  • Data: 2024-10-23 14:07:50
    Temat: Re: nurtuje mnie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > W tinie jest nawet prościej, bez edycji .newsrc.
    [...]
    > wciskam r, żeby wyświetlić wszystkie posty (a nie tylko nieprzeczytane)

    Ale przecież tych "wszystkich" uzbierało się już prawie 800 tysięcy!
    Ściągnięcie i obróbka tylu nagłówków trwałaby masakrycznie długo.
    Stąd pomysł z preparowaniem .newsrc -- czytnik działa błyskawicznie.

    Teraz sobie pomyślałem, że można napisać sktypt, który po podaniu
    Mesg-Id ściągnie pewną liczbę młodszych wiadomości i wykilluje te,
    które nie zawierają referencji do tego Mesg-Id. W efekcie slrn
    wyświetli tylko ten wątek.

    > Tak, to prawda. Jakoś ciężko jest mi odrzucić nasze reguły. Nie
    > dziwne, chyba każdemu jest ciężko. Ale trudno jest mi przyjąć
    > te dziwactwa fizyki kwantowej na wiarę -- "bo tak".

    Nie trzeba na wiarę, można zaufać aparatowi matematycznemu. Tak
    to dzieje się w naukach ścisłych, które polegają na formalizacji
    dowodzenia. Dostajemy wtedy urzędowe zaświadczenie z pieczątką,
    że tak właśnie jest i inaczej być nie może. Niektórych strasznie
    taki papierek rajcuje. Jednak w praktyce niewiele się to różni
    od "bo tak" albo "na wiarę", ponieważ...

    > Staram się zrozumieć. Tylko rozumienie tutaj zawodzi.

    ...od tego wszystko zależy. Tylko w ten sposób można dokonać czegoś
    *nowego*. Trzeba rozumieć, trzeba czuć, trzeba mieć wyobraźnię. Bez
    tego najwyżej ma się wiedzę pozwalającą zaliczyć egzamin na "pięć".

    > Więc jaka jest odpowiedź na tę zagadkę z magnesem?

    Dzieje się wśród atomów. Szkolna nauka separuje od siebie różne
    zjawiska fizyczne. Jak ciepło, jak energia wewnęrzna, to się mówi
    o podrygujących bez ładu i składu cząsteczkach. Jeśli magnetyzm --
    to domeny jak kolumny żołnierzy, porządkowanie, w szeregu zbiórka
    itd. A to wszystko łączy się i wzajemnie od siebie zależy.

    > Nurtuje mnie to.

    I nie powinno przestawać.

    --
    Jarek