-
11. Data: 2010-08-23 22:59:54
Temat: Re: obroty silnika a zmiana biegu
Od: Olek Kwaśniewski <olek-kropka-kwasniewski-malpka-@gmail-kropka-com>
W dniu 2010-08-22 11:07, Soulfixer pisze:
> ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic
> maszynie :P
>
graniczną wartością jest odcięcie zapłonu, jeżeli masz potrzebę tak jechać
--
Olek
-
12. Data: 2010-08-24 00:38:01
Temat: Re: obroty silnika a zmiana biegu
Od: Wieca <w...@p...onet.pl>
W dniu 2010-08-23 19:51, Soulfixer pisze:
> Dziekuje wszystkim za wyjasnienia ;)
>
> ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy
> na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i
> maksymalne powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak
> teoretycznie ksiazkowo :)
>
Teoretycznie to powinieneś dawać bieg w górę przy 9352 obrotach a w dół
musisz przydusić maszynę aż na 8157 obrotów. Wtedy jest optymalnie i
książkowo. Oczywiście o ile masz prawidłowo wyregulowane zawory i
ciśnienie w kołach odpowiada zalecanemu 2,253 bar przód i 2,5213 bar tył.
--
Pozdr
Wieca
DL-1000 V-Strom Zjadacz wróbli
-
13. Data: 2010-08-24 05:56:36
Temat: Re: obroty silnika a zmiana biegu
Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>
W dniu 2010-08-24 02:38, Wieca pisze:
> W dniu 2010-08-23 19:51, Soulfixer pisze:
>> Dziekuje wszystkim za wyjasnienia ;)
>>
>> ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy
>> na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i
>> maksymalne powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak
>> teoretycznie ksiazkowo :)
>>
>
> Teoretycznie to powinieneś dawać bieg w górę przy 9352 obrotach a w dół
> musisz przydusić maszynę aż na 8157 obrotów. Wtedy jest optymalnie i
> książkowo. Oczywiście o ile masz prawidłowo wyregulowane zawory i
> ciśnienie w kołach odpowiada zalecanemu 2,253 bar przód i 2,5213 bar tył.
Oszszsz ku... to ja mam 2.5214. To dlatego biegi nie wchodza....
SERIO: zakres powyzej mocy maksymalnej, czy i na ile jest uzywalny?
Klasyczna teoria mowi, ze już lepiej bylo byc na nastepnym biegu, lepsze
dawkowanie itd.
Czy bywa sie na nim tylko ze wzgledu na dynamike (np czas zmiany biegow)
podczas intensywnego rozpedzania? Jednak w moto to sa sekundy lub ulamki
sekund "przebywania" na jednym biegu.
Pytam o tyle, ze instruckje samochodowe nie zaglebiaja sie w obroty mocy
max a obroty maksymalne, te od mocy sa przedstawiane jako maksymalne i
tyle, motocyklowe z upodobaniem to odrozniaja.
-
14. Data: 2010-08-24 08:58:09
Temat: Re: obroty silnika a zmiana biegu
Od: kakmar <k...@g...com>
Dnia 24.08.2010 Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał/a:
>
> SERIO: zakres powyzej mocy maksymalnej, czy i na ile jest uzywalny?
> Klasyczna teoria mowi, ze już lepiej bylo byc na nastepnym biegu, lepsze
> dawkowanie itd.
Jak chce się szybko, to się używa, i w autach i w motocyklach. Zwykle
utrata mocy powyżej obrotów mocy maksymalnej jest mniejsza niż ta
związana ze zmianą przełożenia. I dlatego zwykle warto ciągnąć pod
odcięcie. Oczywiście zależy to od konkretnego silnika i reszty pojazdu.
> Czy bywa sie na nim tylko ze wzgledu na dynamike (np czas zmiany biegow)
> podczas intensywnego rozpedzania? Jednak w moto to sa sekundy lub ulamki
> sekund "przebywania" na jednym biegu.
