  • Data: 2024-10-20 02:07:44
    Temat: Re: nurtuje mnie
    Od: ptoki <p...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2024-10-18 05:45, Jarosław Sokołowski wrote:

    > "Belive" to jest "wierzyć", czyli nie to samo. Użyty przeze mnie

    Oni tak mowia. Nawet w kontekscie nauki.

    > czasownik w polskiej terminologii naukowej przewija się często.
    > I bardzo dobrze się sprawdza "obsługując" różne przypadki. Na
    > inne języki nie musi być zawsze przekładany tak samo. Na przykład
    > "poziom ufności" (taki termin ze statystyki) to będzie "confidence
    > level". Za to w technice i naukach stosowanych często odpowiada mu
    > angielski czasownik "trust".

    Tyle to ja wiem. Nie zbaczaj z tematu. Piszemy o naukowosci a nie o
    lingwistyce.

    > Takim szamanem był na przykład Einstein. Gadał jakieś głupoty,
    > wypisywał dziwne wzory, za czym nie stały żadne doświadczenia.
    > W ogóle dziwny był z niego facet, bo jednocześnie nie bał się
    > jeździć windą i latać samolotem -- ufał obliczeniom inżynierów
    > liczących ze wzorów Newtona.

    Milion takich bylo. Jemu sie udalo wymyslic cos co sie w rzeczywistosci
    ziscilo. Ot, zalozyl pewne sprawy, dodal matematyke i wyszlo ze sie
    zgadza. Masie innych nie wyszlo.

    Czy byl geniuszem? Pewnie czesciowo tak, bo matematyke ogarnial. A
    czesciowo polegal na szczesciu. Stalej kosmologicznej nie rozgryzl.

    Tak czy siak, ano on ani wielu jemu podobnych nie starali sie zamiatac
    pytan pod dywan tylko otwarcie pokazywali co maja, jak to sie ma do
    rzeczywostosci i jak sie to potencjalnie moze nadac do uzytku.

    W odroznieniu od tych strunowych.

    No i osobiscie mnie drazni jak widze takich mundruwcuf jak de grasse
    tyson raz pitolacych o potedze nauki a za 30 sekund odwolujacych sie do
    zaufania. Na zasadzie my naukowcy jestesmy madrzy i wiemy ze jest tak a
    tak a ty zie zamknij i nie dyskutuj tylko nam ufaj i wierz bo naukowcami
    jestesmy i wiemy dobrze.

    Nie raz i nie dwa go na tym lapalem i od tego czasu mam na takie
    podejscia uczulenie.

    --
    Lukasz