  • 31. Data: 2018-09-11 21:16:34
    Temat: Re: nośnośćregałów
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-09-11 o 19:17, WM pisze:
> [...]
    pl...

    > Jest dużo długich ścisków do wyboru.
    > http://swiatnarzedzi.com.pl/all/wolfcraft/3038000_la
    cznik-2.jpg

    Ja potrzebuję głębokie a nie długie.
    https://www.techmiks.pl/scisk-srubowy-stolarski-zeli
    wny-gleboki-tgnt-ze-sprawdzona-rekojescia-drewniana-
    bessey.html

    > Dać prowadzenie, to nie spadnie.

    Sposób wiele. A te łukowate belki są jednym z nich.

    Robert

  • 32. Data: 2018-09-11 21:17:50
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-09-11 o 18:57, WM pisze:

    > Łatwiej mierzyć od brzegu niż od osi symetrii.
    > Trzeba mieć na względzie jak wykonawca to będzie mierzył.

    Widać, że praktyk z Ciebie. :-)

    Robert

  • 33. Data: 2018-09-11 22:19:17
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Widać, że praktyk z Ciebie. :-)

    Przez jakiś czas po studiach pracowałem na uczelni, a potem trafiłem
    jako konstruktor do zakładu produkcyjnego.
    Musiałem się szybko nauczyć jak się trzeba dogadywać z robotnikami :)
    Teoretycznie jest technolog, który bazy wymiarowe ważne dla
    konstruktora, powinien przeliczać na bazy technologiczne.
    W praktyce lepiej dogadać się bezpośrednio z wykonawcą, bo technolog
    potrafił nieźle namieszać.

    WM

  • 34. Data: 2018-09-12 11:37:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Łatwiej mierzyć od brzegu niż od osi symetrii.
    >Trzeba mieć na względzie jak wykonawca to będzie mierzył.

    Przeciez zeszlismy na bezwymiarowe, nikt tego mierzyl nie bedzie :-)

    P.S. jeszcze mi sie cos nasunelo ... spodziewamy sie wyniku w rodzaju
    (x-0.5)^4 ?
    To w rozwinieciu powinny byc inne wspoczynniki, oraz wyraz x^2.

    czy to jest (x-0.5)^4 +b*(x-0.5)^2 ?

    > bo przez tą bezwymiarowosc troche sie traci.
    > Nie wiemy ani jak gruba belka, ani jakie sily ... ani tak naprawde
    > jakie ugiecie.

    >Nic się nie traci jeżeli wiesz co robisz.
    >Wtedy nie musisz nawet liczyć sztywności belki, tylko wyznaczysz ją
    >doświadczalnie.

    Do analizy ogolnej - owszem, wygodne, ale jak Robert chcialby np
    docisk 50kG, to IMO - wygodniej od razu policzyc, a nie
    eksperymentowac.

    Pamietam, ale to nie zmienia ogolnosci.

    J.

  • 35. Data: 2018-09-12 13:39:24
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-09-12 o 11:37, J.F. pisze:

    > Przeciez zeszlismy na bezwymiarowe, nikt tego mierzyl nie bedzie :-)

    Zamiast całej książki z wykresami dla różnych danych, wykorzysta jeden
    ogólny wykres obejmujący wszystkie dane na raz. :-)

    > P.S. jeszcze mi sie cos nasunelo ... spodziewamy sie wyniku w rodzaju
    > (x-0.5)^4 ?
    > To w rozwinieciu powinny byc inne wspoczynniki, oraz wyraz x^2.
    >
    > czy to jest  (x-0.5)^4 +b*(x-0.5)^2  ?

    Można i tak, maść na szczury ;)
    Matematyk zrobi wykres dla połowy belki.
    Jak robiłem tokarzowi rysunek połowy wałka (do osi), to kręcił nosem, że
    on chciałby mierzyć na rysunku suwmiarką średnice, bo tak mu łatwiej. ;)

    > Do analizy ogolnej - owszem, wygodne, ale jak Robert chcialby np docisk
    > 50kG, to IMO - wygodniej od razu policzyc, a nie eksperymentowac.

    Już ja to widzę jak oblicza sztywność belki :)
    Zobacz jakie rozrzuty podają tablice dla E drewna:
    https://www.amesweb.info/Materials/Youngs-Modulus-of
    -Wood.aspx

    WM

  • 36. Data: 2018-09-13 18:06:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Sep 2018 13:39:24 +0200, WM napisał(a):

    > Już ja to widzę jak oblicza sztywność belki :)
    > Zobacz jakie rozrzuty podają tablice dla E drewna:
    > https://www.amesweb.info/Materials/Youngs-Modulus-of
    -Wood.aspx

    Ja tam wcale rozrzutow nie widze.
    Zakladam ze Robert wie, jakiego drewna uzyje, i ono wysuszone bedzie.

    A w sumie ... to chyba malo istotne.

    Dobierze jakos grubosc belki i podciecie, docisnie do wyprostowania,
    to na srodku bedzie rowny nacisk. Moze wiekszy lub mniejszy niz
    zalozony, ale rowny.

    Pozostaje kwestia dobrania nacisku na koncach, ale przeciez i tak nie
    ma w sciskach dynamometru, a do klejenia tak calkiem rowno byc nie
    musi.

    P.S. Jest jeszcze jedna metoda - sztywna belka, a pod nia gumowa
    dmuchana rura ...

    J.

  • 37. Data: 2018-09-13 19:05:52
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-09-13 o 18:06, J.F. pisze:

    -Wood.aspx

    > Ja tam wcale rozrzutow nie widze.
    > Zakladam ze Robert wie, jakiego drewna uzyje, i ono wysuszone bedzie.

    Potrafisz zmierzyć rzeczywisty procent wysuszenia drewna i jego wpływ na E?
    Drewno ponadto ma różnie rozłożone słoje w środku pnia i z brzegu.
    W tablicach podają średnie wartości z danej grupy.

    > A w sumie ... to chyba malo istotne.
    >
    > Dobierze jakos grubosc belki i podciecie, docisnie do wyprostowania,
    > to na srodku bedzie rowny nacisk. Moze wiekszy lub mniejszy niz
    > zalozony, ale rowny.

    Założy sobie strzałkę ugięcia i pod nią przeliczy zarys.
    Korekty ewentualne co do skali dobierze doświadczalnie.

> [...]
    > musi.
    >
    > P.S. Jest jeszcze jedna metoda - sztywna belka, a pod nia gumowa

    To jest dobre. Można dodać manometr wyskalowany w naciskach
    jednostkowych. Tylko co ze stabilnością?

    WM