  • 1. Data: 2012-04-11 20:50:45
    Temat: modyfikacja glosnika
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Czy ktoś próbował zepsuć głośnik niskotonowy zwiększając jego podatność
    membrany przez wycięcie części resora?
    Mam problem, bo moje stare głośniki się rozsypały. Będę próbował je
    zregenerować, ale obecnie z braku czasu i materiałów zakupiłem zastępczo
    jakieś badziewie - to jest za twarde (w sklepie wydawało mi się dosyć
    miękkie - w każdym razie wybrałem najmiękksze z tanich). Efekt jest
    taki, że nie ma najniższych tonów zwłaszcza przy cichym odsłuchu - a o
    to mi głównie chodzi.

    Mirek.

  • 2. Data: 2012-04-12 09:55:18
    Temat: Re: modyfikacja glosnika
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 11 Apr 2012 20:50:45 +0200, Mirek napisał(a):

    > Czy ktoś próbował zepsuć głośnik niskotonowy zwiększając jego podatność
    > membrany przez wycięcie części resora?

    Dosyć głupi pomysł jako że dolna cz. graniczna głośnika zależy od średnicy
    membrany a nie od elastyczności zawieszenia. Od którego zależy tylko cz.
    rezonansowa. Ale że rezonanse się tłumi, więc nie są one istotne. Zostaw
    jak jest, przyzwyczaisz się. Sądzę że raczej tu w grę wchodzi podejrzliwość
    aniżeli wyniki realnych pomiarów.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2012-04-12 11:15:33
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Dosyć głupi pomysł jako że dolna cz. graniczna głośnika zależy od średnicy
    > membrany a nie od elastyczności zawieszenia. Od którego zależy tylko cz.

    poza tym widziałem kiedyś zrobiony szybką kamerą obraz fal rozchodzących
    się po membranie głośnika, i nie były one (te fale) wcale koncentryczne
    - czyli pozbawienie zawieszenia głośnika w jakimś miejscu zapewne odbije
    się na zaburzeniu tych fal. Pewnie czym niższa częstotliwość, tym
    mniejszy wpływ tego zjawiska, ale to tylko moje przypuszczenie...

  • 4. Data: 2012-04-12 14:57:53
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
    > Czy ktoś próbował zepsuć głośnik niskotonowy zwiększając jego podatność
    > membrany przez wycięcie części resora?

    A jak chesz zachować konieczną szczelność aby spełniała swoje zadanie
    objętość za głośnikiem? Bo to, jest jakby główny problem w tym Twoim
    pomyśle.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 5. Data: 2012-04-12 15:44:52
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 2012-04-11 20:50, Mirek pisze:
> [...]
    > miękkie - w każdym razie wybrałem najmiękksze z tanich). Efekt jest
    > taki, że nie ma najniższych tonów zwłaszcza przy cichym odsłuchu - a o

    Może zastosować korekcję elektryczną? Wyciągnąć dół kosztem sprawności
    całego zestawu? Jak masz zapas mocy we wzmacniaczu i głośniku
    niskotonowym, to można troszkę podnieść w ten sposób poziom niższych basów.

  • 6. Data: 2012-04-12 18:36:55
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 12.04.2012 14:57, Ukaniu wrote:

    > A jak chesz zachować konieczną szczelność aby spełniała swoje zadanie
    > objętość za głośnikiem? Bo to, jest jakby główny problem w tym Twoim
    > pomyśle.

    Ale ja nie chcę wycinać górnego zawieszenia membrany tylko ten (dolny ?)
    resor, który jest w formie siateczki. Wyciąć symetrzyczne otwory
    zostawiając coś na kształt znaczka mercedesa (jakby ktoś nie mógł sobie
    tego wyobrazić).

    Mirek.

  • 7. Data: 2012-04-12 18:51:26
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 12.04.2012 09:55, Jacek Maciejewski wrote:

    > Dosyć głupi pomysł jako że dolna cz. graniczna głośnika zależy od średnicy
    > membrany a nie od elastyczności zawieszenia. Od którego zależy tylko cz.
    > rezonansowa.

    Fajnie, tylko weź pod uwagę, że to nie jest głośnik, tylko wyrób
    głośnikopodobny, o średnicy membrany 30cm, a więc identycznej jak
    poprzedni, a jednak gra o wiele gorzej, "wyżej" i ciszej.

    > Sądzę że raczej tu w grę wchodzi podejrzliwość
    > aniżeli wyniki realnych pomiarów.

    Jedynym "pomiarem" było porównanie podatności zawieszenia palcami,
    natomiast jeśli chcesz mi wmówić, że tego nie słyszę to nie ma sensu
    dyskutować.
    (bez obaw - kabli głośnikowych ani tym bardziej sieciowych nie słyszę)

    Mirek.

  • 8. Data: 2012-04-12 19:00:08
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 12.04.2012 15:44, RR wrote:

    > Może zastosować korekcję elektryczną?

    Można, ale to trzeba by mieć naprawdę doby korektor i się pobawić. Ja ze
    swojego zestawu wywaliłem jakąkolwiek regulację barwy i korektory
    (został tylko lekki "loudness") i do tej pory było świetnie.

    Mirek.

  • 9. Data: 2012-04-12 19:07:25
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "Mirek" napisał:

    > Fajnie, tylko weź pod uwagę, że to nie jest głośnik, tylko wyrób
    > głośnikopodobny, o średnicy membrany 30cm, a więc identycznej jak
    > poprzedni, a jednak gra o wiele gorzej, "wyżej" i ciszej.

    Jeśli masz mniej niskich tonów to prawdopodobnie skuteczność tego głośnika
    jest mniejsza od poprzednika. Poza tym jest wiele elementów konstrukcyjnych
    będących tajemnicą producenta. Nie wszystko zależy od średnicy membrany. Mam
    małe zestawy głośnikowe, w których niskotonowy ma 8 cm średnicy. I ma
    fantastyczny wykop basu. Oczywiście w pewnej skali. Nie dla konesera, ale w
    mieszkaniu wystarcza. W każdym razie lepszy od innych znacznie większych
    głośników.

    Remek

  • 10. Data: 2012-04-12 22:11:50
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

> [...]
    > resor, który jest w formie siateczki. Wyciąć symetrzyczne otwory
    > zostawiając coś na kształt znaczka mercedesa (jakby ktoś nie mógł sobie

    Jaki typ obudowy?
    To, że gra ciszej to wina mniejszej sprawności głośnika w porównaniu do
    poprzedniego. Mniejsza indukcja w szczelinie, inna konstrukcja.
    Nie przypuszczam aby wycięcie dolnego zawieszenia przyniosło pozytywny
    efekt. Bo generalnie przestanie działać, głośnik straci centrowanie. Dolny
    szmaciany resor działa dobrze w całości, pocięty się przekosi.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz