  • 1. Data: 2009-10-21 10:55:46
    Temat: nie umiem go ochlodzic
    Od: wZrokowiec <w...@g...com>

    Od kilku miesiecy zaczal mi sie strasznie grzac procesor (DualCore AMD
    Athlon 64 X2, 2200 MHz (11 x 200) 4200+). Nie jest podkrecany,
    komputer stoi tam, gdzie stal. Po wlaczeniu uruchamiam tylko
    przegadarke internetowa (firefox), poczte (thunderbird) i wystarczy
    doslownie 4-5 minut (!), aby Asus PC Probe II wszczal alarm i komputer
    sam sie wylaczyl, bo temperatura przekroczyla 66 st. C.
    Probowalem juz takich rozwiazań:
    - zdjalem obudowe ---> nie pomoglo
    - kupilem nowy wiatraczek ---> nie pomoglo
    - kupilem jeden z najlepszych radiatorow Scythe Mugen 2 o wysokosci
    drapacza chmur, ok. 15 cm, wczesniej wysmarowawszy jak tra-la-la pasta
    przewodzaca procesor ---> nie pomoglo
    - wlaczylem na tym radiatorze wentylator o srednicy 12 cm ------ > nie
    pomoglo
    Dopiero kiedy kupilem taki wielki, biurowy wentylator stolowy o
    srednicy 40 cm i ustawilem tak, by przy maksymalnych obrotach dmuchal
    na radiator, to wreszcie temp. spadla do ok. 33-35 st. C. (wskazania
    Asus PC Probe II). Problem niby w jakis tam sposob zazegnany, ale ...
    jak wlaczam cala te machinerie (2 wielkie wentylatory + 1 glosny z
    karty graf. GeForce 8800 GTS + 1 na chipsecie), to mi sasiedzi w nocy
    pukaja w sufit, bo spac nie moga ;-)
    Czy ktos zna wyjasnienie, czy np. procesor moze sie nienaturalnie
    przegrzewac tak sam ze starosci? Chociaz stoi pod biurkiem to ma po
    ok. 35 cm - 25 cm i 82 cm odleglosci od scian i brzegu lozka. Moze to
    za malo?
    Prosze o poradę.

    wZ

  • 2. Data: 2009-10-21 11:08:11
    Temat: Re: nie umiem go ochlodzic
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Wed, 21 Oct 2009 03:55:46 -0700 (PDT), wZrokowiec napisał(a):

> [...]
    > - kupilem jeden z najlepszych radiatorow Scythe Mugen 2 o wysokosci
    > drapacza chmur, ok. 15 cm, wczesniej wysmarowawszy jak tra-la-la pasta

    Może jednak źle wysmarowany? A może z jakiegoś powodu nie ma cyrkulacji w
    obudowie?

    --
    *** Gigabyte Triton 180, Gigabyte GA-MA69G-S3H, HP Pavilion W2408H ***
    AMD Athlon 64X2 4400+, Gigabyte Radeon HD4850, Arctic Freezer 64 Pro

  • 3. Data: 2009-10-21 11:16:32
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

    > Od kilku miesiecy zaczal mi sie strasznie grzac procesor

    Sprawdź palcem temperaturę radiatorów: procesora i chipsetu. Jeśli są
    mocno ciepłe - dobrze. Jeśli są bardzo gorące - postaraj się je
    efektywnie schłodzić. Jeśli są zimne / ledwo ciepłe - niedobrze, nie
    odbierają ciepła.

  • 4. Data: 2009-10-21 11:24:17
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 21 Oct 2009 03:55:46 -0700 (PDT), wZrokowiec napisał(a):

    > Czy ktos zna wyjasnienie, czy np. procesor moze sie nienaturalnie
    > przegrzewac tak sam ze starosci?

    Nie sądzę. Ale skoro prosisz o rady to najpierw powinieneś opisać/podać
    jakie temperatury w spoczynku i stresie miał procek przed zmianą na gorsze.
    Także jakie zmiany w biosie, hardware i oprogramowaniu poczyniłeś tuż przed
    zmianą. A w ogóle martwiłbym się dopiero od jakichś 85st a nie od 66.
    Przestaw sobie alarm.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2009-10-21 11:35:39
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    wZrokowiec wrote:

> [...]
    > przegrzewac tak sam ze starosci? Chociaz stoi pod biurkiem to ma po
    > ok. 35 cm - 25 cm i 82 cm odleglosci od scian i brzegu lozka. Moze to

    Cos z chlodzeniem nie tak.

    Ale zobacz tez, czy w tle nie dziala jakis proces (zapetlony, robak czy
    cos w tym stylu), ktory w 100% wykorzystuje procesor.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 6. Data: 2009-10-21 12:04:32
    Od: "Doxent" <d...@g...pl>

    jaka płyta główna ? Zauważyłem podobny problem ale z X2 6000+ 65nm Brisbane
    3100MHz. O dziwo producenci potraktowali go trochę po macoszemu bo nie
    figuruje on prawie w żadnym spisie obsługiwanych procesorów np w ogóle u
    Gigabyte. Robią się one gorące jak diabli ale tylko według odczytu
    wskaźników bo można je normalnie dotknąć ręką i są tylko ciepłe. Nawet 90nm
    nie są tak gorące. Coś AMD dało chyba ciała z tymi wewnętrznymi czujnikami.
    Obniżenie napięcia o jakieś 0,05V daje dość znaczny spadek temperatury w
    odczycie co uspokaja system. Wygląda to na jakąś wadliwą serię bo widziałem
    już 3 sztuki które tak się zachowują. Myślę, że wartoby zastosować
    chłodzenie montowane na backplate tak aby maksymalnie zwiększyć docisk
    procesora gdyż zauważyłem tendencję do wyginania się płyt w pałąk a po
    dłuższym czasie tracą one sprężystość.

  • 7. Data: 2009-10-21 12:21:23
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "wZrokowiec" <w...@g...com> napisał w wiadomości grup
    3g2000vbl.googlegroups.com...
    > Prosze o poradę.

    Zainwestuj w wodne.

  • 8. Data: 2009-10-21 13:22:20
    Od: BartekK <s...@N...org>

    wZrokowiec pisze:
> [...]
    > doslownie 4-5 minut (!), aby Asus PC Probe II wszczal alarm i komputer
    > sam sie wylaczyl, bo temperatura przekroczyla 66 st. C.
    Pytanie, czy temperatura przekroczyła 66st, czy pomiar tyle wskazał. Nic
    nie piszesz o realnych temperaturach mierzonych "na palec".
    Jeśli temperatura radiatora jest bliska otoczeniu, a jednak procesor
    się gotuje (wskazania wysokie) - to patrz na drugą stronę płyty gł - czy
    pod procesorem jest gorąco? Jesli tak - to jednak masz coś źle
    zamontowane chłodzenie (krzywo? źle zaczepione?).

    Jeśli radiator jest letni, tył płyty pod procesorem ledwo ciepły,
    wszystko wygląda że się nie grzeje tak przeraźliwie - a jednak program
    krzyczy - wyrzuć ten program. Jeśli się wyłącza - wyłącz wyłączanie w
    biosie. Byćmoże sam pomiar w płycie jest spieprzony i bzdury pokazuje.

    Jeśli jednak ci się grzeje aż tak - to może być płyta uszkodzona, dawać
    zbyt wysokie napięcie itp. Czy kondensatory nie są spuchnięte? Widziałem
    wiele płyt na których się procesory przegrzewały, grafiki gotowały itp,
    bo zasilacz dawał zbyt wysokie i źle odfiltrowane napięcie (spuchnięte
    kondensatory), co doprowadzało do załatwienia kondensatorów również na
    płycie/grafice...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 9. Data: 2009-10-21 20:41:51
    Od: wZrokowiec <w...@g...com>

    To zadanie powierzylem specjaliscie - wieloletniemu serwisantowi
    znanej, ogolnopolskiej sieci sprzedazy komputerow, a przy okazji
    mojemu dobremu koledze. Nie sadze, by zle to nasmarowal, bo pewnie on
    wysmarowal wiecej procesorow niz ja kobiet trzymalem za reke w calym
    zyciu ;-)))

    W tym momencie pojecia obudowa nie istnieje, bo jest tylko sam
    szkielet. Obie, boczne blachy zostaly usuniete.

    wZ

  • 10. Data: 2009-10-21 20:45:52
    Od: wZrokowiec <w...@g...com>

    ciepłe - dobrze. Jeśli są bardzo gorące - postaraj się je efektywnie schłodzić. Jeśli
    są zimne / ledwo ciepłe - niedobrze, nie odbierają ciepła>>

    Tak, sprawdzalem wielokrotnie. Radiator od procesora jest bardzo
    cieply. Rozumiem to w ten sposob, ze odbiera cieplo z procesora, ale
    nie potrafi nic z nim zrobic, pomimo wentylatora, ktory wieje w tym
    kierunku, ze strzalka skierowana jest od strony tylnego panelu DO --->
    radiatora. Na radiatorach Scythe Mugen 2 wiatraczki zaklada sie na
    boku. Moj zalozony jest pomiedzy tylnym panelem a radiatorem.

    wZ