  • Data: 2024-10-22 15:25:55
    Temat: Re: nurtuje mnie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 19 Oct 2024 22:10:26 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Nie. To kwestia fundamentalna wynikająca z przyjęcia operacyjnej
    > definicji temperatury.

    W sensie, że to średnia energia kinetyczna cząsteczek, a ta jest
    stochastyczna?

    pokój duży, dużo cząsteczek, to się IMO dobrze uśrednia.
    Nie wiem czy te 0.01 C może być obserwowalne.

    Trudniej będzie IMO zapewnić stabilne warunki całemu pokojowi -
    pewnie bedzie gdzies od zewnątrz grzany i chłodzony, a potem prądy
    konwekcyjne zrobią fluktuację. Trzeba by IMO pokój w termosie, i może
    w drugim termosie.

    A propos - czy ruchy Browna mogą tu być przykładem fluktuacji?

    One takie nie bardzo makro, ale też nie całkiem nano ...

    J.