,
    jedynie ze spadkiem ostrości na sporych marginesach kadru, to kąt
    widzenia byłby taki sam.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 6. Data: 2009-02-08 20:23:14
    Od: Mirek <m...@p...pl>

    On 8 Lut, 17:05, Marcin <k...@o...pl> wrote:
    > czy oznaczenie zakresu ogniskowych na obiektywach dowolnego producenta
    > np: 10-20mm, 12-24mm, itd., odnosi się zawsze do pełnej klatki, nawet
    > wtedy jeżeli obiektyw jest przeznaczony do matrycy APS-C?

    Ogniskowa nie ma nic wspólnego z klatką. Ona jest własnością obiektywu
    i nie zmieni się, niezależnie od tego, do czego go podepniesz. To, że
    obiektyw jest przeznaczony do mniejszych rozmiarów matryc oznacza
    tylko tyle, że nie pokryje poprawnie całego pola matrycy
    pełnoklatkowej. Podawane ekwiwalenty ogniskowych dla mniejszych matryc
    są grubym nieporozumieniem. To nie układ obiektyw - matryca tajemniczo
    zmienia ogniskową. Po prostu aby uzyskać ten sam rozmiar odbitki,
    obraz z malej matrycy musisz bardziej powiększyć.

    --
    Mirek

  • 7. Data: 2009-02-08 20:34:00
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Mirek pisze:

> [...]
    > tylko tyle, że nie pokryje poprawnie całego pola matrycy
    > pełnoklatkowej. Podawane ekwiwalenty ogniskowych dla mniejszych matryc

    Nie są, są bardzo wygodnym skrótem nieporęcznego zwrotu - 'zestaw
    obiektywu i matrycy dający taki sam kąt widzenia, jak obiektyw xx mm na
    klatce filmu 35 mm."

    > To nie układ obiektyw - matryca tajemniczo
    > zmienia ogniskową.

    Oczywiście, że nie zmienia ogniskowej, ale zmienia kąt widzenia - jedyną
    rzecz ważną dla fotografa.

    Kogo obchodzi ogniskowa? Kto tak naprawdę umie zmierzyć ogniskową
    realnego obiektywu?
    Ja bym się nie podjął, zwłaszcza że wiele obiektywów zmienia ogniskową
    przy ostrzeniu, poza tym nierzadko obiektyw ma inne ogniskowe z przodu i
    ztylu.

    > Po prostu aby uzyskać ten sam rozmiar odbitki,
    > obraz z malej matrycy musisz bardziej powiększyć.

    To nie ma nic wspólnego z ową pozorną zmianą ogniskowej - choćbyś nie
    wiem jak powiększał mały obrazek, nie pojawią się brzegi obrazu, które
    ten sam obiektyw zarejestrowałby na większym nośniku.

    --
    Pozdrowienia
    Janek

  • 8. Data: 2009-02-08 20:35:39
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 8 Feb 2009 12:23:14 -0800 (PST), Mirek napisał(a):

> [...]
    > pełnoklatkowej. Podawane ekwiwalenty ogniskowych dla mniejszych matryc
    > są grubym nieporozumieniem. To nie układ obiektyw - matryca tajemniczo

    Ależ jak najbardziej ma, bo dotyczy starej zależności, że obiektyw
    standardowy (tzn dający podobny kąt widzenia do tego, który ma ludzkie oko)
    to taki, którego ogniskowa jest w przybliżeniu równa przekątnej kadru.
    Stąd własnie się wzięło, że dla FF obiektywem standardowym jest 50 mm
    Ponieważ w cyfrówkach rozmiary matryc są różne, podaje się ekwiwalent dla
    FF, żeby można było porównać KĄTY WIDZENIA a nie ogniskowe bezpośrednio -
    bo jak sam napisałeś, porównywanie ogniskowych nie ma sensu.
    Ale porównywanie związanego z tą ogniskową kąta widzenia ma jak najbardziej
    sens.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    "Chcemy, by nasi klienci byli jeszcze bardziej zadowoleni" - Jacek Dziekan,

  • 9. Data: 2009-02-08 20:43:01
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Marcin wrote:
> [...]
    > wtedy jeżeli obiektyw jest przeznaczony do matrycy APS-C? (oznaczenia
    > dla APS-C: Canon - EF-S, Sigma - DC, Tokina - DX, Tamron - Di-II)

    fizyka klasa 6 podstawówki - zagadnienie ogniskowa ;)

    zmienia się jedynie kąt widzenia wprost proporcjonalnie do wielkości matrycy

    --
    pozdrawiam

  • 10. Data: 2009-02-08 20:45:53
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Waldek Godel wrote:

> [...]
    > porównywanie ogniskowych nie ma sensu.
    > Ale porównywanie związanego z tą ogniskową kąta widzenia ma jak

    stara zależność była wtedy gdy obiektyw standardowy miał 80mm
    a jeszcze starsza gdy miał jeszcze więcej.... i co Ty na to?

    co... jedyny słuszny format to wydumany przez wszystkich FF który niewiadomo
    co oznacza?

    nie amerykanizuj podstaw

    --
    pozdrawiam