  • Data: 2017-01-25 12:24:20
    Temat: Re: odbior AM
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    HF5BS pisze:

    > Zdecydowanie był :))

    > I ta właściwość akurat mnie nie zdziwiła - sklecone trzy tranzystory
    > (Elektronika dla wszystkich Wojciechowskiego, wzmacniacz "mini-Max";

    To najbardziej klasyczny z klasycznych przykładów publikowania czegoś,
    co nie działa, bo działać nie może. Do tego dorobiono całą ideoligię,
    ileż to rozmaitych zastosowań praktycznych może mieć ta prosta
    konstrukcja. Prostota była zaiste wzruszająca -- trzy tranzystory
    w układzie Darlingtona, bez ani jednego elemnentu polaryzującego,
    opisane jako "wzmacniacz małej częstotliwości". Legenda miejska,
    za którą podążyło wielu hobbystów, którzy to lutowali i zachodzili
    w głowę, dlaczego nie działa to tak, jak opisano.

    Ja też tę drogę przeszedłem. Dowiedziawszy się, że tranzystor wzmacnia,
    skonstruowałem sobie wzmacniacz z jednego tranzystora. Któren jednak,
    drań przebrzydły, wzmacniać nie chciał, a jedynie chrypiał. Dopiero gdy
    grzebałem przy konstrukcji spoconym paluchem, zaczął coś czysto odtwarzać.
    I w ten sposób odkryłem wstępną polaryzację tranzystora i jej rolę w życiu
    elektronika. Tyle że ja byłem wtedy w wieku, w którym nie każdy jeszcze
    umie dobrze czytać, a co dopiero książki pisać.

    > zawsze mnie zastanawiała niechęć p. Janusza do tranzystorów npn

    Po prostu ich wtedy nie było, tu nie ma nad czym się zastanawiać.

    --
    Jarek