I montuje się automaty pomagające zmieniać biegi.
>
> Pytam o tyle, ze instruckje samochodowe nie zaglebiaja sie w obroty mocy
> max a obroty maksymalne, te od mocy sa przedstawiane jako maksymalne i
> tyle, motocyklowe z upodobaniem to odrozniaja.
>
Instrukcje niestety zupełnie pomijają wiele możliwych zastosowań dla
pojazdów, co nie znaczy że można tylko to co w instrukcji.
--
kakmaratgmaildotcom
-
15. Data: 2010-08-26 00:50:19
Temat: Re: obroty silnika a zmiana biegu
Od: Sławo <s...@g...com>
On 22 Sie, 10:54, Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net> wrote:
> ...
> to optymalna zmiana biegu na wyzszy powinna nastepowac miedzy 8 000 a 1
> 000 obrtow??? czyli kolo powiedzmy 8 000 ??? a czy zmiana biegu an wyzszy
> w zakresie 4 000 - 6 000 obrotow tez nie bedzie bledem i nie bedzie
> szkodzic maszynie ??? krotko mowiac jezeli ma sie takie obroty ze maszyna
> nie szarpie to jest ok Very Happy??? bo ogolnie slyszalem ze zbyt male
> obroty moga byc bardziej szkodliwe od tych wysokich (oczywiscie bez
> przesadyzmu) :)
>
Jezdze GPZ 750 (4 cylindry, ok 80 koni) i utrzymuje obroty w zakresie
2-10 tys :) Z tym ze na niskich obrotach ledwo muskam manetke (wieksze
odkrecenie i tak prawie nic nie zmieni, a wal dostanie w tylek), ze
wzrostem obrotow odkrecam bardziej, stopniowo.
Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale
nie musi byc malo dynamiczna) jest jazda na obrotach maksymalnego
momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co
wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem.
---
Sławo
http://motokraina.pl
-
16. Data: 2010-08-26 08:13:43
Temat: Re: obroty silnika a zmiana biegu
Od: marider <m...@g...pl>
Sławo pisze:
> Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale
> nie musi byc malo dynamiczna) jest jazda na obrotach maksymalnego
> momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co
> wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem.
Cholera wtedy nie wiem czy na miescie wrzucilbym 2ke jakbym tak jezdzil
a na 1ce pociagnie 166km/h wiec przy 10 tys obr mialbym cos kolo
120-140km/h a to ekonomiczne na pewno nie jest, przy wyzszych biegach
tymbardziej..
Wszystko zalezy od tego co chcesz osiagnac na drodze w danej chwili i
warunkach oraz na danym motocyklu. Nie ma zlotej recepty.
Pzdr
--
marider
Wsciekla Rn20 + dodatki ( sprzedam )
galeria - http://tinyurl.com/32lzh49
-
17. Data: 2010-08-26 19:23:15
Temat: Re: obroty silnika a zmiana biegu
Od: EM <e...@p...onet.pl>
> Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale
> nie musi byc malo dynamiczna) jest jazda na obrotach maksymalnego
> momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co
> wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem.
Ale to jest jakiś dziwny parametr i nie sposób go odnaleźć/oszacować.
A mówienie, że powinno się jeździć na obrotach pomiędzy maksymalnym
momentem a mocą to nieporozumienie, które jest tutaj nieraz powtarzane.
Za niskie obroty się po prostu czuje i tyle. Jeśli motocykl nie bardzo
reaguje przyspieszeniem na gaz oznacza, że obroty na pewno są już za niskie.
Moja klasyczna Honda przykładowo ma max moment @ 6krpm, a max moc @
7,5krpm. Czerwone pole od 8krpm.
Silnik jest bardzo elastyczny, bez problemu jeździ się od 2krpm, ale
fajnie i lekko silnik pracuje w granicach 3-4krpm, kiedy duże
przyspieszenie nie jest konieczne.
--
Pozdr
EdiM