eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.motocyklenaganna praktyka ubezpieczycieli ? złe orzecznictwo sądów ? sprawa dotyczy wszystkich motocyklistów › Re: naganna praktyka ubezpieczycieli ? złe orzecznictwo sądów ? sprawa dotyczy wszystkich motocyklistów
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "HK8" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: naganna praktyka ubezpieczycieli ? złe orzecznictwo sądów ? sprawa
    dotyczy wszystkich motocyklistów
    Date: Mon, 6 Jun 2011 07:45:10 +0200
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 185
    Message-ID: <ishpgs$gqs$1@inews.gazeta.pl>
    References: <iq9b2d$sqi$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: 1-238-158-94.jjs-isp.pl
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1307339101 17244 94.158.238.1 (6 Jun 2011 05:45:01 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 6 Jun 2011 05:45:01 +0000 (UTC)
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5512
    X-Priority: 3
    X-RFC2646: Format=Flowed; Response
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5512
    X-User: 80662270a
    X-MSMail-Priority: Normal
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.motocykle:641716
    [ ukryj nagłówki ]

    Spotkałem się z Panem profesorem Stefańskim w piątek, czym uczynił mi wielki
    zaszczyt. Bardzo sympatyczny człowiek z klasą. Poniżej tekst, który nadesłał
    mi po spotkaniu:
    Pozdrawiam,
    HK8

    "Ryszard A. Stefański
    Zasady wyprzedzania i omijania pojazdów przez
    motocyklistów
    Streszczenie
    Przedmiotem artykułu jest ocena zachowania motocyklistów, którzy dokonują
    manewru wyprzedzania lub omijania pojazdów między pasami ruchu na drogach o
    co najmniej dwóch psach ruchu w jednym kierunku. Analiza ustawowej definicji
    pasa ruchu oraz zasad wyprzedzania i omijania prowadzi Autora do wniosku, ze
    takie manewry są niedopuszczalne.
    Klucze słowa
    Motocyklista, omijanie, pas ruchu, wyprzedzanie,
    Powszechnym zjawiskiem na naszych drogach, zwłaszcza w
    miastach jest wyprzedzenie lub omijanie pojazdów między pasami ruchu, co
    oznacza dokonywanie tych manewrów jednocześnie wobec dwóch pojazdów, z tym,
    że w stosunku do jednego wykonywane są z prawej strony, a do drugiego - z
    lewej. Oczywiście chodzi o jezdnie o co najmniej dwóch pasach ruchu w tym
    samym kierunku.
    Na tle tej praktyki rodzi się pytanie, czy jest ona zgodna z
    zasadami obowiązującymi w ruchu drogowym. Odpowiadając na to pytanie należy
    w pierwszej kolejności zastanowić się nad tym, czy w wypadkach, gdy na
    jezdni wyznaczone są pasy ruchu mogą na jednym pasie poruszać się dwa
    pojazdy, bowiem motocykliści wykonujący wskazane wyżej manewry jadą pasem
    bliżej pojazdu wyprzedzanego lub omijanego z prawej lub z lewej strony, a
    więc po pasie jednego z tych pojazdów.
    Ze względów fizycznych nie jest możliwe poruszenie się po jednym
    pasie obok siebie pojazdów wielośladów, a przede wszystkim autobusów,
    samochodów osobowych, ciężarowych i ciągników. Motocykli z bocznym wózkiem.
    Szerokość pasa i rozmiary pojazdów uniemożliwiają takie poruszanie się. Nie
    ma jednak przeszkód fizycznych do poruszania się po tym samym pasie ruchu
    dwóch pojazdów jednośladowych, np. rowerów, motorowerów, czy motocykli. Nie
    w każdym wypadku możliwe jest - ze względu na brak miejsca na pasie -
    poruszanie się samochodu osobowego i motocykla bez wózka bocznego, bowiem
    w wypadku samochodów o dużych gabarytach cały pas zajmuje ten pojazd. Jest
    to niewykluczone w wypadku mniejszych samochodów.
    Jeśli chodzi o prawną dopuszczalność takiego poruszania się żaden z
    przepisów Prawo
    o ruchu drogowym nie wskazuje wprost liczby pojazdów, które mogą poruszać
    się po szerokości jednego pasa ruchu, jak też kwestii tej nie reguluje
    rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i
    Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów
    drogowych. Jedynie art. 33 ust. 3 pkt 1 p. r. d. zabrania kierującemu
    rowerem i motorowerem jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, a więc
    tym samym i po jednym pasie ruchu. Nie oznacza to, że zakazu takiego nie
    można wyprowadzić z innych przepisów.
    Pas ruchu - zgodnie z definicją zawarta w art. 2 pkt 7 Prawa o ruchu
    drogowym - jest każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu
    jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami
    drogowymi. W tym ostatnim wypadku trzeba je sobie wyobrazić. Podstawowym
    znakiem wyznaczającym pasy ruchu jest znak P-1 "linia pojedyncza
    przerywana", w którym kreski są krótsze od przerw lub równe przerwom ( § 85
    ust. 1 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych).
    Z określenia pasa ruchu wynika jednoznacznie, że jego szerokość ma
    wystarczać do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych Fakt, że pas
    ruchu ma wystarczać do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych wskazuje
    może po nim poruszać się jeden rząd takich pojazdów. Wydawać by się mogło,
    że to wcale nie oznacza, że nie mogą poruszać się po jednym pasie dwa rzędu
    pojazdów; dwuśladowych i jednośladowych. Wniosek taki jest pozornie słuszny,
    gdyż w tym rozumowaniu nie uwzględnia się, że tego, "że w definicji pasa
    ruchu mowa jest o pasie "wystarczającym do ruchu jednego rzędu pojazdów
    wielośladowych." Słowo wystarczający oznacza " taki, który wystarcza."
    Zwrot ten zatem wskazuje, że chodzi o pas, którym może poruszać się jeden
    rząd taki pojazdów, a wobec tego nie ma miejsca dla innych pojazdów.
    Potwierdzają to dane dotyczące szerokości pasów, oznaczanych znakami
    poziomymi. Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzeniem Ministra Transportu i
    Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych,
    jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, szerokość pasa
    ruchu powinna wynosić: 1) na autostradzie poza terenem zabudowanym - 3,75 m,
    w szczególności na drodze o dwóch pasach ruchu na każdej jezdni i prędkości
    projektowanej 120 km/h, na terenie zabudowanym - 3,50 m; 2) na drodze
    ekspresowej poza terenem zabudowanym - 3,50 m, a na drodze jednojezdniowej o
    prędkości projektowanej 100 km/h - 3,75 m, na terenie zabudowanym - 3,50 m;
    3) na drodze głównej ruchu przyśpieszonego, poza terenem zabudowanym - 3,50
    m, na terenie zabudowanym 3,50 m, a w wypadku przebudowy albo remontu
    drogi - 3,50-3,25 m; 4) na drodze głównej poza terenem zabudowanym -
    3,00-3,50 m, na terenie zabudowanym - 3,50 m lub przy uspokajaniu ruchu -
    3,50-3,25 m albo na drodze dwupasmowej - 3,25-3,00 m; 5) na drodze zbiorczej
    poza terenem zabudowanym - 2,75-3,00 m, na terenie zabudowanym - 3,50 m lub
    w wypadku przebudowy albo remontu drogi - 3,50-3,25 m albo przy uspokajaniu
    ruchu - 3,25-2,75 m; 6) na drodze lokalnej poza terenem zabudowanym -
    2,50-2,75 m, na terenie zabudowanym - 3 m albo w zabudowie jednorodzinnej
    lub przy uspokajaniu ruchu - 3,00-2,50 m; 7) na drodze dojazdowej, poza
    terenem zabudowanym na drodze dwupasmowej - 2,50-2,75 m, na drodze
    jednopasmowej, jeżeli szerokość utwardzonej korony jest nie mniejsza niż
    5,00 m, a mijanki umożliwiają wymijanie pojazdów - 3,50-3,00 m, na terenie
    zabudowanym - na drodze dwupasmowej 2,50-2,25 m, na ulicy jednopasmowej na
    odcinkach z zachowaną wzajemną widocznością, jeżeli mijanki umożliwiają
    wymijanie pojazdów - 3,50-3,00 m.
    Wobec tego trzeba przyjąć, że po jednym pasie nie może poruszać się
    pojazd wielośladowy i jednośladowy, a zatem już ten argument przemawia za
    poglądem, że
    narusza przepisy ruchu drogowego jazda motocyklistów obok pojazdów
    wielośladowych. Ponadto linie wyznaczające pasy ruchu są stosowane w celu
    prowadzenia ruchu po odpowiednich pasach i z tego powodu nazywane są także
    liniami prowadzącymi. Istnienie pasów ruchu oznacza, że kierujący powinien
    zajmować pas odpowiadający kierunkowi jazdy, zachowując przy tym zasady
    ruchu i kontynuować jazdę tym pasem do czasu, gdy zmiana będzie wynikała z
    zamiaru zmiany kierunku ruchu lub wykonywania manewrów omijania bądź
    wyprzedzania. Wyznaczanie pasów ruchu zmierza, m. in. do uporządkowania i
    ułatwienia ruchu pojazdów, zwiększenia przepustowości dróg oraz poprawy
    bezpieczeństwa ruchu. Jazda motocyklistów między pasami stoi w sprzeczności
    z tymi celami.
    Prezentowany jest też inny pogląd, a mianowicie, że motocykliści
    mają prawo przeciskać się w pomiędzy sznurami samochodów stojących lub
    poruszających "w korku", a na jego poparcie odwołuje się do zasad
    wyprzedzania. Pomijając fakt, że argumentację ograniczono do jednego
    manewru, to i tak jest ona nieprzekonująca. Wskazano, że zgodnie z art.
    24 ust. 10 pkt 2 p. r. d. "Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na
    odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, na jezdni dwukierunkowej, jeżeli
    co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza
    obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku" .
    Istotnie przepis ten dotyczy kierujących wszystkimi pojazdami w tym i
    motocyklami, lecz problem w tym, że manewr taki może być wykonany tylko
    wówczas, gdy jest dostateczne miejsce do wyprzedzenia bez utrudnienia
    komukolwiek ruchu ( art. 24 ust. 1 pkt 1 p. r. d.), a ponadto
    wyprzedzający jest obowiązany zachować bezpieczny odstęp od wyprzedzanego
    pojazdu ( art. 24 ust. 2 p. r. d.). Przepisy określają, że odstęp ten nie
    może być mniejszy niż 1 m. w razie wyprzedzania pojazdu jednośladowego
    ( art. 24 ust. 2 p. r. d.), a zatem nie dotyczy sytuacji, gdy wyprzedzającym
    jest kierujący pojazdem jednośladowym. W każdym bądź razie powinien
    oscylować w granicach tego parametru, bowiem w dostatecznym stopniu chroni
    kierującego motocyklem przed negatywnym oddziaływaniem pojazdy
    wyprzedzanego. Z reguły nie jest możliwe zachowanie takiego odstępu, przy
    wykonywania takiego manewru między pojazdami wielośladowymi jadącymi po
    sąsiednich pasach; z reguły odległość między nimi jest niewielka, a ponadto
    kierujący tymi pojazdami mogą poruszać bliżej prawej lub lewej linii
    wyznaczającej pas i zmieniać to usytuowanie w czasie jazdy. Mogą to czynić
    mieszcząc się
    w granicach linii wyznaczających pas. Pojawienie się motocyklisty na ich
    pasie bliżej prawej lub lewej linii, w zależności z której strony są
    wyprzedzani, jest dla nich zaskoczeniem. Nie mogą i nie mają powinności
    przewidywania, że mogą być wyprzedzani przez motocyklistów.
