  • Data: 2009-11-17 19:20:39
    Temat: Re: notebook z ekranem z podswietlaniem led do fotek - warto?
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl> szukaj wiadomości tego autora

    PS pisze:
    > czy ekrany lcd z podswietlaniem led w notebookach sa choc troche
    > lepsze do odrobki zdjec od standardowych lcd? czy tez roznica jest
    > pomijalna?

    Podświetlanie LED daje bardziej nasycone kolory - jak dla mnie to aż do
    bólu. Mam właśnie przed sobą trzy notebooki:

    Pierwszy - klasy domowej, 17 cali, z podświetlaniem CCFL - ten daje
    kolory stonowane, dosyć wąski gamut, kolor ten sam na całym ekranie,
    jasność świecenia niezbyt równomierna. Do obróbki zdjęć nadaje się tylko
    jako tako. Całkiem niezły do gier.

    Drugi - wyższej klasy biznes, 15,4 cala, CCFL - kolory jeszcze bardziej
    stonowane, gamut węższy (zaryzykowałbym nawet twierdzenie, że węższy niż
    wydruku z Epsona R2880), podświetlenie niezbyt równomierne, ale kolor
    jednorodny na całej powierzchni. Nadaje się do pokazania zdjęć na
    imprezie i nic więcej. Idealny do grafiki prezentacyjnej i obróbki tekstu.

    Trzeci - mobilna stacja robocza/graficzna, 17 cali z podświetlaniem RGB
    LED - kolory niezwykle żywe i ekstremalnie nasycone, szczególnie w
    obszarze czerwieni. Gamut bardzo szeroki. Jasność znacznie równiejsza
    niż w poprzednich, ale za to kolor niejednorodny - miejscami lekko
    różowawy, miejscami lekko zielonkawy. Zgodnie z oświadczeniem producenta
    - ten typ tak ma (oczywiście wcale nie musi tak mieć, ale konieczna
    byłaby lepsza kontrola jakości u producenta samego ekranu - producent
    tego notebooka nie produkuje ekranów tylko je kupuje).

    Jeżeli będziesz obrabiać zdjęcia na ekranie z podświetleniem RGB LED, to
    obawiam się, że nawet po zastosowaniu kalibracji większość odbiorców
    będzie widzieć zupełnie inny obraz niż Ty - wyjątkiem będą tylko inni
    szczęśliwi posiadacze ekranów z podświetleniem RGB LED.

    Jakub Roguski

    http://www.roguski.eu