  • 11. Data: 2018-09-11 09:49:14
    Temat: Re: nośnośćregałów
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-09-10 o 23:23, WM pisze:
    > Równanie bezwymiarowe linii ugięcia wygląda ładniej:
    >
    > Y= X^4-2*X^3+X      dla  0<X<1

    To ma zastosowanie dla dowolnego l?
    Wystarczy przeskalować krzywą, którą otrzymam?

    Robert

  • 12. Data: 2018-09-11 11:49:57
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > To ma zastosowanie dla dowolnego l?
    > Wystarczy przeskalować krzywą, którą otrzymam?

    Tak, to jest zaletą zmiennych bezwymiarowych, ich uniwersalność.

    Znając długość belki l i odległość od końca belki x, możesz wyliczyć
    zmienną bezwymiarową X=x/l.
    Dla tej współrzędnej X wyliczasz bezwymiarowe ugięcie -Y ze wzoru:
    Y= X^4-2*X^3+X

    Rzeczywiste ugięcie "w" uzyskasz mnożąc Y przez [(q*l^4)/(E*J*24)]

    Mnie uczono na studiach jak wprowadzać zmienne bezwymiarowe i czym są
    liczby podobieństwa.
    Jak rozmawiam z inżynierami młodego pokolenia, to mam wrażenie, że już
    ich nie uczą jakie ma zalety takie podejście.
    Młody wrzuca problem do programu komputerowego i ma rezultat.
    Nie robi analizy wpływu poszczególnych czynników na wynik.

    Przy podejściu bezwymiarowym, widać jaki jest ten wpływ na pierwszy rzut
    oka.

    w = Y * [(q*l^4)/(E*J*24)]

    Jeżeli zwiększymy obciążenie jednostkowe q dwukrotnie, to ugięcie w też
    się zwiększy dwukrotnie.
    Jeżeli zwiększymy długość belki zaledwie 1,2 raza (o 20%) to ugięcie
    zwiększy się około dwukrotnie.
    Jeżeli zmniejszymy sztywność belki dwukrotnie, to ugięcie zwiększy się
    dwukrotnie.

    WM

  • 13. Data: 2018-09-11 12:27:54
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-09-11 o 11:49, WM pisze:

    > Tak, to jest zaletą  zmiennych bezwymiarowych, ich uniwersalność.

    Dziękuję. :-)
    Czy siła z jaką belka dociska w miejscach czerwonych elementów będzie
    taka sama?
    Jeżeli będzie ich nieskończenie wiele to tak. Ale jeżeli będziemy je
    ujmować? Rozłoży się równomiernie?
    https://imgur.com/a/epppsy1

    Robert

  • 14. Data: 2018-09-11 12:48:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >taka sama?
    >Jeżeli będzie ich nieskończenie wiele to tak. Ale jeżeli będziemy je

    Niekoniecznie, chciales wyliczyc przypadek ciagly, to WM wyliczyl
    ciagly.
    A 4 ... troche malo ... ale moze roznice nie beda duze.

    >https://imgur.com/a/epppsy1

    Tylko uwazaj na jedno - wyliczenie obowiazuje dla konkretnego
    naprezenia/obciazenia, ktore założono na poczatku.
    Nawet jesli bylo symboliczne i bezwymiarowe :-)

    I trzeba takie wlasnie obciązenie przyłożyc, aby byl rowny rozklad. I
    powinno ono doprowadzic do likwidacji luzow na calej dlugosci.

    W sytuacji jak na rysunku taka krzywa belka obciazy punkty wewnetrzne
    jakos tam, ale zewnetrzne mocno zaleza od sily scisku sciskow.
    Jak dokrecisz tylko tyle, aby zlikwidowac luz na koncach, to sila na
    zewnetrznych elementach bedzie rowna zero.
    Dalsze skrecanie bedzie mocno wplywalo na sile na koncowych
    elementach, ale prawie wcale nie zmieni sily na tych srodkowych

    No i w tym sensie przyklad z 4 klockami jest wyjatkowo dobry, bo jesli
    tylko symetria zachowana, to zawsze mozna dociagnac konce tak, aby
    sily na wszystkich 4 klockach byly rowne.

    Jakas gumowa podkladka pomoglaby w rowniejszym rozprowadzeniu sil.

    J.

