  • 141. Data: 2024-10-26 21:20:58
    Temat: Re: nurtuje mnie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    [...]
    > Do strażackich kamizelek też pewnie użyto wyszukanego specjalistycznego
    > produktu. Według tego źródła:
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Alkane#Physical_proper
    ties

    > dodanie jednego węgla podnosi temperaturę przemiany o kilka stopni.
    > To musi być coś z okolic C27H56 i w miarę czyste.

    Pomyliłem się o jedno oczko. To źródło:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Higher_alkane#Pentacos
    ane_to_triacontane

    dla heksakosanu (C26H54) podaje temperaturę 56.4°C. Heptakosan (C27H56)
    ma już 59,5°C.

    --
    Jarek

  • 142. Data: 2024-10-27 00:52:55
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-10-26 08:01, Jarosław Sokołowski wrote:

    > To też. Ale zacząć najlepiej od ciepła właściwego:
    >
    > kwarc -- 670 J/gK

    Piasek ma blizej 800 a niektore zrodla podaja 880.

    > woda -- 4190 J/gK
    >
    > Ponad sześć razy więcej. Energia przechowywana we wodzie podgrzanej od
    > 20 do 100 stopni jest niewiele mniejsza od tej w piachu o temperaturze

    Ledwie moze 4razy wiecej.
    Czyli potrzebujesz nadal 2x wiecej wody niz piachu.

    > 700°C. Jeśli uwzględnić straty w *możliwym* do uzyskania zbiorniku,
    > nawet większa. Ale ludzie dają się owładnąć jakiejś idei, potem tylko
    > dumaja i dumają. A tak poza tym, to jako zbiornik ciepła najlepsza jest
    > parafina. Nie ze względu na ciepło właściwe, ale ogrone ciepło topnienia.

    Kup tej parafiny i magazynuj cieplo. I powiedz strazakom ze masz jej tam
    50 ton jakby tak sie zapalilo.

    A i policz ile bys mogl pradem grzac zanim splacisz koszty tej parafiny.
    Mowimy tu o kilkudziesieciu tonach.

    A i podumaj jak bedziesz ja studzic bo ma te wade ze zestalona zalepia
    przewody a po osadzeniu sie na wezownicy przestaje przewodzic cieplo. Co
    niby jest zaleta w budowie zbiornika ale wada przy odbieraniu ciepla.

    > Parafin jest wiele, można sobie wybrać, przy jakiej temperaturze pracuje
    > zbiornik (doprowadzamy i odprowadzamy ciepło, a temperatura wciąż ta sama;
    > co dla wielu też pewnie jest niepojęte).

    Widzisz, nie podumales i wyszlo jak zwykle.

    --
    Lukasz

  • 143. Data: 2024-10-27 00:59:11
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-10-26 11:52, Pixel(R)?? wrote:
    > W dniu 26.10.2024 o 17:03, Jarosław Sokołowski pisze:
    > [...]
    >>
    > Piasek ma znacznie większą gęstość dla energii a woda to raczej nie.
    >
    > Podgrzejesz piasek do setek stopni a wodę tylko do 100 :)
    > Są nawet takie magazyny z piaskiem i wymianą ciepła na zasadzie wentylacji.

    Tak, cala zabawa z piaskiem polega na tym ze jest tani, latwo sie
    serwisuje. W poczatkowym okresie uzycia takiego bufora nawet nie trzeba
    wiatraka bo powietrze z piwnicy samo wyjdzie do pomieszczen (a wrecz
    bedzie to klopotem bo bedzie go uciekac az za duzo) a potem jest nadal
    prosto bo starczy dmuchac i nie trzeba sie martwic tematami korozyjnymi,
    przeciekami itp. Ot wiatrak i tyle.

    Wode rozwazalem ale ma te wade ze koroduje i zbiornik nadal trzeba
    izolowac. Przecieki sie naprawia trudno. Rozwiazanie ma byc proste i
    piaskowy akumulator jest taki za wyjatkiem tej nieszczesnej izolacji.

    --
    Lukasz

  • 144. Data: 2024-10-27 01:17:00
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-10-25 12:41, Mirek wrote:

    > Wełna szklana chyba wytrzyma, skalna też.
    > Na spód płytki z wahadłowca, jakiś pumeks czy coś.
    > Ale nie wiem czy jest sens - piasek sam w sobie dobrze izoluje - daleko
    > od grzałek dużej temperatury nie będzie.

    Tak liczylem se to.
    Sęk w tym ze wyszlo mi ze trzeba okolo 70 ton piachu ktory w calosci ma
    700stopni.

    To sprawia ze mamy dosyc duza powierzchnie zewnetrzna i mase czasu aby
    energia sie przemieszczala.

    W praktyce wyglada to jak jakies 100m2 przegrody gdzie z jednej strony
    chcemy 20 stopni a z drugiej jest 700. I to 600-700 przez tygodnie wiec
    nie ma co liczyc na moderacje samego piachu.

    Alternatywnie, zamiast piachu co innego co jest stabilne termicznie,
    tanie i pojemne cieplnie.

    Parafiny odpadaja - latwopalnosc, woda jest zbyt problematyczna w duzych
    skalach.

    IMHO proscie znalezc izolator niz bardziej pojemne medium.
    Wata szklana ma przewosnosc na poziomie powiedzmy 0.032W/mK

    Czyli przy 700 stopniach i grubosci przegrody 30cm mamy jakies 60-70W m2
    minimum.

    przy tych 70 tonach piachu mielibysmy prawie 100m2 takiej przegrody.
    Czyli jakies 6000W, prawie non stop inicjalnie (miesiac-6 tygodni) i w
    okresie pozno letnim i jesiennym.

    Mozna dodac waty. Troche pomoze. Ale dochodzimy do 60-100cm waty. Nieco
    drogawo. Ale da sie zrobic.

    --
    Lukasz