  • Data: 2024-10-21 13:22:59
    Temat: Re: nurtuje mnie
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel) szukaj wiadomości tego autora

    > Czas poszedł na technikalia, czy na czytanie?

    Głównie na technikalia.

    > Co do tego pierwszego, to ja przełączam czytnik na news.icm.edu.pl i mam
    > wszystko jak na dłoni.

    Ja przełączyłem na news-archive.icm.edu.pl, ale pobranie overview z niego
    przerasta możliwości... w zasadzie nie czytnika, a serwera. Zrywa
    połączenie po jakimś czasie. Testowane na dwóch czytnikach.

    O samym news.icm.edu.pl nie pomyślałem, a faktycznie najstarszy artykuł na
    pme stamtąd jest z 2010 r. To w sam raz.

    Ściągnąłem archiwum z https://usenet.nereid.pl/, ściągnąłem tbrowser z
    https://github.com/wolfpld/usenetarchive/, zbudowałem (brakowało kilku
    rzeczy, bibliotek, samego systemu budowania), zadziałało. Obsługa tbrowser
    okazała się intuicyjna, więc nie musiałem czytać żadnych manuali, itd.

    > Można do niej podejść odtwórczo, czyli patrzeć na wzory, które ktoś
    > napisał, cieszyć się, że lewa strona równa się prawej i komentować,
    > jakie to wszystko ma dziwne konsekwencje. A można próbować ją poczuć.
    > Wtedy nawet foton, który przenika jednocześnie przez dwie szczeliny i
    > sam ze sobą interferuje, przestaje być dziwny.

    Fizyka kwantowa zawsze była dla mnie dziwna i niezrozumiała. Nawet ten
    foton. Niby cząsteczka, a fala. Czemu w ogóle funkcja falowa się załamuje
    w momencie dokonania obserwacji? Z tego co wiem, nadal tego nie wiadomo.

    I co ten foton (czy ogólnie zjawiska kwantowe) ma do opisanego
    eksperymentu myślowego z magnesem i ferromagnetykiem? Jakie tam zjawiska
    zachodzą, że to perpetuum mobile nie działa (bo zakładam, że nie działa)?

    --
    Spotyka się dwóch Polaków. Dawno się nie widzieli.
    - Co tam u ciebie?