  • 15. Data: 2018-09-11 13:11:35
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-09-11 o 12:48, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Niekoniecznie, chciales wyliczyc przypadek ciagly, to WM wyliczyl ciagly.
    > A  4 ... troche malo ... ale moze roznice nie beda duze.

    Nie wiem dlaczego, ale dopuszczałem myśl, że ile by ich nie było to siła
    ma każdym klocku będzie taka sama.

> [...]
    >
    > I trzeba takie wlasnie obciązenie przyłożyc, aby byl rowny rozklad. I
    > powinno ono doprowadzic do likwidacji luzow na calej dlugosci.

    To rozumiem. Miałem wątpliwości czy moduł Younga będzie wpływał na
    kształt krzywej.

> [...]
    > Dalsze skrecanie bedzie mocno wplywalo na sile na koncowych elementach,
    > ale prawie wcale nie zmieni sily na tych srodkowych

    To jest dla mnie jasne.

    > No i w tym sensie przyklad z 4 klockami jest wyjatkowo dobry, bo jesli
    > tylko symetria zachowana, to zawsze mozna dociagnac konce tak, aby sily
    > na wszystkich 4 klockach byly rowne.

    No tak, jak nie będzie symetrii to pewnie siły już się rozjadą.

    > Jakas gumowa podkladka pomoglaby w rowniejszym rozprowadzeniu sil.

    Z jakiejś spienionej gumy.

    Robert

  • 16. Data: 2018-09-11 13:17:30
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > Teraz to uzupełnię i uporządkuję.
    > Gdzie:
    > q- obciążenie belki na jednostkę długości,
    > E - moduł Younga materiału belki,
    > J - moment bezwładnosci jej przekroju poprzecznego wzgledem głównej
    > centralnej osi bezwładnosci.
    >
    > Trzeba trochę uporządkować równanie wprowadzając zmienne bezwymiarowe.
    >
    > Y= w * [E*J*24/(q*l^4)]
    >
    > X= x/l
    >
    > Równanie bezwymiarowe linii ugięcia wygląda ładniej:
    >
    > Y= X^4-2*X^3+X      dla  0<X<1
    >
    > Skorzystam z Excela i zrobię szybko tabelkę linii ugięcia.

    Tak patrzę... ugięcie 30 cm na belce o długości 100 cm.
    Tak intuicyjnie wydaje się dużo. :-)

    Robert

  • 17. Data: 2018-09-11 13:32:08
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Tak patrzę... ugięcie 30 cm na belce o długości 100 cm.
    > Tak intuicyjnie wydaje się dużo. :-)

    To jest wartość bezwymiarowa, specjalnie przesadnie uwypuklona by lepiej
    było widać jej kształt.
    Jak chcesz to możesz pomnożyć ygreki np. przez 0,01 lub nawet przez
    0,001 ;)

    Jeszcze jedna uwaga.
    Linia ugięcia belki jest liczona w sposób uproszczony, przy założeniu
    małego ugięcia.

    WM

  • 18. Data: 2018-09-11 13:43:51
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > taka sama?
    > Jeżeli będzie ich nieskończenie wiele to tak. Ale jeżeli będziemy je

    Kiedyś miałem do rozwiązania podobny problem jak Twój z rysunku.
    Rozwiązałem go podobnie jak konstruktorzy wycieraczek samochodowych.
    Wrzuciłem rysunek tutaj:
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/0f3eb676f8dc26ad

    WM

  • 19. Data: 2018-09-11 13:55:01
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-09-11 o 13:32, WM pisze:
> [...]
    >>> 0,1    -0,0981
    >>> 0,2    -0,1856
    >>> 0,3    -0,2541
    >>> 0,4    -0,2976
    >>> 0,5    -0,3125
    >>> 0,6    -0,2976
    >>> 0,7    -0,2541
    >>> 0,8    -0,1856
    >>> 0,9    -0,0981

> [...]
    > 0,001  ;)
    >
    > Jeszcze jedna uwaga.
    > Linia ugięcia belki jest liczona w sposób uproszczony, przy założeniu

    Teraz to jasne. Myślałem, że muszę jednocześnie x i y skalować.

    Robert

  • 20. Data: 2018-09-11 14:15:21
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Teraz to jasne. Myślałem, że muszę jednocześnie x i y skalować.

    Tu masz dwa wykresy, realny (czerwony) i przeskalowany (czarny).
    Na realnym niewiele widać jaka to jest krzywa.

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/630da7fffd18aabc

    WM