  • 11. Data: 2009-02-08 22:01:20
    Temat: Re: oznaczenie ogniskowych - jak to jest?
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 8 Feb 2009 21:45:53 +0100, zkruk [Lodz] napisał(a):

    > stara zależność była wtedy gdy obiektyw standardowy miał 80mm
    > a jeszcze starsza gdy miał jeszcze więcej.... i co Ty na to?

    Ależ było. Bo zależność mówi, że kąt widzenia jest gdy jest
    ogniskowa/przekątną kadru jest zbliżony do jedności. Zauważ, że zależność
    NIC nie mówi o tym jaka jest przekątna kadru

    > co... jedyny słuszny format to wydumany przez wszystkich FF który niewiadomo
    > co oznacza?

    oznacza najpowszechniej używany format w fotografii na przestrzeni lat,
    który przez to stał się standardem

    > nie amerykanizuj podstaw

    a bez metafor?

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    "Chcemy, by nasi klienci byli jeszcze bardziej zadowoleni" - Jacek Dziekan,

  • 12. Data: 2009-02-08 22:16:10
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Waldek Godel pisze:

    > Ależ jak najbardziej ma, bo dotyczy starej zależności, że obiektyw
    > standardowy (tzn dający podobny kąt widzenia do tego, który ma ludzkie oko)

    Guzik daje, a nie podobny kąt widzenia. Co najwyżej w podobny do
    ludzkiego oka sposób oddaje perspektywę.

  • 13. Data: 2009-02-08 22:19:26
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Waldek Godel wrote:

    > Ale porównywanie związanego z tą ogniskową kąta widzenia ma jak
    > najbardziej sens.

    ma taki sam sens jak ustalanie prędkości na podstawie tego ile razy koło
    obróciło się w ciągu minuty bez wiedzy jaki promień jest tego koła....

    to tak samo jak z pytaniem o rozdzielczość 72 dpi - i czy to nie mało - a
    obrazem ma 4000 px

    równie dobrze można by uznać dwa lata temu, że dziś standardem jest aps-c -
    bo takich aparatów było najwięcej na rynku i od tej pory 35mm jest
    standardem...

    --
    pozdrawiam

  • 14. Data: 2009-02-08 22:47:27
    Od: Mirek <m...@p...pl>

    On 8 Lut, 21:34, Jan Rudziński <j...@a...net> wrote:

    > Nie są, są bardzo wygodnym skrótem nieporęcznego zwrotu - 'zestaw
    > obiektywu i matrycy dający taki sam kąt widzenia, jak obiektyw xx mm na
    > klatce filmu 35 mm."
    I wprowadzającym w błąd większość zwykłych ludzi, czego dowodem
    pytanie autora wątku, i o czym dalej.

    > Oczywiście, że nie zmienia ogniskowej, ale zmienia kąt widzenia - jedyną
    > rzecz ważną dla fotografa.
    Z pokorą uznaję, że nie jestem fotografem, bo kąt widzenia nie jest
    dla mnie jedyną ważną rzeczą, jest jeszcze parę rzeczy ważnych, może i
    ważniejszych od kąta widzenia. Aby daleko nie szukać wymienię tu
    chocby głębię ostrości. :-p

    > Kogo obchodzi ogniskowa?
    Mnie i paru kolegów, patrz wyżej. :)

    > Kto tak naprawdę umie zmierzyć ogniskową realnego obiektywu?
    Nie umiem też zmierzyć czułości filmu, nie posuwam się jednak do
    stwierdzenia, że coś jest nieważne tylko z powodu, że nie umiem tego
    mierzyć.

    > wiele obiektywów zmienia ogniskową
    > przy ostrzeniu,
    W sposób raczej pomijalny dla tych rozważań. Mylę się?

    > poza tym nierzadko obiektyw ma inne ogniskowe z przodu i z tylu.
    Możesz rozwinąć ten temat w kontekście pytania autora wątku?

