  • Data: 2013-07-26 12:17:52
    Temat: Re: na biegu - tak ma być?
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Powitanko,

    > Tak ma byc. Silnik stawia pewne opory ... ale w interesie posiadacza
    > jest aby byly jak najmniejsze, bo paliwo idzie na ich pokonanie w czasie
    > jazdy.

    Opory pracy silnika (ruch wszelkich mechanizmow, popychaczy zaworow,
    tarcie na panekach, tlokach itp) to jedna sprawa i przy hamowaniu
    pomijalna. Hamowanie silnikiem polega na tym, ze silnik zamienia sie w
    sprezarke. Tych oporow nie da sie zmniejszyc, do sprezenia okreslonej
    ilosci powietrza do konkretnego cisnienia potrzeba okreslonej sily
    (pracy) i zadne eurozaklecia tego nie zmienia - fizyka ma to gdzies. Na
    sprezanie powietrza w cylindrze pracuje normalnie inny cylinder i cykl
    sie powtarza w kolejnych. Skoki o ktorych pisala Lamia, to wlasnie
    kolejne dojscia do konca sprezania w kolejnych cylindrach. Sprezanie -
    przyhamowanie staczajacego sie pojazdu, otwarcie sie zaworu(-ow)
    wylotowych - skok i tak w kolko ku przerazeniu kierownika. Co gorsza jak
    juz jest w ruchu, to dochodzi jeszcze moment pedu, wiec sam z siebie sie
    nie zatrzyma i pojedzie troche dalej niz koniec gorki.
    Jakby podac paliwo (i iskre jesli benzyna) to by zapalil, w koncu tak
    sie zapala na pych, albo role gorki pelni rozrusznik;-)
    Zostawienie na gorce na biegu jest dobrym sposobem o ile pan Newton nie
    bedzie mial wiecej sily niz opor silnika. Zostawiamy na biegu jak
    najnizszym, wtedy silnik musialby sie krecic szybko przy malej
    predkosci, czyli od strony kol jest najwiekszy opor. Zostawianie na
    recznym w zimie grozi przymarznieciem okladzin do bebna i efektem audio
    dolby surround przy ruszaniu z tak zablokowanym kolem. Wbicie sie
    resztek szczek w beben i... nowy firmowy samochod kolega zalatwil.
    Jesli tarcze rdzewieja, a przy deszczowej pogodzie wystarczy kilka dni
    bez ruchu, to tez nie fajnie, oczywiscie efekt jak z przymarznieciem
    jest po kilku latach jak stoi bidny zapomniany.
    A wystarczy zostawic na jedynce, kamien pod kolo wbic i miec spokoj.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa