  • 1. Data: 2009-10-21 10:07:53
    Temat: Dwa rdzenie - perspektywy
    Od: BrunoN Bluthgeld <b...@M...o2.pl>

    Wpadłem na pomysł, żeby wymienić sobie Intela E2180 na coś lepszego.
    Wymyśliłem sobie jakiś C2D E8500, który zdaje się jest jednym z
    fajniejszych procków na socket 775 (i przy okazji pewnie jednym z
    ostatnich). Ale potem zacząłem się zastanawiać czy niedługo nie czeka
    nas wysyp programów (gier, znaczy) korzystających z więcej niż dwóch
    rdzeni i będzie mało przyszłościowo. Mógłby ktoś zerknąć w szklaną kulę
    i stwierdzić, czy może lepiej jest teraz kupić cztery rdzenie niż dwa?
    Jak ostatnio sprawdzałem, procesory z czterema rdzeniami wykorzystywane
    sa głównie przez oprogramowanie do grafiki czy wideo, albo co najwyżej
    jakieś smutne nieliczne gry w rodzaju Lost Planet. No ale technika idzie
    do przodu i aż głupio by było, żeby te wszystkie dodatkowe rdzenie się
    marnowały - może za chwilę zacznie się trend z wykorzystywaniem
    wszystkiego, co tam w środku siedzi i marne Core 2 Duo będzie nieznośnie
    passe?

    (Oczywiście wiem, że najlepiej na przyszłość zrobić sobie komputer na
    Nehalemie, ale nie chce mi się wymieniać aż tylu rzeczy no i
    podejrzewam, że stare dobre 775 będzie jeszcze jakiś czas trzymać się mocno)

    --
    bujaj makaron do konserw - rzekl niesmialo rozpustny bosman, koneser
    szarf, do swej wedzonej szalupy. wieko kompozytu zatrzeszczalo

  • 2. Data: 2009-10-21 10:29:40
    Temat: Re: Dwa rdzenie - perspektywy
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "BrunoN Bluthgeld" <b...@M...o2.pl> napisał w wiadomości
    > Jak ostatnio sprawdzałem, procesory z czterema rdzeniami wykorzystywane sa
    > głównie przez oprogramowanie do grafiki czy wideo, albo co najwyżej jakieś
    > smutne nieliczne gry w rodzaju Lost Planet. No ale technika idzie

    Dlaczego od razu szukasz zastosowania dla 100% wykorzystania procesora?

    Od momentu (blisko dwa lata temu) gdy kupiłem Q6600 uważam, że tak
    wydajnego i elastycznego komputera nigdy wcześniej nie posiadałem (a
    zaczynałem od XP 12MHz :) i co najważniejsze, w dalszym ciągu nie czuje
    potrzeby wymiany na coś nowszego :)

    --
    marfi

  • 3. Data: 2009-10-21 10:57:20
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-10-21 12:07:53 +0200, BrunoN Bluthgeld <b...@M...o2.pl> said:

> [...]
    > Wymyśliłem sobie jakiś C2D E8500, który zdaje się jest jednym z
    > fajniejszych procków na socket 775 (i przy okazji pewnie jednym z

    IMHO E8400 - znacznie sympatyczniejszy stosunek wydajność-cena, a
    różnica w prędkości paro-procentowa.

> [...]
    > będzie mało przyszłościowo. Mógłby ktoś zerknąć w szklaną kulę i
    > stwierdzić, czy może lepiej jest teraz kupić cztery rdzenie niż dwa?

    Ja bym stawiał, że to raczej perspektywa 2-3 lat, ale nie mam na
    poparcie żadnych dogłębnych analiz. W każdym razie warto zauważyć, że
    procesory dwurdzeniowe trafiły pod strzechy ile, z dobre 2 lata temu? A
    ile dzisiaj jest softu w pełni używającego wielu rdzeni? Z pewnością
    optymalizacja będzie postępować, ale sądzę że raczej nielawinowo. To są
    dla firm rozwijających swoje programy (a nie piszących je od początku)
    niemałe koszty, a co można dość łatwo zaobserwować - programiści to
    raczej leniwa nacja ;-)

    de Fresz

  • 4. Data: 2009-10-23 08:58:54
    Od: BrunoN Bluthgeld <b...@M...o2.pl>

    de Fresz wrote:

    > IMHO E8400 - znacznie sympatyczniejszy stosunek wydajność-cena, a
    > różnica w prędkości paro-procentowa.

    Hm, faktycznie chyba nie opłaca się dopłacać do ciut większego mnożnika.

    No i dalej nie wiem, co lepsze, ech :]. Może faktycznie lepiej postawić
    na dwa rdzenie, ale za to szybkie.

  • 5. Data: 2009-10-23 09:01:33
    Od: "Latet" <l...@s...pl>

    > ile dzisiaj jest softu w pełni używającego wielu rdzeni?

    Niemal 100% użytkowników pecetów ma i cały czas używa takiego softu.

    latet

  • 6. Data: 2009-10-23 10:02:35
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-10-23 11:01:33 +0200, "Latet" <l...@s...pl> said:

    > Niemal 100% użytkowników pecetów ma i cały czas używa takiego softu.

    Dobra, ale coś "poważniejszego" i bardziej wymagającego niż WinZip (nie
    wiem czy on akurat, tak strzelam)? Jakieś procenty, konkretne przykłady?

    de Fresz

  • 7. Data: 2009-10-23 12:13:41
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Fri, 23 Oct 2009 12:02:35 +0200, de Fresz napisał(a):

    > Dobra, ale coś "poważniejszego" i bardziej wymagającego niż WinZip (nie
    > wiem czy on akurat, tak strzelam)? Jakieś procenty, konkretne przykłady?

    Obróbka wideo. W zasadzie wszystkie programy.

  • 8. Data: 2009-10-23 15:30:27
    Od: Wójt <w...@g...pl>

    Fri, 23 Oct 2009 12:02:35 +0200, de Fresz:a

    > Dobra, ale coś "poważniejszego" i bardziej wymagającego niż WinZip (nie
    > wiem czy on akurat, tak strzelam)? Jakieś procenty, konkretne przykłady?

    Nie ma sensu pisać wielowątkowych programów gdy nie wykonują one
    skomplikowanych obliczeń (pomijam szczegóły jak asynchroniczne gui). Te co
    tego potrzebują juz to potrafią w większości. Poza tym system operacyjny
    rozkłada odpowiednio procesy na poszczególne rdzenie także niemal nic się
    nie marnuje.

  • 9. Data: 2009-10-23 15:30:54
    Od: Wójt <w...@g...pl>

  • 10. Data: 2009-10-23 17:37:50
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-10-23 17:30:27 +0200, Wójt <w...@g...pl> said:

    > Fri, 23 Oct 2009 12:02:35 +0200, de Fresz:a

    > Nie ma sensu pisać wielowątkowych programów gdy nie wykonują one
    > skomplikowanych obliczeń

    Nooo, np. taki PhotoShop - widać programiści z Adobe wyszli z podobnego
    założenia. Nie wspominając o innych aplikachach graficznych z tej
    firmy. Albo całej stercie całkiem nowych gier, które lecą na 1 rdzeniu.

    > Poza tym system operacyjny
    > rozkłada odpowiednio procesy na poszczególne rdzenie także niemal nic się
    > nie marnuje.

    Piękna teoria. A który to system aż tak dobrze radzi sobie z
    rozkładaniem równomiernie wątków pomiędzy rdzenie?

    de Fresz