    From: Cezar <c...@t...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [ot] jaki serwer usenet
    Date: Tue, 25 Apr 2023 12:33:49 +0100

    On 25/04/2023 00:50, Arnold Ziffel wrote:

    > GG było i nawet news.gadu-gadu.pl było, z grupami gadu-gadu.*. Stało to na
    > IIS. Wysłałem parę (skutecznych) cmsg newgroup, napisałem do właściciela,
    > że warto byłoby to może zabezpieczyć, zaproponowałem przeniesienie na inn
    > i nawet robiliśmy jakieś ustalenia, ale temat umarł.
    >
    > Pamiętam, że miałem wtedy 16 lat, inn-a używałem wtedy lokalnie w roli
    > Hamstera (wpuszczałem mu posty ściągnięte suck-iem z innych serwerów,
    > potem eksportowałem to, co ja napisałem, żeby wysłać przez te serwery).
    >
    > news.aster.pl też było, i grupy aster.*, i jakiś serwer dotyczący
> [...]

    Nie wiem jak byśmy się przed tym bronili, Usenet umrze śmiercią
    naturalną. Neostrada i inni tylko po woli odłączają kroplówki.
    Nowych użytkowników nie ma. Starzy się wykruszają.

    Mając statystyki roczne możesz w większym lub mniejszym
    prawdopodobieństwem przewidzieć kiedy to nastąpi.
    W UK, BT wyłączyło swoje bramki w 2014, Virgin dociągnął do 2021r

    Dziwie się ze Google jeszcze nie zamnkęło swojej bramki ale znając ich
    historię (https://killedbygoogle.com/) to zrobią to bez skrupułów i
    bez zbędnej zwłoki.

    Co do komunikatorów to w UK rządzi Whatsapp i też cięzko się bez niego
    obejść. W zasadzie wszystko załatwiane jest gra grupach whatsappowych -
    włącznie z komunikacją ze szkołą dzieci i innymi rodzicami.
    Też nie lubie pisać z telefonu ale jest dość schludna bramka
    https://web.whatsapp.com/
    Telegram ma podobną.

    Dużą zaletą Usenetu jest to że jest zdecentralizowany więc jedna osoba
    nie może wyciągnąć wtyczki i wyłączyć wszystkiego. Oczywiście hierarchie
    są kontrolowane ale nic nie stoi naprzeszkodzie żeby nie stworzyć swojej
    i jej rozpropwagować.

    Jeśli chodzi o nowe projekty zdecentralizowanej komunikacji to jest np
    Matrix: https://matrix.org/
    Jest też obsługiwany natywnie w Thunderbird.

    c.