    Nieporozumieniem jest zatem twierdzenie, że kierowca, który, poruszając się
    w ramach jednego pasa ruchu, nagle zmieni kierunek (np. omijając dziurę w
    asfalcie) i zderzy się z wyprzedzającym go motocyklistą, ponosi winę za
    zdarzenie. Nie ponosi takiej odpowiedzialności, jeżeli wykonując ten manewr
    nie zmienia pasa ruchu. Kierujący taki nie naruszył bowiem żadnego przepisu,
    nadal poruszał się po swoim pasie ruchu. Trafnie w wypowiedzi tej zwrócono
    uwagę, że motocyklista, zwłaszcza jadący ze znaczną prędkością, powinien
    mieć świadomość, że może zostać niedostrzeżony przez kierowcę samochodu.
    Oceniając zachowanie motocyklistów trzeba mieć też na uwadze, że nie
    poruszają się jednym pasem, ale ciągle zmieniają pasy, gdyż różne rozmiary
    pojazdów wielośladowych uniemożliwiają z reguły kontynuowanie wyprzedzania
    kolejnych pojazdów na tym samym pasie ruchu.
    Podobnie należy cenić zachowanie motocyklistów podczas omijania
    stojących na pasach ruchu pojazdów. Kierujący pojazdem przy omijaniu -
    zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 2
    p. r. d. - jest obowiązany zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu,
    uczestnika ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość;
    Przy tym manewrze, podobnie jak w poprzednim istotne znaczenie ma odstęp.
    Tu ustawodawca również wskazał, że odstęp ów ma być bezpieczny, nie
    podając żadnych parametrów. Wydaje się, że taki odstępem może być odległość
    w granicach 1 m.
    Motocyklistów obowiązują te same zasady dokonywania tych manewrów jak
    innych uczestników ruchu. Brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych do
    traktowania ich w sposób odmienny. Nie znajduję żadnych powodów, by patrzeć
    pobłażliwe na zachowanie motocyklistów i dopuszczać dokonywanie manewrów
    wyprzedzania i omijania - wbrew zasadom określonym w prawie o ruchu
    drogowym - tylko dlatego, że poruszają się mniejszymi pojazdami. Skoro
    poruszają się pojazdem mogą tak samo oczekiwać w " korkach:" jak pozostali
    uczestnicy ruchu. Przyjmując ten motyw należałoby podobnie podchodzić do
    kierujących małymi pojazdami samochodowymi, o ile miejsce między pasami
    ruchu pozwalałoby im wykonać manewr wyprzedzania lub omijania.. Na to
    padłaby odpowiedź przecząca, gdyż art. 16 ust. 4 p r. d. zakazuje zajmowania
    więcej niż jednego pasa ruchu. Motocyklista w wielu wypadkach wykonując te
    manewry de facto zajmuje dwa pasy ruchu, bowiem raz jedzie po prawym drugi
    raz po lewym albo po linii wyznaczającej pas.
    Badania przeprowadzone przez redakcję " Świata Motocykli" dotyczące
    reakcji kierujących na wspomniane zachowania motocyklistów wskazują, że
    powszechna jest opinia o braku prawnej możliwości wykonywania przez nich
    tych manewrów. Tylko 9 procent ankietowanych uznało, że mają do tego prawo.
    Spośród 232 ankietowanych na pytanie jak się zachowują widząc motocyklistę
    jadącego między autami odpowiedziało: robię miejsce, żeby ułatwić mu
    przejazd -124 (53%), myślę, że daje popis braku kultury, a powinien stać
    lub jechać jak inni - 47 (20%), robię mu miejsce, żeby nie zarysował mi
    lakieru i nie zawadził o lusterko - 32 (14%), uważam, że po prostu korzysta
    ze swoich praw - 21 ( (9%), włączam spryskiwacz - 4 (2%), zajeżdżam mu
    drogę - 4 (2%)."


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: