    From: ptoki <p...@e...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: nurtuje mnie
    Date: Sat, 26 Oct 2024 17:52:55 -0500
    <vfcoou$bsc$1@news.chmurka.net> <vfgl91$gp2$3@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    On 2024-10-26 08:01, Jarosław Sokołowski wrote:

    > To też. Ale zacząć najlepiej od ciepła właściwego:
    >
    > kwarc -- 670 J/gK

    Piasek ma blizej 800 a niektore zrodla podaja 880.

    > woda -- 4190 J/gK
    >
    > Ponad sześć razy więcej. Energia przechowywana we wodzie podgrzanej od
    > 20 do 100 stopni jest niewiele mniejsza od tej w piachu o temperaturze

    Ledwie moze 4razy wiecej.
    Czyli potrzebujesz nadal 2x wiecej wody niz piachu.

    > 700°C. Jeśli uwzględnić straty w *możliwym* do uzyskania zbiorniku,
    > nawet większa. Ale ludzie dają się owładnąć jakiejś idei, potem tylko
    > dumaja i dumają. A tak poza tym, to jako zbiornik ciepła najlepsza jest
    > parafina. Nie ze względu na ciepło właściwe, ale ogrone ciepło topnienia.

    Kup tej parafiny i magazynuj cieplo. I powiedz strazakom ze masz jej tam
    50 ton jakby tak sie zapalilo.

    A i policz ile bys mogl pradem grzac zanim splacisz koszty tej parafiny.
    Mowimy tu o kilkudziesieciu tonach.

    A i podumaj jak bedziesz ja studzic bo ma te wade ze zestalona zalepia
    przewody a po osadzeniu sie na wezownicy przestaje przewodzic cieplo. Co
    niby jest zaleta w budowie zbiornika ale wada przy odbieraniu ciepla.

    > Parafin jest wiele, można sobie wybrać, przy jakiej temperaturze pracuje
    > zbiornik (doprowadzamy i odprowadzamy ciepło, a temperatura wciąż ta sama;
    > co dla wielu też pewnie jest niepojęte).

    Widzisz, nie podumales i wyszlo jak zwykle.

    --
    Lukasz