eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaniskoczęstotliwościowy generator stabilizowany piezoelementemRe: niskoczęstotliwościowy generator stabilizowany piezoelementem
    From: "W.Bicz" <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: niskoczęstotliwościowy generator stabilizowany piezoelementem
    Date: Mon, 26 Oct 2009 22:55:10 +0100

    wkwj pisze:
    > Witam,
    > czy da się - a jeżeli tak, to jak :-) - zbudować generator
    > rezonansowy (podobny to "zegarkowego" stabilizowanego kwarcem)
    > na bazie hipotetycznego piezoelementu ceramicznego, który ma
    > silny i dość stromy rezonans mechaniczny w okolicy 150-200 Hz ?
    > Zasada niby ta sama (kwarc to też piezooscylator, tylko f dużo większe...).
    > W dodatku przydałoby się, żeby taki generator mógł pracować na
    > monopolarnym napięciu o amplitudzie np. +350 V.
    > Pozdrawiam,
    > wkwj
    To się na pewno da zrobić, ale jeśli nie ma to mieć bardzo wielkich
    rozmiarów, to widzę tylko następujące możliwości:
    - rezonatory wypełnione gazem,
    - fale generowane na powierzchni cieczy,
    - elementy pracujące na zginanie z obciążeniem na końcu, odpowiednio
    ukształtowane.

    Piezoelement mógłby stanowić element napędowy i odbiorczy, wtedy praca
    na napięciach rzędu 300V nie byłaby trudna.

    Uzyskanie takich częstotliwości dla pracy w modzie podstawowym w kwarcu
    lub piezoceramice nie jest realistyczne jeśli elementy nie mają być
    bardzo wielkie. Nawet w przypadku bardzo szczególnych modów drgań nie
    wydaje mi się to być realne, ale nie wykluczyłbym też takiej możliwości.
    Szczególnie elementy piezoceramiczne może udałoby się wykonać tak, żeby
    poprzez pobudzenie w jakimś niezwykłym modzie chciały drgać na takiej
    częstotliwości przy rozmiarach niezbyt "wielgachnych".

    Takie rozwiązanie kosztowałoby jednak wiele więcej pracy niż wspomniane
    wyżej rezonatory.

    W. Bicz
    www.optel.pl