  • Data: 2009-04-05 15:35:18
    Temat: Re: nowy koń (kucyk?) w stajni Canona EOS 500D
    Od: dominik <n...@d...kei.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Sergiusz Rozanski pisze:
    > Puki nie wywołamy do bitmapy jest, połówka negatywu nadal jest negatywem.

    Oczywiście że nie jest.
    Byłaby innym negatywem, gdybyś zmienił filtr AA, bayera i porozszerzał
    celki. Wtedy owszem pobierałbyś mniejszy obraz, przy okazji pewnie z
    mniej zaszumionym ISO itd. Tak czy inaczej skutkowałoby to faktyczną
    wymianą matrycy, co programowo nie jest do osiągnięcia.
    To co promujesz jako sRAW to jakiś dziwny format z sztucznie podciętymi
    informacjami. Jeśli przedstawia się on jako część dużego obrazu, to
    musiał zadziałać jakiś algorytm, który to zmniejszał, a niestety nie ma
    takiego który będzie optymalny w każdym przypadku. Dodatkowo zmniejszane
    są informacje z czegoś co przeleciało przez filtr aa i bayera, a to może
    skutkować dodatkowymi artefaktami w innej wielkości, podobnie też trzeba
    zastosować kolejne algorytmy do wywalania tychże artefaktów.
    Podsumowując albo masz coś co jest średnie do użytku, albo coś co czasem
    będzie niezłe, a czasem zupełnie popsute. Tak czy inaczej RAWem to
    jakkolwiek już nie jest.

    > Ale je wiem jakiej wielkości odbitki robię. Z reguły jest to 10x15 z
    > selphy, czasami 20x30 z labu.

    Też nie robię zazwyczaj większych. 40% to 10x15, 30% to 20x30, 10% to
    40x60 i reszta % to reszta różnych.
    Ale nigdy nie znam dnia i godziny kiedy zrobię ładne zdjęcie, które
    poleci na wystawę czy coś takiego. Tak samo światłomierze się mylą i
    zawsze jest to RAW, bo łatwo go poprawić.
    To że większość to 10x15 nie znaczy, że absolutnie więcej Mpix mi nie
    trzeba. Czasem nawet z bardzo dużych kadruję do tego 10x15.

    > Nie wiem, jak dostaję raw z ekwiwalentu matrycy o mniejszej ilości pixli.
    > Jak to się ma do AA i szumów - obawiam się że korzystnie, zdjęcie nadal
    > jest wynikiem całej matrycy - a interpolacja w dół jest dla filtra i
    > szumu korzystna, więć w tym skalowaniu również nie widzę problemu aby była.

    Ma się to tak.. że zależy. Źle skalując szum możesz ślicznie wzmocnić, a
    szczegóły wywalić. Zrób sobie testy i przekonasz się o tym szybko.
    Najlepsze efekty (najprzyjemniejsze dla oka) daje użycie kilku
    algorytmów odszumiania, rozmywania i dopiero skalowania. Każdy z nich
    jednak jest do wysterowania i nie ma optymalnych dla każdego z zdjęć
    parametrów. Jeśli tak by miał wyglądać ten sRAW to nie chcę nawet o nim
    jednak słyszeć, bo często będzie tak, że dobierze masę artefaktów.

    > Skoro solidnie to nie mam się czego obawiać, jak by to niesolidnie zrobili
    > to i owszem.

    W tym znaczeniu miałem na myśli to, że ten RAW nie tak wiele znów różni
    się od JPEG, który swoje oczywiste ograniczenia ma.
    Jeśli to zostało już skalowane, już odszumiane, wyostrzane itd... to ja
    już sensu w dalszej obróbce nie widzę, bo tylko więcej artefaktów można
    się nabawić.

    > Eh, ale serii nie użyję do "kręcenia" portretu, tylko np do zapisu manewru
    > jazdy samochodu - chyba to czujesz prawda?

    Nie korzystam z serii wiele i nigdy mi tego tu nie brakowało.
    Uważam, że te opcje do znalezienia dziś w amatorskich aparatach dla
    takich potrzeb są zupełnie niezłe.
    Owszem tu i 1000fps byłoby lesze, ale znów nie generalizujmy, że
    sytuacje nie występujące nawet w 1% powinny przeważać przy wyborze aparatu.

    > Ok, dodstajesz raw będący ekwiwalentem matrycy o 2x mniejszej rozdzielczości,
    > ale tej samej powierzchni - rozumiesz?

    Oczywiście, że nie dostaję RAW taki jak z mniej gęstej matrycy -
    tłumaczyłem to wyżej.

    > Ale czemu mam nie podawać takiego argumentu, skoro ja nic poza pocztówkę i
    > ciut nie wychodzę, a mam zapas na A3. A w korku w jagu masz klime i dvd
    > więc jest różnica.

    Ale my nie rozmawiamy akurat o klimie i dvd.
    Rozmawiamy o sensie formatu który opisujesz.

    > Ile masz w tej swojej kamerce na krótkim końcu, podaj no model.

    Dla ścisłości - nie forsuję jakiejkolwiek małej kamerki, więc i modeli
    nie dostaniesz.

    > I co? A dvd?

    DVD też. Będzie w końcu miało do pokazania obraz fullhd z 60klatkami, z
    tym tylko, że obraz będzie zmieniał się co 3 klatki. Jak wspominałem dla
    zapisu będzie to nieźle i dla odtworzenia.

    > No bo nie potrzebuję próbki, jak byś dostał aparat który robi 25Mpix, ale
    > 50000x500 to byś potrzebował próbkę by stwierdzić że to kicha? Wybacz, ale
    > w eu film bez 24/25/50 fps się nie nadaje do niczego.

    I zapomniałeś o 60fps, na które bez problemu skonwertujesz to z 20fps.
    Oczywiście, że fullHD z 20 klatkami jest lepsze od braku jakiegokolwiek
    fullHD.

    > Mam jeszcze małoobrazkowego eos 500 :)

    Łeee.. ten się nie liczy :) hihi :)

    --