    > To nie ma nic wspólnego z ową pozorną zmianą ogniskowej -
    To IMHO właśnie to, co większość ludzi odbiera jako ową pozorną zmianę
    ogniskowej. Robiąc otóż zdjęcie ptaszka na drzewie obiektywem 300mm z
    "małą" matrycą, a następnie odbitkę 10x15 otrzymają taki rozmiar
    ptaszka jak z obiektywu 480mm i pełnej klatki. Są przekonani, że to
    obiektyw zaczął bardziej powiększać. Tymczasem, o ile rozumiem ten
    mechanizm, ptaszek jest większy na reprodukcji, bo obraz z małej
    matrycy musiał być bardziej powiększony aby zająć format 10x15.
    Inaczej mówiąc - obraz na obu matrycach jest taki sam - tyle, że na
    mniejszej ptaszek zajmuje większą jej część - nie dlatego, że jest
    większy, ale dlatego, że matryca jest mniejsza.
    To co. jak ja sobie wykadruję 1/4 obrazu (np na powiększalniku) a
    potem ten kawałek powiększę do 10x15 , to mój obiektyw z 300mm, zrobi
    się 1200mm? ;) No bo użyję wtedy kawałeczka klatki, czyli efektywana
    część zrobi mi się mniejsza. IMHO takie rozumowanie wprowadza tylko
    bałagan. No chyba, że czegoś nie rozumiem, to bądź tak miły i
    wyjaśnij.
    > choćbyś nie wiem jak powiększał mały obrazek, nie pojawią się brzegi obrazu, które
    > ten sam obiektyw zarejestrowałby na większym nośniku.
    Np pewnie, że nie, gdzie sugerowałem, że się pojawią? Patrz wyżej.

    --
    pozdrawiam
    Mirek

  • 15. Data: 2009-02-08 22:48:56
    Od: Mirek <m...@p...pl>

    On 8 Lut, 21:35, Waldek Godel <n...@o...info> wrote:
    > bo jak sam napisałeś, porównywanie ogniskowych nie ma sensu.
    Gdzie tak napisałem? :-o

    --
    Mirek

  • 16. Data: 2009-02-08 23:16:24
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marcin 'Cooler' Kuliński:

    > Guzik daje, a nie podobny kąt widzenia. Co najwyżej w podobny do
    > ludzkiego oka sposób oddaje perspektywę.

    Raczej chodzi o prostotę konstrukcji - 50mm dla 35mm zawsze miały najlepszą
    jakość optyczną i bywały najjaśniejsze.

  • 17. Data: 2009-02-08 23:24:04
    Od: "akara0" <a...@W...onet.pl>

    Użytkownik "zkruk [Lodz]"
    > wydumany przez wszystkich FF który niewiadomo co oznacza?
    jak to co? FireFox ;)

  • 18. Data: 2009-02-09 04:01:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Feb 2009, Radio Erewan wrote:

    > Ogniskowa nie ma nic wspólnego z wielkością klatki. Nawet w małpkach
    > najczęściej używa się poprawnego zapisu (znaczy nie potrafię sobie
    > przypomnieć takiej, która na obiektywie ma tylko zapis equiv. xx-xxx mm -
    > choć pewnie są).

    W tzw. "hybrydach" tak bywa. Mam ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2009-02-09 08:40:49
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 9 Feb 2009 00:16:24 +0100, Mateusz Ludwin napisał(a):

    > Raczej chodzi o prostotę konstrukcji - 50mm dla 35mm zawsze miały najlepszą
    > jakość optyczną i bywały najjaśniejsze.

    To znajdź mi tanią 50 do wielkiego formatu ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry

    --
    FAQ prf: http://www.prf-faq.prv.pl
    FAQ prfc: http://www.prfc-faq.prv.pl

  • 20. Data: 2009-02-09 12:59:52
    Od: McArti <a...@o...pl>

    niby takie łatwe pytanie a awantura jak 150 :-)

    podpowedź dla wszystkich nie kumających:

    Panasonic LX-3
    napis na obiektywie: 5.1-12.8,
    napis wokół obiektywu: 24mm WIDE.

    Panasonic FZ-18
    napis na obiektywie: 4.6 - 82.8,
    napis na obudowie! 35mm equiv. 28-504

    i dwa pytania retoryczne:

    czy obiektyw 16mm to "rybie oko"?

    czy jak mam Oly 510 z obiektywem 14-42 to mam rybie oko?